Hjälp mig välja en motor 10 HK - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig välja en motor 10 HK

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig välja en motor 10 HK

Jag behöver en motor på 10 HK till en HR 430 som jag ska fiskeanpassa inför nästa säsong. Valet står mellan två motorer. Tohatsu 9,8 eller Honda 10 HK. Köper jag en Tohatsu så
    har jag råd att köpa en ny, väljer jag Hondan så får det bli en begagnad som har 2-3 år på nacken eftersom det annars blir för dyrt. Vilken motor ska jag välja och varför?

Spontant så tänker jag att Hondan bör vara tystare och ha mjukare gång till en kostnad av högre vikt och lägre maxhastighet på några knop. Det lutar därför mest åt Tohatsun.
    Vad anser ni. Vore bra med feedback från någon som kanske ägt motorerna ifråga.

Har du helt bestämt dig för 10hk? Har en 15hk 2t på min, och mindre skulle jag inte vilja ha. Den planar mycket lätt o snabbt och med två man, ink kastdäck i slitskyddsplyfa,, regelverk, batteri, elmotor, diverse utrustning och 2 man gör den nu va 15-16knop.utan allt det nämda ren 18-20 beroende på väder o vind

Kommentera

Jag vill helst inte ha en 2t motor och då blir jag tvungen till 10 hk. En ny 15 HK 4t skulle kosta alldeles för mycket, då hamnar man på 32 000. Alldeles för mycket för en liten båt. Det räcker att båten kommer i plan tänker jag.

Kommentera

Har du inte kommit till skott o köpt nån snurra än?
        Du hade väl en liknande tråd tidigare i höst?!

Kan lova att du inte lär bli missnöjd med nån av motorerna i fråga.

Själv har jag en Tohatsu 9,8hk kortrigg från 2014 , köptes ny av mig då.
        Sitter på min Ryds 425R.

Snurran fungerar hur bra som helst, kan trolla en hel helg fiske på under en tank!

Hade jag köpt en ny motor idag, hade jag antagligen köpt en Tohatsu igen. Fast en 15hk och med elstart!

Kommentera

Nej jag har tyvärr inte kommit igång med det än. Jag har varit upptagen hela sommaren med arbete och sen har jag också bytt arbetsplats, har på grund av det inte ens varit ute på sjön många gånger. Men jag hoppas att det ska bli ändring på det nästa år och att jag ska kunna bygga ett bra och förhållandevist billigt ekipage som tar mig ut på massa nya vatten över hela landet.
          Senast ändrad av Laxen2; 2018-11-25, 11:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
            Jag behöver en motor på 10 HK till en HR 430 som jag ska fiskeanpassa inför nästa säsong. Valet står mellan två motorer. Tohatsu 9,8 eller Honda 10 HK. Köper jag en Tohatsu så
            har jag råd att köpa en ny, väljer jag Hondan så får det bli en begagnad som har 2-3 år på nacken eftersom det annars blir för dyrt. Vilken motor ska jag välja och varför?

Spontant så tänker jag att Hondan bör vara tystare och ha mjukare gång till en kostnad av högre vikt och lägre maxhastighet på några knop. Det lutar därför mest åt Tohatsun.
            Vad anser ni. Vore bra med feedback från någon som kanske ägt motorerna ifråga.
            Hej Laxen 2;

Kolla även vad Yamaha har att erbjuda innan du beslutar Dig!

På min Buster Magnum sitter en 15 hkr 4-takts Yamaha som trollingmotor. Den har fungerat problemfritt sedan våren 1998.

Old Firehand
            Leif Engsröm

Kommentera

Yamaha är säkert en toppenmotor men då hamnar prislappen på 27000?. Tillförlitlighet är inget vidare argument när det kommer till att välja mellan Japanska motorer. Ska man betala mer så vill man ha "det där lilla extra". Det känns som att tillverkarna glömt bort att inkludera smarta funktioner i sina mindre modeller och av den anledningen är jag lite intresserad av Honda som påstår sig göra just det.
              Senast ändrad av Laxen2; 2018-11-25, 15:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                Yamaha är säkert en toppenmotor men då hamnar prislappen på 27000?. Tillförlitlighet är inget vidare argument när det kommer till att välja mellan Japanska motorer. Ska man betala mer så vill man ha "det där lilla extra". Det känns som att tillverkarna glömt bort att inkludera smarta funktioner i sina mindre modeller och av den anledningen är jag lite intresserad av Honda som påstår sig göra just det.
                Hej Laxen 2;

Troligtvis var Honda först med att tillverka 4-takts utombordsmotorer. Här i Sverige fick Honda så gott rykte att Volvo sålde Honda 4-takts utombordare förr under märket Volvo...

Old Firehand
                Leif Engström

Kommentera

Hej

Mitt råd är att köpa en 15hk inte mindre, leta på blocket och titta vad som finns ,
                  Ofta så går det att få rätt bra pris nu när det inte är säsong så några 32000 kr behöver du inte betala.

Sen gillar jag Mercury då deras multitiller är en av de bästa i klassen .

Kommentera

Hej !
                    Läs på brickan vad det står för max motor.
                    Jag skulle ha köpt en tohatsu 9.8 fyrtaktare.
                    För det är yamaha som bygger dom.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 849 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus