Elmotor eller liten bensinare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor eller liten bensinare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor eller liten bensinare?

Behöver lite hjälp.. har i dagsläget en 30lb elmotor men är inte riktigt nöjd. Blir det mycket motvind så orkar den knappt att flytta båten.

Nu undrar jag om det blir någon större skillnad att köpa en 54lb elmotor? Eller är det lika bra att gå på en liten bensinare typ 2,5hk. Har inget behov av att åka fort. Bara att ta mig hem om det blåser...

Båten är en askeladden 430. Vet ej vikt men den är bra tung. Behövs tre man för att ta upp den för vinterförvaring

Jag skulle satsat på en liten bensinare. Ska du ha en elmotor som orkar i mycket motvind så går det åt mycket batterier och det blir tungt att bära eller dyrt om man kör med li-ion batterier.

Kommentera

Köp en Tohatsu 3,5. Det är den bästa motorn.

Kommentera

Ursprungligen postat av Joakim000 Visa inlägg
        Behöver lite hjälp.. har i dagsläget en 30lb elmotor men är inte riktigt nöjd. Blir det mycket motvind så orkar den knappt att flytta båten.

Nu undrar jag om det blir någon större skillnad att köpa en 54lb elmotor? Eller är det lika bra att gå på en liten bensinare typ 2,5hk. Har inget behov av att åka fort. Bara att ta mig hem om det blåser...

Båten är en askeladden 430. Vet ej vikt men den är bra tung. Behövs tre man för att ta upp den för vinterförvaring
        Hej Joakim;

Min gamla 5-meters Askeladden på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_38.htm .. använde vi vid både kastfiske och trolling från Hanöbukten (Blekinge) i söder till Kvalsundet (Finmark, Norge) i norr. Den var sjösäker och gick utmärkt att fiska ifrån i de flesta väder...

Du kan gärna komplettera din 30 Lbs elmotor med en mindre 4-takts Yamaha utombordare. Då kan du positionsfiska med elmotorn och välja mellan att trolla med el eller bensin ...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand
        Leif Engström

Kommentera

Jag hade också satsat på en bensinare, 4-6hp.
          Du behöver ju förstås veta vilken rigglängd du ska ha, diskuteras bla här

Eller lite större motor, kanske, din båt väger ju en del:

Jag har en annan båt. En 425a som väger 120 och på den en 6hästare. Maxfart 6 knop lätt lastad...
          Yamaha såklart!
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Tack för alla tips!

Det är denna modellen jag har:

Det står att den väger 180 kg och minimum motorstyrkan är 4hk.
            Skulle tippa att min väger närmare 200kg med lite smått åtsugen durk mm..

Helst vill jag ha en 2,5hk pga den låga vikten om jag tänker bära hem den efter varje tur. Men det kanske blir tok för klent?
            Jag är nöjd om jag gör 4 knop. Maxar 2,3 knop med elmotorn, i motvind knappt 1...

Tittar lite på en Mercury 2,5 som ligger på blocket. Åsikter om den? Bara 4-takt är aktuellt

Kommentera

Jag har en Ryds 390 med 6hk och det är ingen racerbåt, skulle inte gå ner på 2.5 hk på en båt som är 430.

Kommentera

När man vill ha en liten fyrtaktsmotor som är så lätt och portabel som möjligt för att ta sig från a till b på sjön så är det ingen motor som slår Tohatsu 3,5. Den har störst dragkraften i klassen. Och jag påstår tom att motorerna som är märkta Tohatsu är bättre än dem med Mercury logo trots det är samma tillverkare. Jag har en större Honda 6 HK men använder min Tohatsu 3,5 90% av tiden. Att den är 10 kilo lättare gör stor skillnad,
                Senast ändrad av Darkduck; 2018-06-21, 15:49.

Kommentera

Det gör stor skillnad på en 30lbs och en 55lbs.
                  Men ännu större skillnad mellan 55lbs och 2.5hk.

Jag hade kört en liten bensinmotor på under 20kg. Då vinner du även portabelpoäng.
                  Slabba med bensin ger minuspoäng men man lär sig.

Körde en 30lbs och 55lbs på min 1236.
                  Bytte till 2.5hk och 55lbs istället. Helt rätt gjort. Ångrar att jag inte gjorde det tidigare, sålde båten strax efter.

Har en Hidea 2.5hk du kan få köpa billigt om du vill.
                  Eller så kör jag den på min Ryds 385. Inte bestämt mig ännu.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Skal du virkelig ha forskjell må du over på forbrenningsmotor. Suzuki er eneste merke med oljefilter på 4-6HK, og dessuten lettest. Neste er Mercury/ Tohatsu som ikke har oljefilter og veier 3-4 kilo mer. Sistnevnte har jeg flere tusen timer med selv, uten problemer.

Skal du se på strøm må du i praksis opp på 24V for å få reell forskjell i vind kontra det du har i dag. Men fortsatt vil forbrenningsmotoren være mye sterkere enn elmotoren.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus