Vad kan det vara för fel på motorn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan det vara för fel på motorn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Låter som det är choken :/
    tror mer på för mycket än för lite om den startar hela tiden. om det är för lite och den startar borde den väl gå med mer gas?
    Eller det pinsamma, stopp i avgasröret Men chansar på choken...

Kommentera

Har du testat att pumpa på bränsleslangens blåsa samtidigt som du gasar? Har väl hänt mer än en gång att det läcker i ngn skarv eller att en av backventilerna har fastnat.
      Numera det första jag kollar om motorn krånglar.

//Stefan
      Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
        Kolla att det inte är vatten i bensinen inte ovanligt om tanken stått utomhus har hänt mej.
        Har provat att byta bensin

Kommentera

Det vanliga felet är skit i förgasaren. Skitig och gammal bensin som tas fram på vårkanten. Dagens bensin är bara till för att lagra ett par månader. Och då inte i nått uthus. Där det blir ännu värre med kondens som extra påföljd.
          Dagens bensin blir som sirap när den får stå i trycktanken för länge. Ett annat aber är när båtmotorn tas in för säsongen att man inte kört tomt i förgasaren. Gammal bensin ligger då kvar och tjocknar fast i munstyckena i förgasaren.
          Att skruva ned förgasaren och med amatörfingar tro att det bara är att skruva ut dessa pyttemunstycken. Och utan att skada förgasaren är inget för en lekman. Många motorer har just blivit dyra motorer i slutändan. När hemmameckarn slår till.
          Börja med att ta komprov. Värdet får inte skilja mer än 10 PSI mellan cylindrarna.
          Är värdet också lågt som 4 eller 5. Är motorn rätt nerkörd.
          Kolla också blåsan om den blir mjuk när du kör. Då är det bränslepumpen som är paj. Ett mycket vanligt fel på Evinrude (Johnson). Pumpen kostar runt 600 kr.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Har en lika dan, mina problem när den inte vill starta är oftast:
            1. Glömmt "död mans grepp"
            2. Min motor måste man dra ut choken och dra tills den nästan tänds, sedan dra in choken och dra igång igen så funkar den
            3. Den kan vara kall så man måste dra några drag och sedan låta den puttra utan växeln i tills den är varm

lägger till: kolla tändstiften !
            bf

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
              Det vanliga felet är skit i förgasaren. Skitig och gammal bensin som tas fram på vårkanten. Dagens bensin är bara till för att lagra ett par månader. Och då inte i nått uthus. Där det blir ännu värre med kondens som extra påföljd.
              Dagens bensin blir som sirap när den får stå i trycktanken för länge. Ett annat aber är när båtmotorn tas in för säsongen att man inte kört tomt i förgasaren. Gammal bensin ligger då kvar och tjocknar fast i munstyckena i förgasaren.
              Att skruva ned förgasaren och med amatörfingar tro att det bara är att skruva ut dessa pyttemunstycken. Och utan att skada förgasaren är inget för en lekman. Många motorer har just blivit dyra motorer i slutändan. När hemmameckarn slår till.
              Börja med att ta komprov. Värdet får inte skilja mer än 10 PSI mellan cylindrarna.
              Är värdet också lågt som 4 eller 5. Är motorn rätt nerkörd.
              Kolla också blåsan om den blir mjuk när du kör. Då är det bränslepumpen som är paj. Ett mycket vanligt fel på Evinrude (Johnson). Pumpen kostar runt 600 kr.
              Det var skit i förgasaren. Men dom har tagit upp båten så det blir inget mer fiske med den i år.

Kommentera

Tack för alla svar. ville säga vad felet var med. Det var skit i förgasaren

Kommentera

Bra att det var ett "billigt" fel.

Du kanske ska kolla efter lite sprängskisser på "din" förgasare och plocka isär den i vinter så kan du nästa gång den strular.

Jag har inte läst allt ovan men ett extra tändstift kan ju vara bra att ha med ifall det blir problem, förra årets stift duger säkert. (vi får se om murphys lag slår in nu eftersom jag inte har nåt extrastift till min motor).

Elanen, borde inte soppan vara bättre mot kondens nu när det är metanol i den?
                  Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 874 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus