4takt/tvåtakt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4takt/tvåtakt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ta motornumret och sök på internet så kanske du hittar din modell där.

Då finns möjligheten att hitta sprängskisser m.m.
    Ola

Kommentera

ja de där med spädningar borde jag kunna klarade iaf läkemedelsräkningstentan =) annars så tycker jag synd om er som blir minna patienter=)

Jo det är 2 cylindrar men ingen separat oljetank men är det 95 oktan jag ska ha?
      sjuksköterskestudent från västerås

Kommentera

Ursprungligen postat av ohlstedt
        vad e T taktare? vad ska jag kolla under kåpan?
        2% tvåtaktsolja då lr? blandat med 95 oktan?
        Ajdå jo T = taktare så 2T = 2 taktsmotor

Kör motorn på Alkylatbensin istället för 95 oktan blyfritt så reducerar Du dem miljöfarliga utsläppen i vattnet med minst 80% dessutom går äldre 2 taktare bättre på det än vanlig soppa och blanda i biologiskt nerbrytbar tvåtaktsolja (ta en avsedd för inblandning och inte för separatsmörjning lite kvalitetsskillnad på dem så har Du dragit ditt strå till vattenmiljöstacken

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg
          Ajdå jo T = taktare så 2T = 2 taktsmotor

Kör motorn på Alkylatbensin istället för 95 oktan blyfritt så reducerar Du dem miljöfarliga utsläppen i vattnet med minst 80% dessutom går äldre 2 taktare bättre på det än vanlig soppa och blanda i biologiskt nerbrytbar tvåtaktsolja (ta en avsedd för inblandning och inte för separatsmörjning lite kvalitetsskillnad på dem så har Du dragit ditt strå till vattenmiljöstacken
          Nyfiken, utveckla gärna mer med inköpsställen, priser o.s.v.
          Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola
            Nyfiken, utveckla gärna mer med inköpsställen, priser o.s.v.
            Det ska gå att köpa på i stort sett alla mackar på pump eller dunk och det börjar bli fler och fler sjömackar som har det i pump för båtfolket, men ska man ha det till en liten snurra så kan man tanka en 20 l dunk där det finns så klarar man sig länge då dem ju inte drar så våldsamma volymer

Har kört gammeln en Johnson 35 hk 2T på det hela sommaren och den båten har körts minst en gång per dag under perioden mitten April - slutet Okt då jag måste åka båt till postlådan som den öbo jag är under den perioden.

Resultatet av det bytet är odelat possitivt: För mig märkbara förbättringar är att motorn ryker mindre, luktar mindre, varvar bättre, klarar tomgångskörning bättre, startar lättare och grannarna tittar inte surt på mig när jag passerar då jag inte osar blårök längre. Vetenskapligt belagda men inte direkt synbara fördelar är att utsläppen av dem mest miljöfarliga utsläppen minskar med minst 80% och det gör gott för samvetet när man kör med en äldre 2T

Alkylatbensin kan användas i alla 2 taktsmotorer (OBS Ska inte användas i moderna miljöklassade 2 taktare som Optimax o E-Tech) men ska inte användas i 4 taktare, så jag kör även motor/röjsåg och andra maskiner på Alkylat och det går kanon

Det enda negativa är att Alkylat ännu är lite dyrare än 95 Oktan (vid min mack ca 50 öre/l men det kan jag ta då det har så många fördelar, det får bli mitt bidrag till att värna mina hemmavattens miljö.

Kommentera

sökte på nätet på modell nummret samt tillv. nummret utan träff
              men det jag undrar är om serienummret slutar på 96 är det en 96a då? tyvker att den ser äldre ut, skulle kunna lägga upp en bild men jag vet inte hur man gör...

eller ni kan ju gå in på minna bilder och kolla så kan jag ju lägga upp bild där...
              berätta gärna vad ni ser att det är för typ av motor...

Kommentera

Ursprungligen postat av ohlstedt
                sökte på nätet på modell nummret samt tillv. nummret utan träff
                men det jag undrar är om serienummret slutar på 96 är det en 96a då? tyvker att den ser äldre ut, skulle kunna lägga upp en bild men jag vet inte hur man gör...

eller ni kan ju gå in på minna bilder och kolla så kan jag ju lägga upp bild där...
                berätta gärna vad ni ser att det är för typ av motor...

Ser ingen oljesump på bilden med kåpan av och det skulle det finnas om det var en 4T så Du har vad jag kan se en 2T, men för mer info kolla med BRP http://www.brpscandinavia.com/web/index.php?id=1411 som ju är generalagent för Johnson så kan Du få reda på allt Du vill veta

Kommentera

Är en tvåtakt men är nog en 80-talare. Ser ut så på kåpan.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Förresten så kan jag ha fel. Är nog en 90-talare. Kolla på plåten där det finns siffror instansade. Serienr och ett annat nummer brukar sitta på sdamma plats.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

serienummret slutar på 96, men det kan ju inte vara en 96a...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 874 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus