Problem med att montera tillbaka växelväljaren Yamaha 40 hk 2-takt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med att montera tillbaka växelväljaren Yamaha 40 hk 2-takt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med att montera tillbaka växelväljaren Yamaha 40 hk 2-takt

Skulle kolla konditionen på impellern på min nyligen köpta Yamaha 40 hk 2-takt 1997. Av någon helt outgrundlig anledning så skruvade jag bort en skruv som håller/har något att göra med växelväljaren. Den verkar styra upp växelväljaren.
    Nu när jag ska sätta ihop det verkar jag inte kunna sätta växelväljaren i det läge som skruven behöver.

Se bilder
    Click image for larger version

Name:	yamaha 40hk ritad.jpg
Views:	1
Size:	974,7 KB
ID:	1857346
    Click image for larger version

Name:	20180512_155849.jpg
Views:	1
Size:	975,5 KB
ID:	1857347

Någon som har en aning om hur detta ska gå till? Säg till om ni behöver mer info eller bilder.
    /mvh Uffe

Ingen som vet?

Kommentera

Det är väldigt liten skillnad mellan din Yamaha och min Mariner 40 hk (och mellan 30 och 40 hk).

Hur som helst, på dessa motorer skall man av någon anledning lägga växeln i backläget när man tar av underhuset för att kontrollera impeller mm. Annars strular det sig med växelväljaren. Har ingen aning om varför eller hur man löser problemet dock...

Den här videon kanske är till någon hjälp (speciellt omkring 1:50) https://www.youtube.com/watch?v=IEiNboL8vq4

Kommentera

Problemet jag har är att jag tog ut skruven som är markerad i första bilden. Detta gör att växelväljaraxeln åker ur sitt läge och jag kan inte få den tillbaka i sitt läge så att jag kan skruva tillbaka skruven. Skruven fungerar tydligen som en slags styrning för växelväljaren.
        Vet inte om man kan försöka att försiktigt knacka på den för att få ner den i rätt läge. När man trycker med handkraft verkar det inte ge med sig så jag vågar inte knacka utan att jag vet att man kan göra det.
        Man får väl antagligen plocka ut hela drevsatsen och se om man kan få till det då.

/mvh Uffe

Kommentera

Ingen som har något tips??

Kommentera

Antar att du har provat snurra på propelleraxeln när du försöker få i växelväljaren? Ingen aning om det e det som behövs men värt o testa.
            Har du kollat nån sprängskiss ifall det ska gå i nått spår eller liknande?

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
              Antar att du har provat snurra på propelleraxeln när du försöker få i växelväljaren? Ingen aning om det e det som behövs men värt o testa.
              Har du kollat nån sprängskiss ifall det ska gå i nått spår eller liknande?
              Ja skruven har som en styrtap på sig och motsvarande avlånga hål finns i växelväljaren. Problemet är att växelväljaren inte kommer så långt ner att det går att skruva i skruven i spåret.

Kommentera

Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
                Ja skruven har som en styrtap på sig och motsvarande avlånga hål finns i växelväljaren. Problemet är att växelväljaren inte kommer så långt ner att det går att skruva i skruven i spåret.
                Om det är så att du rubbat (lyft) växellänkaget i växelhuset efter att du demonterat skruven, är risken stor att den tapp/axel som man påverkar med länkaget har hoppat ur läge. Det finns massa olika lösningar här, men det vanligaste är att denna tapp/axel är fjäderbelastad och om du flyttar växelväljaren ur läge så kommer denna axel att fjädra ut och sedan kommer denna vara i vägen när du försöker trycka ner länkaget för att sätta dit skruven.

Kan du inte hitta rätt läge på länkaget genom att vrida det och på sätt hitta läget för skruven, kan du fortsätta läsa...

Lösningen är som du själv skriver att demontera propelleraxeln och dess packboxar (kräver oftast en bra glidhammare) och sedan återmontera i rätt ordning. D.v.s. börja med att montera växellänkaget och sedan propelleraxeln. OBS! Att du först måste demontera drivaxeln innan du försöker få ut propelleraxeln.
                Senast ändrad av Lejestrand; 2018-05-17, 21:40.

Kommentera

Tackat alla för tips och glada hejarop.
                  Det blev enklare än vad jag trodde. Kunde, genom att luta växelhuset med propellern neråt och knacka lite med en gummiklubba så åkte växelväljaren tillbaka till sitt läge. Bara att skruva i skruven sen.
                  Ibland går det bättre än vad man förtjänar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 874 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58