Har funderat på varför förekomsten av elektriska utombordare är så ovanlig, nu när utvecklingen har kommit så långt anno 2018. När jag tittar närmare så inser jag att fördelarna är väldigt många och undrar varför utvecklingen dröjer på den marina sidan? Någon/några måste ju vilja vara först ut på en enorm marknad. Fördelarna blir extra tydliga när det gäller båtliv. När jag säger först ut menar jag ett väl fungerande koncept som på allvar får båtägare att överväga elmotoranvändande. Likt TESLA som har en fantastisk produkt.
Enorm acceleration
Låg ljudnivå.
Nästintill obegränsade möjligheter att ändra varvtal i det lägre registret - väldigt bra för trollingfiskare
Bra för miljön!
Många båtägare använder sig sporadiskt av båten, lämpar sig väl för solcellsladdning framförallt på sydligare breddgrader. Kanske inte så effektivt? Men tänker mig en veckas solcellsladdning mellan båtturerna borde räcka en bit?
Nackdelar.
Stor och tung batteribank - känslig för marin miljö?
Laddning. Laddstationer -förekomst? För de som trailar i USA har TESLA massvis av laddstationer.
Såhär tänker jag mig en prototyp.
Färdigt koncept, båt/motor. Tänk TESLA fast i båtväg, motor och batteribank ska vara lättillgängliga vid service. Vill man byta ut föråldrade delar (batteribank exempelvis) ska detta vara möjligt.
Integrerade stöttåliga solceller som flyter ihop snyggt med båtkroppen. Kan durken vara en bra plats?
Är detta bara önsketänkande från min sida?
Enorm acceleration
Låg ljudnivå.
Nästintill obegränsade möjligheter att ändra varvtal i det lägre registret - väldigt bra för trollingfiskare
Bra för miljön!
Många båtägare använder sig sporadiskt av båten, lämpar sig väl för solcellsladdning framförallt på sydligare breddgrader. Kanske inte så effektivt? Men tänker mig en veckas solcellsladdning mellan båtturerna borde räcka en bit?
Nackdelar.
Stor och tung batteribank - känslig för marin miljö?
Laddning. Laddstationer -förekomst? För de som trailar i USA har TESLA massvis av laddstationer.
Såhär tänker jag mig en prototyp.
Färdigt koncept, båt/motor. Tänk TESLA fast i båtväg, motor och batteribank ska vara lättillgängliga vid service. Vill man byta ut föråldrade delar (batteribank exempelvis) ska detta vara möjligt.
Integrerade stöttåliga solceller som flyter ihop snyggt med båtkroppen. Kan durken vara en bra plats?
Är detta bara önsketänkande från min sida?
Kommentera