Hur gör man med utombordaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gör man med utombordaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur gör man med utombordaren

Hej har precis köpt sommarstuga vid en sjö med tillhörande båt och utombordare. Och så kom jag att fundera på om man ska ta in motorn varje dag eller om man bara lämnar kvar den över natten?
    Det är en mercury 4hk som sitter på en Linder 440

Motorn tar inte skada av att sitta på annat än på vintern kanske.
    Det är väl tjuven som kan ställa till det möjligtvis.

Kommentera

Ursprungligen postat av ViktorArnell Visa inlägg
      Hej har precis köpt sommarstuga vid en sjö med tillhörande båt och utombordare. Och så kom jag att fundera på om man ska ta in motorn varje dag eller om man bara lämnar kvar den över natten?
      Jag skulle aldrig under några som helst omständigheter lämna en motor för tjuven att ta. En 4hk slänger man upp på axeln som det vore inget, När ja fiskar bär ja rygggsäck med 3 stora betesaskar samt ekolod och vattenflaska o mat, sen slänger ja upp min suzukimotor på axeln och spöväska på samma axel sen ett 30amph batteri i höger näve, ja skulle aldrig lämna en pinal kvar. Har redan fått ett par åror stulna i år så lämnar inte nåt,

Kommentera

Det beror väl lite på var man har båten. Jag har haft min motor kvar på båten i flera år (dock inte under vintern) och aldrig haft problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
          Jag skulle aldrig under några som helst omständigheter lämna en motor för tjuven att ta. En 4hk slänger man upp på axeln som det vore inget, När ja fiskar bär ja rygggsäck med 3 stora betesaskar samt ekolod och vattenflaska o mat, sen slänger ja upp min suzukimotor på axeln och spöväska på samma axel sen ett 30amph batteri i höger näve, ja skulle aldrig lämna en pinal kvar. Har redan fått ett par åror stulna i år så lämnar inte nåt,
          Du glömde grisen under vänster axeln, och en säck potatis under höger

Det beror ju mycket på vart man har båten. Egen brygga i en liten sjö mitt i ingenstans- varför inte? Sätt ett bra lås på med en kätting för säkerhets skull.
          Klart ska man vara lite streetsmart. Hur gör de andra i ditt område?

Kommentera

Många små motorer går att låsa (inte godkänt dock) via hänglås genom tumskruvarna du drar fast motorn med.
            Hjälper mot snorisar men mot proffs hjälper inget lås.
            Du har väl kätting till båten så de inte bara kan åka iväg med båten?

Kommentera

Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
              Du glömde grisen under vänster axeln, och en säck potatis under höger

Det beror ju mycket på vart man har båten. Egen brygga i en liten sjö mitt i ingenstans- varför inte? Sätt ett bra lås på med en kätting för säkerhets skull.
              Klart ska man vara lite streetsmart. Hur gör de andra i ditt område?
              Jag har flera båtar och den som ligger nära mitt hus är det mer eller mindre bara jag som fiskar i så den tar ja trädgårdstraktorn till så behöver bara bära all bröte kanske 150 meter så det är helt ok. Dock fiskar ja ofta i en större sjö som fler fiskar i men som ligger närmre ett samhälle men mycket skitfolk i så där lämnar ja inte nåt och låser båt med kätting etc, inte för att det hjälper om dom verkligen vill, Det har blivit så mycket stölder i hus/lägenheter i min hemstad så det gör mig helt rosenrasande och ja ber till gud att ja inte vaknar av att nån bryter sig in i mitt garage,

Kommentera

Jag bor i Lysekil, och där är det en del stölder av motorer . Här finns det några som har målat sina motorer ganska fult. Det är ingen som stjäl en sån för att sälja vidare i alla fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av ViktorArnell Visa inlägg
                  Hej Viktor;

Lås fast både motor och båt vid bryggan. Glöm inte att försäkra båten med motor...
                  Hör också med tidigare ägare av sommarstuga/båt om hur han haft allt försäkrat....

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand
                  Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                    Instämmer! Jag kör faktiskt samma som du, men bär också med mig några plåtar extra aluminium, vinterdäck/sommardäck (beroende på årstid), ett par stämjärn och en hink tegel.
                    Det är den mest förberedda fiskaren som kan vara ute längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58