Inombodare vrs utombodare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inombodare vrs utombodare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Om jag har tid och ni har plats i någon båt så så hänger jag gärna med på en tur ;-) .

    Ni skall inte till Öland i September då? Förra året vart Järnet, Cmayti med flera här (ok där ) å deltog i träffen.

    Jag kan pumpa gordon på MASSOR med info och agera gast så kan vi vinna hela rasket, ah ok priset kanske är en flutterspoon men endå
    G.Loomis - Fear No Fish

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av TAMTAM
      Ingen dålig maskin Joj du får önska dej en vacuumtorkad arabisk oljeprins samtidigt!
      God jul och gott nytt år oxå, kommer ner i vår om jollen är klar och rensar Karlskrona vattnen totalt
      Jo, visst är det en dröm men inte omöjlig, i alla fall inte om några år
      http://teamjoj.blogspot.com/

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av The Loomis Man
        Om jag har tid och ni har plats i någon båt så så hänger jag gärna med på en tur ;-) .

        Ni skall inte till Öland i September då? Förra året vart Järnet, Cmayti med flera här (ok där ) å deltog i träffen.

        Jag kan pumpa gordon på MASSOR med info och agera gast så kan vi vinna hela rasket, ah ok priset kanske är en flutterspoon men endå
        Visst kan det finnas plats här nån gång men man vet ju aldrig med vädret eller om fisken finns här.

        Det skulle faktiskt vara kul att köra Ölandstävlingen nästa år du får tjata i sommar!

        Som sagt, om du vill så kan du komma förbi här när du hinner och kika på min båt om du vill ha lite ideér
        http://teamjoj.blogspot.com/

        Kommentera


        • #34
          Ventilering

          Som nybliven medlem så hoppas jag på lite goda råd ang. detta ämne då jag står inför valet att byta båt till våren och just försöker ta reda på om jag ska ha en IB eller en UB.

          Vad jag funderar mest på är det gamla bekanta problemet med att ventilera motorrummet innan start på en bensin IB för att undvika risk för explosion i motorrummet pga förångad bensin.

          Alltså måste jag ventilera före varje start eller räcker det att göra det vid första start för dagen, det kan ju blir 20-30 starter under en dags spinnfiske och att behöva köra fläkt varje gång tar tid och kortar ner driftsträckorna.

          För mig har alla argument som har med trailning och vikt ingen betydelse då jag har båten liggandes vid hemmabryggan ute på ön från mitten av April till slutet av Nov eller början av Dec.

          Båten jag funderar på är en WA på 22" som finns med både UB och IB men jag tar lite frågor om den i en annan tråd där ämnet stämmer bättre.

          Båten kommer mest att användas till div fiske mestadels spinnfiske efter havsöring, gädda och abborre men även ett antal lax trolling rundor ut på frivattnet mellan Singö och Åland.

          Sen är ju båten även mitt primära transportmedel då jag bor större delen av denna period ute på ön och tar så klart båten till affären och alla andra ärenden jag har, så den får ganska mycket gångtid så ekonomi är viktigare än några extra knop på toppfarten.

          Huvudalternativen för båten står mellan en Mercruiser 3,0 L 135 hk, Suzuki 140 hk och Mercury Optimax 115/135 hk, det skiljer ju rejält i pris mellan dessa och det ska ju också vägas in i totalekonomin.

          Alla åsikter och erfarenheter mottages tacksamt

          Kommentera


          • #35
            Det enda som INTE talar för in inombordare i dag är att den är inte lika lätt att stjäla...allt annat pekar mot utombordare, ekonomi, lättskruvat, etc etc...ett hett tips är att kika lite på den amerikanska marknaden. Där är i dag allt under 300hk utombordare, och så länge man kan montera 3-4 st på en båt så är det utombordare på båtar under 40 fot som gäller. Så på en 22 fots WA så kan säger jag bara två ord: suzuki el yamahas 150 hästare! Glöm Mercury/Mariner...det ger dig mer tid på varvet än på sjön!

            Lycka till!



            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Rospigg
              Som nybliven medlem så hoppas jag på lite goda råd ang. detta ämne då jag står inför valet att byta båt till våren och just försöker ta reda på om jag ska ha en IB eller en UB.

              Vad jag funderar mest på är det gamla bekanta problemet med att ventilera motorrummet innan start på en bensin IB för att undvika risk för explosion i motorrummet pga förångad bensin.

              Alltså måste jag ventilera före varje start eller räcker det att göra det vid första start för dagen, det kan ju blir 20-30 starter under en dags spinnfiske och att behöva köra fläkt varje gång tar tid och kortar ner driftsträckorna.

              För mig har alla argument som har med trailning och vikt ingen betydelse då jag har båten liggandes vid hemmabryggan ute på ön från mitten av April till slutet av Nov eller början av Dec.

              Båten jag funderar på är en WA på 22" som finns med både UB och IB men jag tar lite frågor om den i en annan tråd där ämnet stämmer bättre.

              Båten kommer mest att användas till div fiske mestadels spinnfiske efter havsöring, gädda och abborre men även ett antal lax trolling rundor ut på frivattnet mellan Singö och Åland.

              Sen är ju båten även mitt primära transportmedel då jag bor större delen av denna period ute på ön och tar så klart båten till affären och alla andra ärenden jag har, så den får ganska mycket gångtid så ekonomi är viktigare än några extra knop på toppfarten.

              Huvudalternativen för båten står mellan en Mercruiser 3,0 L 135 hk, Suzuki 140 hk och Mercury Optimax 115/135 hk, det skiljer ju rejält i pris mellan dessa och det ska ju också vägas in i totalekonomin.

              Alla åsikter och erfarenheter mottages tacksamt
              Låter ju som attdet är en barcon du funderar på men det finns ju fler märken. jag vet inte hur det funkar med ventileringen om man måste ventilera varje gång eller inte, jag ventilerad varje gång i somras, visserligen så fick jag in en ganska bra rutin på att jag startad fläkten och sen kastade ett par kast till eller tog upp ankaret under tiden, men egentligen tycker jag inte att man ska behöva starta fläkten varje gång.

              Det som jag inte gillade med spinnfiske med inombordare var att man har dålig kolla på hur högt drevet står när man driver över lite grundare vatten eller grynnor på en fjärd. med en utombordare ser man ju direkt hur det ser ut.

              Suzuki 140 röstar jag på att du ska ha som motor, det är en kanonsnurra, en i båtklubben har en 135 optimax och deras växlingssystem verkar inte så imponerande för det är ett jäkla oljud vid växling

              Jag vet inte riktigt var det är 135 hk på Mercruiser ifall det är på vevaxeln eller propellern men Volvos gamla 145 hk inombordare gav samma fart på en Flipper 640 ht som en Suzuki 115 hk 4-t gör så man brukar få mindre effekt ur samma antal hästar på en inombordare men jag vet annars ingenting om mercruisern men jag tror att du år lägre förbrukning med Suzukin eler jag är ganska säker på det

              Nej på en fiskebåt passar det bättre med utomombordare
              http://teamjoj.blogspot.com/

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av joj
                Låter ju som attdet är en barcon du funderar på men det finns ju fler märken. jag vet inte hur det funkar med ventileringen om man måste ventilera varje gång eller inte, jag ventilerad varje gång i somras, visserligen så fick jag in en ganska bra rutin på att jag startad fläkten och sen kastade ett par kast till eller tog upp ankaret under tiden, men egentligen tycker jag inte att man ska behöva starta fläkten varje gång.

                Det som jag inte gillade med spinnfiske med inombordare var att man har dålig kolla på hur högt drevet står när man driver över lite grundare vatten eller grynnor på en fjärd. med en utombordare ser man ju direkt hur det ser ut.

                Suzuki 140 röstar jag på att du ska ha som motor, det är en kanonsnurra, en i båtklubben har en 135 optimax och deras växlingssystem verkar inte så imponerande för det är ett jäkla oljud vid växling

                Jag vet inte riktigt var det är 135 hk på Mercruiser ifall det är på vevaxeln eller propellern men Volvos gamla 145 hk inombordare gav samma fart på en Flipper 640 ht som en Suzuki 115 hk 4-t gör så man brukar få mindre effekt ur samma antal hästar på en inombordare men jag vet annars ingenting om mercruisern men jag tror att du år lägre förbrukning med Suzukin eler jag är ganska säker på det

                Nej på en fiskebåt passar det bättre med utomombordare

                Du har helt rätt i att det är en Barcon jag kollar på blir Guldstjärna för det

                Jo jag har tittat på flera olika WA men jag tar den diskusisionen i en enkom tråd.

                Har en Optimax idag som går kanoners så därför är den ett alternativ även på nya men Suzukin toppar listan om det blir en UB.

                Mek aspekten är inget för mig då jag är en oduglig mekaniker men som tur är har goda kontakter på lokala varvet som mekar åt mig, jag byter stift och ev olja sen får dem ta hand om resten

                Det som jag är oroligast för med IB är just risken för explosion i motorrummet, skiljer det om motorn har förgasare eller insprutning ??

                En annan intressant sak är ekonomi, en IB kostar +30.000 kr mindre än motsvarande UB och även om IB drar något lite mera så tar det många år innan man tjänat in mellanskillnaden i inköpspris!!

                För att inte tala om skillnaden i F-premie, blir nästan halva kostnaden med IB och utslaget på 10 år (avskrivningstid) så blir det en jäkla massa pengar!

                Ser fram emot mera åsikter och erfarenheter och Ni som har/haft IB berätta vad Ni tycker och har för erfarenheter.

                God Fortsättning på Julen

                Kommentera


                • #38
                  Lite annonsblad från den här firman http://www.1west.dk/ dom själva kör en sån Alu-båt som Svenstrup har...
                  Bifogade filer
                  http://teamjoj.blogspot.com/

                  Kommentera


                  • #39
                    Hoj

                    Utombordare: Dåligt

                    Dyrare att försäkra

                    Ibland svårare att mecka, d.v.s svårt att hitta en meck snabbt på sommaren.

                    Dyrare reservdelar, måste ofta vara orginal grejer. Annars passar det inte

                    Ska vara 4 takt annars luktar du moppe efter varje pass.


                    Utombordare bra:

                    Finns gott om stulna att köpa billigt (skämt)

                    Lätta att konservera

                    Extremt tyst med 4 takt om man nu tycker om det.

                    Mindre utsläpp per effekt (4 takt)

                    Lättare att fiska på vintern med.

                    Mer praktisk för den som kastar mycket då man oftast kan lyfta allt maskinellt ur vattnet och därför kunna gå in i väldigt grunda vikar.

                    Motsasterna är då + - för innombordare.

                    en annan sak jag tänkte på....Jag har allltid valt maskin efter meck. Den killen som hjälper mig när skiten rasar meckar mest mercury/mercruiser. Skulle aldrig byta till ett annat märke för jag vill inte bli av med den hjälpen. ett tu tre så hinner man inte laga båten i tid o.s.v.

                    Kör just nu en merc 7.4 L V8 Men jag ska sälja om någon månad och kommer sedan att förmodligen att skaffa en nyare Trophy med utomb.


                    Hade gott
                    Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

                    Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

                    Andrej Look at my ear! It`s even colder!

                    Kommentera


                    • #40
                      http://www.blocket.se/vi/10569034.htm?ca=22_s
                      http://teamjoj.blogspot.com/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                      10 svar
                      761 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                      10 svar
                      706 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Siks
                      av Siks
                       
                      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                      5 svar
                      336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                      20 svar
                      1 773 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs
                       
                      Arbetar...
                      X