Minn Kota Terrova BT 55 vs Motorguide Xi5-55FW ??? Nybörjare :( - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn Kota Terrova BT 55 vs Motorguide Xi5-55FW ??? Nybörjare :(

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minn Kota Terrova BT 55 vs Motorguide Xi5-55FW ??? Nybörjare :(

Minn Kota Terrova BT 55 54'' 12V IP vs Motorguide Xi5-55FW 54" 12V FP/SNR/GPS ???

Hej båda dessa kostar drygt 15kkr. Jag tänkte installera en elmotor i fören på min Scandica 570. Jag är nybörjare på elmotorer så jag skulle behöva lite hjälp med vad jag ska välja. Hittade dessa två som verkade lämpliga. Övrigt: Jag har Garmin ekolod/plotter så Lowrancegivaren på Motorguide spelar inte så så stor roll för mig.

Kom gärna med tankar om detta!

Mvh

Christoffe

Hej,

Jag kör själv Motorguide Xi5 och har inget negativt att säga om den men eftersom du kör Garmin ekolod/plotter kan det väl vara lämpligt att välja Minn Kota så att du får möjligheten att kontrollera elmotorn från din Garmin-enhet. I övrigt tror jag motorerna är ganska likvärdiga.

/Ike

Kommentera

Hej,

Om jag hittat rätt info väger din scandica närmare 800kg med motor och är nästan 6m lång.
      Även om du klarar dig med en 55lb motor hade jag personligen tittat på en kraftigare med hänsyn till blåsigt väder etc. Då har du iaf marginalerna på din sida.

Kommentera

800 kilo inkl motor?!!!

Måste vara kraftiga pantflaskor i skrovet.
        Alumacraft så klart!

Kommentera

Minn kota har auktoriserad verkstad i Stockholm om det skulle vara nåt, tveksamt om Motorguide har det...

Kommentera

Motorguide har auktoriserad verkstad i Stockholm. Var i kontakt med Thermoprodukter AB idag (som är grossist för MG) på grund av ett garantiärende och de skickade omgående ett nytt pinpoint gps system som beräknas ankomma till mig redan imorgon. Sjukt bra och snabb service!
            Senast ändrad av nyblomsson; 2018-05-18, 06:36.

Kommentera

Hej!

Jag har testat båda och när jag köpte själv nu i vår föll det på en Minn Kota Terrova BT. Gillar deras fjärr klart bättre, tycker den ankrar bättre än iX5. Sedan planerar jag bygga ut med ett lite vassare Humminbird lod när ekonomin tillåter. Vad jag kunde komma fram till så var Minn Kotas och Humminbirds gränssnitt vassare. Lowrance & Motorguide verkar helt OK också men det finns inte riktigt lika många möjligheter vad jag kan se!

Sedan har ju MK en app. den är ju trevlig men har inte så många funktioner. Det vi har använt är att ex. polaren kan fälla ner och sköta ankring osv. Eller fiskepolaren kan ta över och ankra vid en drift säg om man råkar få bottennapp och det strular.. inte alls så dumt.

Skitfiske!

kolla gärna under följande länk:
              Senast ändrad av Grävlingen; 2018-05-18, 09:24.
              Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av crille1980 Visa inlägg
                Minn Kota Terrova BT 55 54'' 12V IP vs Motorguide Xi5-55FW 54" 12V FP/SNR/GPS ???

Hej båda dessa kostar drygt 15kkr. Jag tänkte installera en elmotor i fören på min Scandica 570. Jag är nybörjare på elmotorer så jag skulle behöva lite hjälp med vad jag ska välja. Hittade dessa två som verkade lämpliga. Övrigt: Jag har Garmin ekolod/plotter så Lowrancegivaren på Motorguide spelar inte så så stor roll för mig.

Kom gärna med tankar om detta!

Mvh

Christoffe
                Hej Crille;

Både Minn Kota och Motorguide har mycket bra rykte....

Själv var jag via LEF Sport & Marinprodukter AB generalagent för Minn Kota här i Sverige i över 30 års tid och då hade vi en total servicefaktor på 0,3 %, dvs på tre motorer av tusen sålda behövde någon del bytas ut eller repareras under garantitiden...

Mitt förslag är att du besöker den butik du gillar bäst i ditt närområde och köper den elektriska fiskemotor du själv vill ha....

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
                Leif Engström
                Senast ändrad av Old Firehand; 2018-05-18, 10:10.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 874 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus  
                Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58