Återrätt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återrätt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Återrätt

Hej!

Jag köpte en liten motor under vintern som jag betalade för men inte har hämtat ut än. Nu har jag hunnit ångra köpet och vill häva men handlaren säger nej. Har jag inte ångerrätt för en motor jag inte ens hämtat ut?
    Senast ändrad av Darkduck; 2018-05-25, 15:44.

Ångerrätt gäller väl bara en viss tid. Typ 14 dagar eller liknande. Men det finns ju regler för det. Tror dock det e kört för din del om det gått så pass lång tid.

Kommentera

Nej det har du inte skulle jag säga. Ångerrätt finns generellt inte vid köp i butik, det är något man i så fall måste komma överens om vid köptillfället. Om man spetsar till det lite kan man säga att det är irrelevant för handlaren var du väljer att förvara motorn som du köpt. Affären är ju genomförd.

Sen om det finns klausuler i köpeavtalet att motorn skulle levereras inom en viss tid och handlaren inte har gjort det kanske du har en öppning där.

Lite OT: Vad händer om handlaren går i konkurs under tiden du har motorn där? Har du inte hämtat ut den blir du sannolikt av med motorn även om du redan betalt för den.
      Senast ändrad av tsv; 2018-05-25, 12:03.
      I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar

Kommentera

Finns inget som heter återrätt! Om du handlar på nätet, av telefonförsäljare eller på annat sätt på distans (utanför säljarens affärslokal) har du FJORTON DAGARS ångerrätt! I övrigt är öppet köp ingen rättighet även om många kedjor tillämpar det. För att vara på den säkra sidan måste man annars begära öppet köp som vanligen gäller under en mycket begränsad tidsrymd... Så nej, har du inte inskrivet i köpehandlingen om öppet köp så har du ingen rätt att häva köpet - i synnerhet inte om du inte ens hämtat ut och provat varan.
        Sorry!
        Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av tsv Visa inlägg
          Nej det har du inte skulle jag säga. Ångerrätt finns generellt inte vid köp i butik, det är något man i så fall måste komma överens om vid köptillfället. Om man spetsar till det lite kan man säga att det är irrelevant för handlaren var du väljer att förvara motorn som du köpt. Affären är ju genomförd.

Sen om det finns klausuler i köpeavtalet att motorn skulle levereras inom en viss tid och handlaren inte har gjort det kanske du har en öppning där.

Lite OT: Vad händer om handlaren går i konkurs under tiden du har motorn där? Har du inte hämtat ut den blir du sannolikt av med den även om du redan betalt för den.
          Eftersom jag är så vansinnigt gammal så minns jag den så kallade Shipmanskandalen där en båtbyggare gick i konkurs och så väl delbetalda som slutbetalda ännu inte uthämtade dyra havskryssare "bran inne" och köparna blev av med båtar och inbetalade stålar... Betala ALDRIG en vara och låt den vara kvar hos säljaren...
          Senast ändrad av Gösta; 2018-05-25, 11:58.

Kommentera

Egentligen berättar du för lite, all info krävs.
            Hör med konsumentupplysningen eller läs konsumentköplagen. Har du betalt varan och ni överenskommit om senare leverans/hämtning så är det nog svårt, ni har ju ingått ett avtal. Har de dessutom anskaffat motorn just åt dig så kan de nog kräva kompensation i vart fall. Jag tror knappast du har rätt att häva om det är som ovan. Då kan du ju föreslå att ni häver om du ersätter en del säljarens anskaffningsomkostnader. "Ni får 1000kr och behåller motorn som lagervara".

Annat är det om de har missat överenskommen leverans något eller grovt. Då kan det bli frågan om kompensation åt andra hållet eller ibland att köpet kan hävas, givet omständigheter.

Oj här var jag sen på pucken medan jag skrev.... !

Kommentera

Har du inte hämtat ut motorn för att de inte kunnat leverera den, eller för att du inte velat? Ångerrätt finns inte i fysisk butik.

Kommentera

Anledningen till att handlaren har motorn är för att vi kom överens om att jag skulle hämta ut den senare. Okej ska försöka föreslå att köpet hävs mot att jag ersätter honom för det.
                Senast ändrad av Darkduck; 2018-05-25, 16:21.

Kommentera

Ja jag tror att jag skulle försöka på det sättet, andra får gärna inflika med bättre tips om så finns !

De kan säga nej men vill de ha en fortsatt kundrelation med dig, t ex inför nästa motor- eller båtinköp så bör de överväga saken. Hur villiga de är beror sannolikt på hur lätt eller svårt det blir för dem att avyttra motorn till annan kund. En dyr uddamotor kan bli en hyllvärmare... en "liten motor" borde vara enklare att sälja/lagerhålla så här års...

Lycka till! Berätta hur det gick och låt nästa dyra köpbeslut mogna lite mer nästa gång!

Kommentera

Om du skall köpa en annan motor och kan tänka dig att köpa de av samma handlare borde det ju gå att lösa.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 881 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58