Service på båtmotor nu eller i vår? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Service på båtmotor nu eller i vår?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jonas 37
    Jag är kompledig v 47-48 så jag drar förmodligen till Åmål och fiskar i ca 10 dagar. Finns inget bättre ställe än Åmål angående service. Båten ligger i en skyddad hamn 15m från rampen. Stugorna ligger precis vid rampen.

Sen finns det rensrum och stor frys. 1km in till Åmåls centrum ifall man vill hämta pizza dricka öl etc.Skulle det blåsa för hårt så kan man ta båten till sjön Västra Silen som hyser gott om Gullspångslax och öring. Är 5mil till Västra Silen ifrån Åmål. Wilwaterguiderna brukar åka dit när det är för hård vind på Vänern. Dock så mörkar dom det i sina rapporter och skriver "skogssjön" på sin hemsida.
    Bra tips Jonas! Hur långt ut är det från hamnen ut till fiskeplatserna i Åmål?

"skogssjön" kan ju också va ett hett tips!

Kommentera

Ursprungligen postat av jojon80
      Hehe, ja jag håller också på och jagar, dock har jag höga krav på fruntimret. Hon måste kunna orka veva in mina extremt tungdragna tl-powerplaner-pulkor och veva riggar. Samt göra god matsäck som vi kan ha med oss på sjön!

Annars är det inget att ha!
      Du får ta och titta ner hit i vår för lite vandringslax- och brunettjakt i en Flipper 620 "Trolling Edition"
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj
        Du får ta och titta ner hit i vår för lite vandringslax- och brunettjakt i en Flipper 620 "Trolling Edition"
        Härligt! Ja jag kommer till våren!

Kommentera

Varning inget 556 i några cylindrar. Utan det ska vara riktig konserveringolja. Och står motorn kallt där risk finns för minusgrader. Då är det garanterat kontroll av oljan. Grådaskig är ju vattenblandad. Och då behövs nya packboxar.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Så här resoner jag eftersom jag inte är någon motorexpert!

Har du en gammal motor så va fan byt växelhusoljan varje säsong och kör till skitern rasar! Har haft båtmotorer där oljan är gråaktig och har vart det i 10 år.

Och dom tuggar fram lika bra nu som förr.

Du får ändå inte ut något för motor om den är 70 och 80 talare!

Ska man börja byta packboxar på gammalt så är det bara att lätta på lädret i onödan!

Satsa på nyare finare motor som tex dagens 2 och 4-taktare!

Kommentera

Den här tråden kanske inte har så mkt med gammla båtmotorer att göra men men var tvungen att skriva något eftersom jag inte skrivit nå inlägg här på fiskesnack på en längre tid

skitfiske

Kommentera

MeskMatte, handlar inte om motorn är gammal eller inte. Utan om skicket. En motor i fint skick för övrigt, är det verkligen lönt att hålla efter. En ny motor är precis inte gratis. Sen om du kör med ditt otäta växelhus på en rutten motor för övrigt är nåt helt annat.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Har du en gammal motor så va fan byt växelhusoljan varje säsong och kör till skitern rasar!
                  Funkar nog i insjön nära land mindre roligt när grejerna packar ihop 7distans ut på Östersjön, blir en lång paddling eller dyr bogsering om man har tur
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
                    Har du en gammal motor så va fan byt växelhusoljan varje säsong och kör till skitern rasar!
                    Funkar nog i insjön nära land mindre roligt när grejerna packar ihop 7distans ut på Östersjön, blir en lång paddling eller dyr bogsering om man har tur
                    Håller med Tamtam, ligger man långt ut och trollar måste grejerna bara funka. Därför är det ju viktigt att följa servicen till punkt och pricka. Nästan ännu värre om man ligger strandnära i hårt väder och grejorna lägger av. Visst i land kommer man, men bara skrot av båten Har hänt på baggerud en gång. Som tur var räddade draggen oss i sista stund innan bogsering kom oss tillhanda

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
                      Varning inget 556 i några cylindrar. Utan det ska vara riktig konserveringolja. Och står motorn kallt där risk finns för minusgrader. Då är det garanterat kontroll av oljan. Grådaskig är ju vattenblandad. Och då behövs nya packboxar.
                      Vad är det för skillnad på innehållet i 5-56 och konserveringsolja?
                      Och varför höjs ett varningens finger för 5-56?
                      [FONT="System"]Team Full Scale[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 874 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus