Montera Minn Kota Terrova BT 55 på peke - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montera Minn Kota Terrova BT 55 på peke

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montera Minn Kota Terrova BT 55 på peke

Hej! Min båt har en ankarlucka längst fram mellan hajefenorna så kan inte installera min minn kota där. Tror ni en sån är peke med tre fästpunkter håller att installera motorn på med snabbfäste?

Mvh,

Christoffer

Har du en MK så behöver du inget ankare... eller lucka. Kanske kan du montera fästet på luckan så att det ändå kan öppnas de få (?) tillfällen du behöver ankaret framöver?

Hur ser infästningen ut för peken? Den är ju gjord för kliva på så den borde hålla även för en elmotor om infästningen mot båten är redig.
    Det man funderar lite på är hur krafterna blir när båten slår i vågorna i 20-30 knop...

Kommentera

hajfenor är ett sattyg när elmotor skall monteras....scandica 570...?? har inte scandica nån lösning?
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Scandica rekommenderade nån lösning där man fäster i hajfenorna eller att man sätter nån platta på sidan som man försärker underifrån. Är lite inne på den senare idén. Har sett att offshore fiskare i USA har typ sådanna som tom går att köpa så att man slipper ha en ful rostfri platta fastskruvad. Men har inte lyckas hitta nått. Typ så här har jag tänkt: Se plan A på min bild.
        Bifogade filer

Kommentera

En platta som alt A funkar ju, kan ev fästas under knapen och gärna med genomgående bult/mutter om du kommer åt via inspektionsluckan. Men hur menar du att plattan inte skulle vara "ful plåt"? En plåtplatta är väl det mest givna och hållbara? Du kan ju måla den vit Finns ju vissa båtar som har en platta i typ glasfiber med då är den en integrerad del av skrovet tror jag... finns en bild på Offshore-lösningen?

sen gäller det att måtta rätt så att elmotorn kan fällas upp/ned utan att ta i - mycket hajfenor/räcken på den båten (hälften hade varit nog... )

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            En platta som alt A funkar ju, kan ev fästas under knapen och gärna med genomgående bult/mutter om du kommer åt via inspektionsluckan. Men hur menar du att plattan inte skulle vara "ful plåt"? En plåtplatta är väl det mest givna och hållbara? Du kan ju måla den vit Finns ju vissa båtar som har en platta i typ glasfiber med då är den en integrerad del av skrovet tror jag... finns en bild på Offshore-lösningen?

sen gäller det att måtta rätt så att elmotorn kan fällas upp/ned utan att ta i - mycket hajfenor/räcken på den båten (hälften hade varit nog... )
            Sant! Man kan ju alltid måla den. Jo tänkte så med, att man sätter den lite längre fram fast som ett vinkelbeslag mot skrovets utsida så att man kommer åt den från ankarboxen innifrån. Blir ju lättast. Här är videon jag såg en färdig sådan platta:

Kommentera

Måste du ha utrymmet för ankare då? Sätt för den med lämplig aluminium utformad som luckan

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                Måste du ha utrymmet för ankare då? Sätt för den med lämplig aluminium utformad som luckan
                man kan aldrig få för många luckor att stoppa grejer i....
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  Intressant lösning men hur ska jkag skuva fast den? Måste isf gå in genom inspektionsluckan och borra ett nytt hål in i ankarboxen. :/

Kommentera

Ursprungligen postat av crille1980 Visa inlägg
                    Hej! Min båt har en ankarlucka längst fram mellan hajefenorna så kan inte installera min minn kota där. Tror ni en sån är peke med tre fästpunkter håller att installera motorn på med snabbfäste?

Mvh,

Christoffer
                    Ja.

Click image for larger version

Name:	blogger-image--677810874.jpg
Views:	332
Size:	15,5 KB
ID:	2480315

Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse