Mercury 15hk, sur vid kallstart - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury 15hk, sur vid kallstart

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mercury 15hk, sur vid kallstart

Nu börjar jag tröttna på motorfan, eftersom jag inte har världens motorvana söker jag här.
    Motorn är en 4-takts mercury 15hk från 00-talet, legat i havet under båtsäsong tills jag köpte den, nu står den på trailer och rampen ligger i en å, så kör igenom den med sötvatten, iallafall bräckt vatten med väldigt lite salt i, står på trailer.
    I början var den lättstartad och allt fungerade bra, förra året började den jävlas med mig.

När jag startat så blir det såhär
    *pumpar upp blåsan så jag ser att det är bensin i bränslefiltret
    *Försöker dra igång med choke - startar ej, men bensinpumpen pressar in mer bensin
    *förgasaren (gissar ja, den efter bränslefiltret) blir fullt och flödar så det läcker ut vad som känns som några deciliter bensin.
    * drar ut bränsleslang, drar en jävla massa gånger med fullgas och choke
    * när man gett upp 3-4 gånger och varit påväg att bara slänga motorn överbord går den igång (tacka fan för motorlåset ) när den startar sätts den i tomgång
    *Sätter i beränsleslangen och motorn dör nästan under tiden så ger lite mer gas i 20sekunder, sen går den som en klocka.

När motorn väl är startad och varmkörd går den igång på första draget, så har börjat varmköra i tunna för att bara kunna starta den när vi ska iväg.

Vad tusan ska man gå på/göra?
    Pumpar jag upp trycket och sen släpper bränsleslangen innan jag börjar dra igång den så startar den lättare, men den är ändå ssvårstartad.

Är det tändstiftbyte som gäller, sen lämna in på fullservice?

Läckande nålventil ? Normalt stängs bränsletillförseln av flottören, men om nålventilen inte tätar så stannar inte bränsletillförseln och förgasaren börjar flöda.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
    31 svar
    23 618 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg nivv
    av nivv