Ursprungligen postat av havreboll
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Elektriska utombordare
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggFixeringen vid CO2 utsläppen är fascinerande, baserat på den nu fullvärdiga sanningen att klimatet påverkas av detta och att klimatet inte ska förändras eftersom det är dåligt trots att klimatet alltid har förändrats. För 10000 år sedan täcktes halva Europa av kilometertjock is, var det optimalt efter vilket år inföll det optimala klimatet? Nästa sanning är jordens medeltemperatur som påstås öka, hur vet man det med hjälp av ett tiotal tusen mätpunkter som på inget sätt bidrar med vare sig kvantitativt eller kvalitativt underlag för att kunna slå fast detta? På vissa håll blir det varmare och andra kallare, det kan man slå fast, men jordens medeltemperatur är rena gissningar.
Men att klimatet på jorden förändras är ju inget som är något påhitt. Det går att bara titta på bilder på hur det var för 50 år sedan till nu.
Ja, CO2-utsläppen har ökat och hela det
Men du kan inte dra in det där med temperaturen. För de mätpunkter du menar nu är baserade på VÄDER. Och eftersom du blandar ihop KLIMAT och VÄDER blir det du säger tyvärr inte rätt och riktigt.
Sommaren 2018 var väldigt, herrans varm. Men det va inte klimatet utan det var VÄDRET som var så den sommaren.
Att jordens medeltemperatur höjs är KLIMAT, så det är inte rena gissningar. Det är enkelt att räkna ut en medeltemp med hjälp av dessa mätstationer du nämner. Ta en specifik dag/månad osv, antal mätpunkter och sen dela med graderna, läs ut i Excel och huxflux har du en medeltemp =)
Strax innan franska revolutionen så hade en eller flera vulkaner utbrott på andra sidan jorden och det resulterade i att klimatet förändrades (medeltemperaturen sjönk) vilket resulterade i att vädret förändrades så drastiskt så att det va en del svält på sina håll runt om i Europa. Det finns till och med rapporter om snö mitt i sommaren, men dom kan man kanske ta med en nypa salt.
Detta har kommit att kallas "Lilla istiden"
Så för att kunna göra sak av det du skriver så skilj gärna på väder och klimat är du snäll. =)
Väldigt OFF-Topic, men ja.
Jag är ingen miljöfanatiker, men samtidigt måste man kunna skilja på väder, klimat och allt det där
Kommentera
-
Jag kan skilja på väder och klimat, och vem som helst med en grundkurs i vetenskaplig metodik i bagaget kan räkna ut att det inte möjligt att komma fram till en tillförlitlig siffra på jordens medeltemperatur. Att utifrån denna hittepå-siffra sätta så kallade klimatmål är trams.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggTycker du det, själv tycker jag nog frågorna är relaterade.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
Det kallas "Off-Topic" på forumspråk, tråden handlar om elektriska båtmotorer och ni började tala om klimatet. Starta en ny tråd så att den här inte dör för att några foliehattar tror att människans klimatpåverkan är en bluff. Ni tror väl också att vår planet är platt, det är lika dåraktigt.
Kommentera
-
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 873 visningar
0 gillar
|