Ny båtmotor, service intervall - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny båtmotor, service intervall

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny båtmotor, service intervall

Hej

Ska investera i en ny 60 eller 70hk motor. Dock behöver jag eran hjälp

Det står mellan följande märken
    Honda
    Suzuki
    Yamaha
    Kanske tohatsu

Vilken av alla dessa har mest fördelaktigt serviceintervall? Jag vill ha en motor som jag i så stor utsträckning som möjligt kan ha i vattnet och slippa släpa på service i tid och otid.

Någon som har koll på hur serviceintervallerna ser ut för respektive motor?

Mvh

Hej! Ursäkt jag kommer med något som inte stod på din lista, men har du tittat på evinrude e-tec om du söker fördelaktigt serviceintervall? Tror det är 3 år eller 300 timmar innan du behöver göra första servicen...

Kommentera

Evenrude, Inte med på din lista men där är det 3 år eller 300h som gäller samt ingen inkörning.

Kommentera

Som tidigare nämnt är det nog ingen som slår Evinrude E-Tec .

Har själv Suzuki DF50 första servicen var vid 20h & sen är det vid varje 100h tror det är så på samtliga japanska 4 taktare

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          Som tidigare nämnt är det nog ingen som slår Evinrude E-Tec .

Har själv Suzuki DF50 första servicen var vid 20h & sen är det vid varje 100h tror det är så på samtliga japanska 4 taktare
          var 100:e timme eller en gång per år tror jag är det vanliga för att garantin skall gälla...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Vet att e-tec har fördelaktiga serviceintervall, dock vill jag ha en 4-taktare från ovanstående märken

Stämmer det att Suzuki har kamkedja och därmed slipper ett byte av kamrem? När kommer annars kamremsbytet på övriga märken?

Kommentera

suzuki har kedja ja....vart 3:e år tror jag rekommendationen är för byte kamrem för att vara på säkra sidan....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Har en Yamaha 50hk -15 Skall Servas efter 20t sen var 100e timme elller minst en gång om året!
                Hämtade motorn från års service igår, gick lös på 3800Kr hutlöst tycker jag!
                Frågade om kamremmen den skall bytas vid 5år och impellern var 3e år!
                Yamaha har 3 års garanti. Suzuki har väl 7 års garanti ?

Kommentera

Jag anser att skillnaden dem emellan är för liten för att det* skall ha "störst" betydelse vid val av motor.

det* - serviceintervaller, kamkedja etc...

Själv valde jag Yamaha för den har 4 cylindrar och den jag upplevt (subjektivt) vibrera minst. Den är även även tyst.
                  Tror också att Yamaha har bäst 2a handsvärde då alla i princip känner till dem och man träffar få som är negativa till dem.
                  Dessa faktorer var viktiga för mig när jag gjorde mitt val. Andra kan såklart lägga vikt vid andra saker.

Jag resonerade också som så att det räcker gott och väl med 3 års garanti. Då är motorn inkörd och visat sig vara ett måndagsex eller inte. Efter 3 år kan jag börja göra service själv, det blir billigt. Kring suzuki och deras 7år så resonerar jag som att det kostar att hålla den garantin vid liv och jag är tveksam att man får ut något på den garantin i realiteten efter 6-7år.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alex123 Visa inlägg
                    Hej

Ska investera i en ny 60 eller 70hk motor. Dock behöver jag eran hjälp

Det står mellan följande märken
                    Honda
                    Suzuki
                    Yamaha
                    Kanske tohatsu

Vilken av alla dessa har mest fördelaktigt serviceintervall? Jag vill ha en motor som jag i så stor utsträckning som möjligt kan ha i vattnet och slippa släpa på service i tid och otid.

Någon som har koll på hur serviceintervallerna ser ut för respektive motor?

Mvh
                    Vänta nu! 60 eller 70hk, det är inget "bara" val... Det är endast Yamaha som har samma motor som grund i hoppet mellan dessa hk.

Honda 70 finns inte, det blir 80hk som väger 165kg?
                    Tohatsu 60 och uppåt är Honda i snyggare färg
                    Suzuki 70 ligger på 155kg

Men, man hoppar också i storlek på propeller mellan 60 o 70hk. Det blir ett större växelhus på 70hk (även Yamahan).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58