Ursprungligen postat av elanen
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
4takt/tvåtakt
Collapse
X
-
Kolla den här bilden, där borde du kunna lista ut din modell:
Det är de 2 näst sista bokstäverna i modellnumret som talar om årsmodellen t.e.x. ED = 96
Berätta om du blev hjälpt av bilden.Ola
Kommentera
-
jag är ju osäker på om det är kort eller lång rigg på motorn men jag tror att det är kort jag mätte avståndet från gånggärnet vid motorfestet till slutet på fenan och det var 74cm *Komentar*
som ni säkert redan har märkt så kan jag inte så mkt om båtbotorer de här är min första snurra (men definitivft inte sista) det är tydligen nån grej man ska byta som hjälper till att pumpa vatten till kylningen som sitter i nedre delen av riggen det skulle vara dax att byta den när motorn inte är använd på 7-8 år... men vad kan det vara för grej? är grejjen dyr?sjuksköterskestudent från västerås
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ohlstedtjag är ju osäker på om det är kort eller lång rigg på motorn men jag tror att det är kort jag mätte avståndet från gånggärnet vid motorfestet till slutet på fenan och det var 74cm *Komentar*
som ni säkert redan har märkt så kan jag inte så mkt om båtbotorer de här är min första snurra (men definitivft inte sista) det är tydligen nån grej man ska byta som hjälper till att pumpa vatten till kylningen som sitter i nedre delen av riggen det skulle vara dax att byta den när motorn inte är använd på 7-8 år... men vad kan det vara för grej? är grejjen dyr?
Kostar inte så många kronor.
Har aldrig bytt själv så vore kul om nån ville skriva ner en beskrivning.Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ohlstedtjag är ju osäker på om det är kort eller lång rigg på motorn men jag tror att det är kort jag mätte avståndet från gånggärnet vid motorfestet till slutet på fenan och det var 74cm *Komentar*
som ni säkert redan har märkt så kan jag inte så mkt om båtbotorer de här är min första snurra (men definitivft inte sista) det är tydligen nån grej man ska byta som hjälper till att pumpa vatten till kylningen som sitter i nedre delen av riggen det skulle vara dax att byta den när motorn inte är använd på 7-8 år... men vad kan det vara för grej? är grejjen dyr?
Värsta scenariot då är att små gummibitar åker in i kylkanalerna och täpper till dessa (har testat det rekomenderas inte så byt i förebyggande syfte) annars blir ju resultatet en överhettat motor som Du inte kan köra med och är Du ute på sjön när det händer så är det inget vidare.
För att byta den måste Du lossa växelhuset från riggen vilket kan bli en prövning om det inte gjorts på länge då bultarna brukar oxidera fast rejält, var försiktig när Du lossar dem för det kan vara aluminium i godset och då kan Du dra sönder det om Du är för hårdhänt!!
I värsta fall drar Du av någon bult och då är det inte kul, kan räcka med att borra ur resterna och gänga om men i annat fall kan det bli till att köpa ny rigg så ta det varligt!!
Men jag tycker Du ska börja med att vända Dig till BRP (Du fick en länk dit va? ) och köp en verkstadshandbok för din motor där står allt om olika mek åtgärder och det är ett oumbärligt hjälpmedel för en ovan mekaniker, den kostar en slant men det spar du in på att slippa förstöra material vid felaktigt utfört jobb och sabbade delar som måste ersättas med nya.
Kommentera
-
Dessutom använder sig johnson av tum, och inte m,m. Så ska du meka själv med den så får du nog investerar i ett par olika led alt u-ringnycklar.
Förslagsvis: 1/4" 5/16" 3/8"
//Abel
Kommentera
-
Kan tillägga att har du riktigt stor otur så har drivaxeln rostat fast i vevaxlen. Det är på dom motorer som det inte bytta impeller nån gång. Har haft ett par där man bara kunnat använda motorn som reservdel sen. Men tror nog inte att det ska vara så jävligt. Lyssna på Rospigg eller så lämnar du in den på en bra verkstad för åtgärd. Varning för dessa gubbar på bygden vid namn Roy och Roger.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 874 visningar
0 gillar
|