Ja det blev lite gnista i tråden å se då löste det sig!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
4-taktare, började vibrera och tappade kraft.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJa det blev lite gnista i tråden å se då löste det sig!Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Att rycka ur tändhattar är ett effektivt sätt i kolla men kan bli jävligt dyrt. Jag har gjort det i alla år på gamla bilar med fördelare. Inga bekymmer oftast.
Men på de nya spolarna så är risken mycket stor att man får ett internt överslag då spänningen inte tar vägen någonstans. (man kan få smällen i fingrarna och det mår spolen bättre av fast man skiter på sig)
Det interna överslaget försämrar tändspolen, den kommer att funka ett tag till men börjar att dö. Oftast när den blir varm.
Jag gjorde den kollen när jag hade ett dåligt stift, turen efteråt så dog bägge spolarna nästan samtidigt när de blev varma. Startade igen bara de fått svalna. Det kostade mig 2500kr.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inläggAtt rycka ur tändhattar är ett effektivt sätt i kolla men kan bli jävligt dyrt. Jag har gjort det i alla år på gamla bilar med fördelare. Inga bekymmer oftast.
Men på de nya spolarna så är risken mycket stor att man får ett internt överslag då spänningen inte tar vägen någonstans. (man kan få smällen i fingrarna och det mår spolen bättre av fast man skiter på sig)
Det interna överslaget försämrar tändspolen, den kommer att funka ett tag till men börjar att dö. Oftast när den blir varm.
Jag gjorde den kollen när jag hade ett dåligt stift, turen efteråt så dog bägge spolarna nästan samtidigt när de blev varma. Startade igen bara de fått svalna. Det kostade mig 2500kr.__________________________________________________ _____________________________
Covfefe
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inläggVar det på en utombordare som det blev så fel på?? Om så - vilket fabrikat? Så man inte själv gör om fadäsen av okunskap! Har en Honda själv.Spiggpimplare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inläggAlla moderna motorer med en tändspole per cylinder är känsliga för motståndsminskning .__________________________________________________ _____________________________
Covfefe
Kommentera
-
Det kan hända med många tändspolar. Spänningen kan nå upp till över 30 000volt. Det gör den normalt inte eftersom gnistan slår en bra bit under 10 000volt och spänningen faller.
Men rycker man tändhatten så kommer spänningen att stiga till 30 000volt och en CDI laddar ur en avsevärd energi genom kondensatorn till spolen. Denna energi och höga spänning försöker hitta någonstans att ta vägen.
På en gammal biltändspole så brukar det ladda ur genom centrumanslutningen och mot plus eller minuspol. Detta eftersom det inte är tätt där.
Nya spolar har ofta tändkabeln ingjuten i spolen. Det finns ingen väg för gnistan att ta vägen än ett internt överslag som letar sig in i lindningarna där gjutningen inte har lyckats isolera perfekt. Det bränner ett litet hål i lacken på koppartråden som växer för varje gnista. Sedan när man sätter tillbaka så kommer gnistan att återigen hitta lättaste vägen genom stiftet.
Ibland så fortsätter det så, men ibland så kan denna skada som skett vara början på tändspolens död.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inläggDet kan hända med många tändspolar. Spänningen kan nå upp till över 30 000volt. Det gör den normalt inte eftersom gnistan slår en bra bit under 10 000volt och spänningen faller.
Men rycker man tändhatten så kommer spänningen att stiga till 30 000volt och en CDI laddar ur en avsevärd energi genom kondensatorn till spolen. Denna energi och höga spänning försöker hitta någonstans att ta vägen.
På en gammal biltändspole så brukar det ladda ur genom centrumanslutningen och mot plus eller minuspol. Detta eftersom det inte är tätt där.
Nya spolar har ofta tändkabeln ingjuten i spolen. Det finns ingen väg för gnistan att ta vägen än ett internt överslag som letar sig in i lindningarna där gjutningen inte har lyckats isolera perfekt. Det bränner ett litet hål i lacken på koppartråden som växer för varje gnista. Sedan när man sätter tillbaka så kommer gnistan att återigen hitta lättaste vägen genom stiftet.
Ibland så fortsätter det så, men ibland så kan denna skada som skett vara början på tändspolens död.__________________________________________________ _____________________________
Covfefe
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 867 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Karlmagnus
2024-07-20, 20:12
|
||
Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
|
10 svar
761 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av brollann
2024-02-05, 03:25
|
||
Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
|
10 svar
706 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Siks
2024-02-16, 17:03
|
||
Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
|
5 svar
336 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av holden
2024-02-24, 23:54
|
||
Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
|
20 svar
1 773 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av tobs
2024-04-05, 10:35
|
Kommentera