Ursprungligen postat av elanen
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vatten i motorn
Collapse
X
-
Förlåt en färsking. Det verkar som att jag inte riktigt vet ens vad jag behöver veta. Är ingen mekare. Men vill göra minsta möjliga av vad som krävs för att båt inkl. motor ska hålla. Eller betala nån annan för att göra vad som krävs.
(Det bästa vore om man bara kunde ha ute båten året runt för att använda den när man ska fiska. Och grejjerna ska bara funka i oändlighet, helst utan service. Bara fylla på bensin å köra! Men så enkelt finns det väl inget här i livet som är.)
Läste då nånstans att enda problemet med att ha båten ute när det fryser är om man har vatten i motorn - därav min fråga. Men att döma av svaren här så verkar det vara mycket mer att tänka på. Har inget eluttag i närheten.
Om jag fattat det rätt ska motorn vara nere tills det blivit litet is runt om båten och då fäller man upp motorn, eller?Senast ändrad av xaphod; 2007-01-01, 19:55.Smaken är som baken...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av xaphodFörlåt en färsking. Det verkar som att jag inte riktigt vet ens vad jag behöver veta. Är ingen mekare. Men vill göra minsta möjliga av vad som krävs för att båt inkl. motor ska hålla. Eller betala nån annan för att göra vad som krävs.
(Det bästa vore om man bara kunde ha ute båten året runt för att använda den när man ska fiska. Och grejjerna ska bara funka i oändlighet, helst utan service. Bara fylla på bensin å köra! Men så enkelt finns det väl inget här i livet som är.)
Läste då nånstans att enda problemet med att ha båten ute när det fryser är om man har vatten i motorn - därav min fråga. Men att döma av svaren här så verkar det vara mycket mer att tänka på. Har inget eluttag i närheten.
Om jag fattat det rätt ska motorn vara nere tills det blivit litet is runt om båten och då fäller man upp motorn, eller?
Nej Du har fattat fel med din metod så sprängs växelhus och även kylkanalerna i riggen, motorn ska vara nere hela tiden när det börjar bli kallt och under den kalla perioden.
Det är stor skillnad på att förvara båten ute men på land under vintern och att ha den i sjön, och Du ville ju veta vad som krävdes för att ha den i sjön eller hur ??
Men jag vill inte råda Dig att ha båten i om Du inte har full koll på vad som krävs för då kan det bli dyrt, så kanske bäst att ta upp och låta någon mek kunnig bekant vinterkonservera motorn också lägga i den i vår
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Deepbaygått nytt år, kul att du skaffa båt, byt alltid växelhus olja på hösten när du tar upp den, ifall den tar in lite vatten. konservera med lite olja i cyllarna.
töm tanken eller tanka proppfullt.
kom på en sak, har ni vinter därner numera? du kanske inte behöver ta upp denHälleflundrafiskare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Rospiggoch Du ville ju veta vad som krävdes för att ha den i sjön eller hur ??
Tack i övrigt för tipsen! Jag får nog leta reda på nån mekkunnig. Men tills dess har jag motorn nere nu medans den ligger i sjön!Smaken är som baken...
Kommentera
-
BBRF, skojar du eller. Blir ju kondens (vatten) om det är för lite bensin i tanken. Har man fullt blir inte det nåt större utrymme för fukt (vatten, kondens) att bildas. Samma med bil, har man full tank klarar man sig mycket bättre. Sen åldras ju bensinen jättefort mot tidigare. Max 4 månader i varmt utrymme. Så förbannat mycket tillsatser i soppan idag.
Xaphod, det Rospigg säger är ju klart. En infryst båt med motor är inget att sträva efter. Kan bli ett helvete om du inte får upp den. Utan måste ligga i till våren. Är då oftast som ett vrak då. Om den inte helt enkelt sjunkit av snö och is.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av xaphodPrecis, vill ha den i så länge som möjligt.
Tack i övrigt för tipsen! Jag får nog leta reda på nån mekkunnig. Men tills dess har jag motorn nere nu medans den ligger i sjön!
lägg i den på barbados!!!achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenBBRF, skojar du eller. Blir ju kondens (vatten) om det är för lite bensin i tanken. Har man fullt blir inte det nåt större utrymme för fukt (vatten, kondens) att bildas. Samma med bil, har man full tank klarar man sig mycket bättre. Sen åldras ju bensinen jättefort mot tidigare. Max 4 månader i varmt utrymme. Så förbannat mycket tillsatser i soppan idag.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenBBRF, skojar du eller. Blir ju kondens (vatten) om det är för lite bensin i tanken. Har man fullt blir inte det nåt större utrymme för fukt (vatten, kondens) att bildas. Samma med bil, har man full tank klarar man sig mycket bättre. Sen åldras ju bensinen jättefort mot tidigare. Max 4 månader i varmt utrymme. Så förbannat mycket tillsatser i soppan idag.
Xaphod, det Rospigg säger är ju klart. En infryst båt med motor är inget att sträva efter. Kan bli ett helvete om du inte får upp den. Utan måste ligga i till våren. Är då oftast som ett vrak då. Om den inte helt enkelt sjunkit av snö och is.Hälleflundrafiskare
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 870 visningar
0 gillar
|