4-taktare, började vibrera och tappade kraft. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4-taktare, började vibrera och tappade kraft.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ja det blev lite gnista i tråden å se då löste det sig!

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Ja det blev lite gnista i tråden å se då löste det sig!
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #33
        Att rycka ur tändhattar är ett effektivt sätt i kolla men kan bli jävligt dyrt. Jag har gjort det i alla år på gamla bilar med fördelare. Inga bekymmer oftast.

        Men på de nya spolarna så är risken mycket stor att man får ett internt överslag då spänningen inte tar vägen någonstans. (man kan få smällen i fingrarna och det mår spolen bättre av fast man skiter på sig)

        Det interna överslaget försämrar tändspolen, den kommer att funka ett tag till men börjar att dö. Oftast när den blir varm.

        Jag gjorde den kollen när jag hade ett dåligt stift, turen efteråt så dog bägge spolarna nästan samtidigt när de blev varma. Startade igen bara de fått svalna. Det kostade mig 2500kr.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg
          Att rycka ur tändhattar är ett effektivt sätt i kolla men kan bli jävligt dyrt. Jag har gjort det i alla år på gamla bilar med fördelare. Inga bekymmer oftast.

          Men på de nya spolarna så är risken mycket stor att man får ett internt överslag då spänningen inte tar vägen någonstans. (man kan få smällen i fingrarna och det mår spolen bättre av fast man skiter på sig)

          Det interna överslaget försämrar tändspolen, den kommer att funka ett tag till men börjar att dö. Oftast när den blir varm.

          Jag gjorde den kollen när jag hade ett dåligt stift, turen efteråt så dog bägge spolarna nästan samtidigt när de blev varma. Startade igen bara de fått svalna. Det kostade mig 2500kr.
          Var det på en utombordare som det blev så fel på?? Om så - vilket fabrikat? Så man inte själv gör om fadäsen av okunskap! Har en Honda själv.
          __________________________________________________ _____________________________

          Covfefe

          Kommentera


          • #35
            Om det rör utombordare utan fördelardosa a'la Volvo 142 så lär det gälla de flesta

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
              Var det på en utombordare som det blev så fel på?? Om så - vilket fabrikat? Så man inte själv gör om fadäsen av okunskap! Har en Honda själv.
              Alla moderna motorer med en tändspole per cylinder är känsliga för motståndsminskning .
              Spiggpimplare

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
                Alla moderna motorer med en tändspole per cylinder är känsliga för motståndsminskning .
                Ok, detta hade jag ingen aning om... Hade lätt kunnat göra samma felsök..
                __________________________________________________ _____________________________

                Covfefe

                Kommentera


                • #38
                  Det kan hända med många tändspolar. Spänningen kan nå upp till över 30 000volt. Det gör den normalt inte eftersom gnistan slår en bra bit under 10 000volt och spänningen faller.

                  Men rycker man tändhatten så kommer spänningen att stiga till 30 000volt och en CDI laddar ur en avsevärd energi genom kondensatorn till spolen. Denna energi och höga spänning försöker hitta någonstans att ta vägen.

                  På en gammal biltändspole så brukar det ladda ur genom centrumanslutningen och mot plus eller minuspol. Detta eftersom det inte är tätt där.

                  Nya spolar har ofta tändkabeln ingjuten i spolen. Det finns ingen väg för gnistan att ta vägen än ett internt överslag som letar sig in i lindningarna där gjutningen inte har lyckats isolera perfekt. Det bränner ett litet hål i lacken på koppartråden som växer för varje gnista. Sedan när man sätter tillbaka så kommer gnistan att återigen hitta lättaste vägen genom stiftet.

                  Ibland så fortsätter det så, men ibland så kan denna skada som skett vara början på tändspolens död.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg
                    Det kan hända med många tändspolar. Spänningen kan nå upp till över 30 000volt. Det gör den normalt inte eftersom gnistan slår en bra bit under 10 000volt och spänningen faller.

                    Men rycker man tändhatten så kommer spänningen att stiga till 30 000volt och en CDI laddar ur en avsevärd energi genom kondensatorn till spolen. Denna energi och höga spänning försöker hitta någonstans att ta vägen.

                    På en gammal biltändspole så brukar det ladda ur genom centrumanslutningen och mot plus eller minuspol. Detta eftersom det inte är tätt där.

                    Nya spolar har ofta tändkabeln ingjuten i spolen. Det finns ingen väg för gnistan att ta vägen än ett internt överslag som letar sig in i lindningarna där gjutningen inte har lyckats isolera perfekt. Det bränner ett litet hål i lacken på koppartråden som växer för varje gnista. Sedan när man sätter tillbaka så kommer gnistan att återigen hitta lättaste vägen genom stiftet.

                    Ibland så fortsätter det så, men ibland så kan denna skada som skett vara början på tändspolens död.
                    Surt då det inte är helt ovanligt med stift som faktiskt pajar...
                    __________________________________________________ _____________________________

                    Covfefe

                    Kommentera


                    • #40
                      Jo jag vet. Efter det så har jag rykt tändhatten på stillastående motor och satt på ett skift som ligger mot jord utanför cylindern och startat. Då tar gnistan den vägen.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                      10 svar
                      761 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                      10 svar
                      706 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Siks
                      av Siks
                       
                      Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                      5 svar
                      336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg holden
                      av holden
                       
                      Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                      20 svar
                      1 773 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs
                       
                      Arbetar...
                      X