Elmotor eller 4-taktare till trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor eller 4-taktare till trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har 3hk bensin och 45lbs Endura Max till min 425 båt. Tar alltid elmotorn för det är så jäkla mycket mysigare att glida fram med den.
    Köp mer batteri och kör elektriskt tycker jag

Kommentera

Hur tung är den båten? Jag har en endura 30 till min ryds 425 och där händer det ingenting när det blåser lite

Kommentera

Jag hade utan tvekan lagt min röst på 4-taktare och elmotor. När man trollar sakta är elmotorn trevlig, när det blåser mycket eller man vill upp över 1,5 knop tycker jag bensinaren är nödvändig eller smidigare. Och så finns det ju kombinationen att man kör bensinaren men har elmotorn i med autopilot för att styra båten.

Nr1 för mig är både och. Nr2 är bensinsare(4-takt) för det ger mer valmöjlighet. Nr3 bara elmotor.

Kommentera

Då blir det förmodligen att jag satsar på en 4 taktare, så kan jag prova mig fram med vad som funkar bäst vid trolling.

Tack för alla svar!

Kommentera

Den väger 130kg. 45lbs fungerar bra för insjöfiske

Kommentera

Fundera på dina laddningsmöjligheter samt hur långa trollingpass du kör.

Kör du långa pass=fördel bensin
              Korta pass och enkelt att koppla i laddning så el.

Har en 6hk tohatsu, ganska ljudlig ja men trolling så är den tyst då den går på såpass låga varv.
              Hade velat ha elmotor själv men bor i lägenhet så krångligt att ordna laddning på min båtplats samt att jag ibland kör snabbare trolling efter öring/gullspång etc och vill kunna vara säker på att klara långa dagar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
                Den väger 130kg. 45lbs fungerar bra för insjöfiske
                Okej. Kul att höra! Kanske dags att skaffa en större elmotor!

Kommentera

Ursprungligen postat av finafirren Visa inlägg
                  Vad ser du som en fördel med detta alternativ?

MINN KOTA Endura och andra elektriska fiskemotorer har massor av fördelar:

MILJÖVÄNLIG - Den lämnar inget obehagligt spår efter sig i vattnet av stinkande avgaser och läckande olja.

LJUDLÖS - Du kan fiska av dina favoritfiskeplatser utan att störa omgivningen eller skrämma fisken med motorbuller och obehagliga ekon från klippor och steniga stränder.

LÄTTMANÖVRERAD - Du behöver aldrig resa dig upp i båten för att dra igång motorn. Du vrider bara på handtaget och båten åker ljudlöst iväg över vattenytan.

BRANDSÄKER - Den har ingen läckande förgasare och inga otäta bensinslangar som kan vålla brand ombord.

DRIFTSÄKER - Den har ingen förgasare som gror igen, inga tändstift som kan krångla eller andra opålitliga mekaniska detaljer som kan kärva fast. Elmotorn MINN KOTA Endura träder alltid i tjänst då den behövs.

EKONOMISK - MINN KOTA Endura är oerhört billig i drift! Den är minst 20 gånger billigare i drift än den energisnålaste bensinutombordsmotor.

MER ÄN 85 ÅRS ERFARENHET - MINN KOTA är världens första elektriska utombordsmotor. År 1934 började MINN KOTA i USA att serietillverka elektriska båtmotorer. MINN KOTA's huvudsakliga målsättning har alltid varit kvalitet och driftsekonomi. Det var ingen som talade om miljövård 1934, men för MINN KOTA var miljövård och energisparande redan då ett naturligt begrepp.

Old Firehand
                  Leif Engström
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2018-06-03, 10:55.

Kommentera

Jag kör en Minn Kota endura 30 som enda motor på en liten plasteka på 310-320cm. Där funkar det klockrent, men till min Ryds 425 skulle jag verkligen vilja ha en större för att klara vind bättre vid fiske. Dock kör jag den monterad brevid vanliga motorn, så den bromsar upp endel nerfälld. Tiltar ni upp motorn när ni kör på el?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                      Jag hade utan tvekan lagt min röst på 4-taktare och elmotor. När man trollar sakta är elmotorn trevlig, när det blåser mycket eller man vill upp över 1,5 knop tycker jag bensinaren är nödvändig eller smidigare. Och så finns det ju kombinationen att man kör bensinaren men har elmotorn i med autopilot för att styra båten.

Nr1 för mig är både och. Nr2 är bensinsare(4-takt) för det ger mer valmöjlighet. Nr3 bara elmotor.
                      Detta som beskrivet bästa alternativet , Har trollat en hel del med småbåtar och att kunna ligga med tomgång länge samtidigt ha autopiloten i är hur smidigt som helst.
                      Då kan man köra en hel dag utan att batteriet drar ur med eftersom elmotorn endast är med för att styra.
                      Att köra 4taktare blir liksom överlägset om du ändå ska handla kör på det alternativet.
                      Att bara slippa kladda med 2-t olja gör saken klar i min bok.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 881 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58