4-taktare, började vibrera och tappade kraft. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4-taktare, började vibrera och tappade kraft.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 4-taktare, började vibrera och tappade kraft.

Motorn började bete sig konstigt idag efter 2 timmar fiske och kanske 20min totalt åkande.

Den lät som att den var väldigt låg i tomgången och vibrerade mkt. Sen hade den ingen som helst kraft i bottnen, vanligtvis så är jag uppe i plan direkt. Men nu fick den nästan klättra över planingströskeln.

Tappade även 5 knop i topp.

Är det någon som är mer insatt i 4-taktare och kanske har en aning om vad det kan vara?

är en suzuki DF70

Är bensinen fräsch? Om den är gammal så kan den ha sugit åt sig vatten och därigenom ge obra prestanda. Jag har upplevt liknande som har löst sig genom att tömma tanken och tanka ny fräsch soppa. Då har det dock rört sig om säsongens första tur och motorn går segt från uppstart, inte efter 2h.

Den moderna 95-oktanbensinen innehåller 10% etanol som suger upp vatten som en jävla svamp, 98 oktan innehåller bara 5% etanol, detta använder jag i båten

Ett annat alternativ är att någon tändkabel eller spridarkontakt är lös, eller att ett tändstift inte tänder, eller att en spridare inte öppnar.

Jag är inte helt hemma på Suzuki men jag antar att den har insprutning? I annat fall så är ju skit i förgasaren en klassiker.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg
      Är bensinen fräsch? Om den är gammal så kan den ha sugit åt sig vatten och därigenom ge obra prestanda. Jag har upplevt liknande som har löst sig genom att tömma tanken och tanka ny fräsch soppa. Då har det dock rört sig om säsongens första tur och motorn går segt från uppstart, inte efter 2h.

Den moderna 95-oktanbensinen innehåller 10% etanol som suger upp vatten som en jävla svamp, 98 oktan innehåller bara 5% etanol, detta använder jag i båten

Ett annat alternativ är att någon tändkabel eller spridarkontakt är lös, eller att ett tändstift inte tänder, eller att en spridare inte öppnar.

Jag är inte helt hemma på Suzuki men jag antar att den har insprutning? I annat fall så är ju skit i förgasaren en klassiker.
      Hade det i början av säsongen. Men hade i vattenupplösare(bränslerenare) och har ett vattenavskiljande filter(som förvisso var förbikopplat nu).

Men det är det väl emr av ett blödder och går ojämt? typ som att den misständer?

Ska kolla på tändstift etc imorn. Var min spontana tanke när jag va ute att det kändes som att en cylinder inte tände. Kändes som att den inte varvade fullt heller.

Kommentera

Inte nån tändspole som kapsejsat?

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
          Inte nån tändspole som kapsejsat?
          Oklart, ska undersöka mer imorn. Kommer det synas direkt eller bör man mäta om det kommer fram signal?

Kommentera

Du får mäta dig till om en spole e kass.
            Polaren har en mercury 4cylindrig 4takt. När hans ena tändspole pajja gick motorn förvånansvärt bra men tappa i topp o tryckte inte upp båten i plan lika kvickt.

Kommentera

Har mätt nu och får 3-4V på alla spolar. Har dessvärre ingen tändstiftsnyckel med mig så kan inte vecka stiften.

EDIT: Den övre fick jag bara 2-3 V på. Är det boven, eller är det ingen differens att tala om?
              Senast ändrad av F Sjöborg; 2018-06-17, 11:10.

Kommentera

vibrationerna är väldigt påtagliga nu när man står på land.

Bytte nyligen växelhus, kan det ha något med saken att göra?
                Senast ändrad av F Sjöborg; 2018-06-17, 13:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bertil R
                  Vill inte var ngn olyckskorp och kan eg inget om just båtmotorer - men hur är det med topplockspackningen?
                  Ingen aning. Men känns inte som något som kommer med en fingerknäppning på en motor som gått ca 250h

Kommentera

Ursprungligen postat av Bertil R
                    Vill inte var ngn olyckskorp och kan eg inget om just båtmotorer - men hur är det med topplockspackningen?
                    Va? Det vore nog fint om du gjorde någon koppling till problemet innan du börjar gissa...

Jag hade ett liknande strul på min DF50. Det kom efter att jag bytt tändstift och det visade sig att ett av de nya stiften var kass. Prova att byta stift, det är ju rätt enkelt och kostar inte skjortan.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58