Minnkota 55 lb 12v eller 80 lb 24v - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minnkota 55 lb 12v eller 80 lb 24v

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minnkota 55 lb 12v eller 80 lb 24v

Går och funderar på att köpa ny frontmonterad elmotor.
    Jag trollar en del och började fundera på om jag skulle få ut mer timmar ur mina batterier om jag hade en starkare elmotor, eller om den bara tömmer dem snabbare ?.

Jag har en 55a 12volt med 2 batterier,när jag har tömt ca 50% byter jag till det andra batteriet. Totalt 190 ah på 2 batterier

Om jag hade införskaffat en 80lb 24 volt med lika mkt ah, får jag ut mer timmar ur mina batterier då?.

Det är säkert fel...men jag tänkte att en starkare elmotor behöver inte jobba lika hårt som en mindre och förbrukar mindre ström..?
    Eller är det så att pga av att det är en starkare elmotor behöver den mer ström och tömmer där av batterierna snabbare än en mindre elmotor ?

Låter som om de pengarna skall satsas i mer ampere istället

Visst en 24voltare drar mindre ampere vid samma arbete och förluster i värme mm blir mindre.

Men när allt summeras är det fortfarande samma befintliga batteribank du har och samma sorts propeller och båt så några timmar får du inte bonus.
    Varför paralellkopplar du inte dina nuvarande och fördelar uttaget bättre än att tömman ett och ett.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av J_C Visa inlägg
      Går och funderar på att köpa ny frontmonterad elmotor.
      Jag trollar en del och började fundera på om jag skulle få ut mer timmar ur mina batterier om jag hade en starkare elmotor, eller om den bara tömmer dem snabbare ?.

Jag har en 55a 12volt med 2 batterier,när jag har tömt ca 50% byter jag till det andra batteriet. Totalt 190 ah på 2 batterier

Om jag hade införskaffat en 80lb 24 volt med lika mkt ah, får jag ut mer timmar ur mina batterier då?.

Det är säkert fel...men jag tänkte att en starkare elmotor behöver inte jobba lika hårt som en mindre och förbrukar mindre ström..?
      Eller är det så att pga av att det är en starkare elmotor behöver den mer ström och tömmer där av batterierna snabbare än en mindre elmotor ?
      Hej Johan;

24-volts motorn är starkare och kanske 1 - 2 knop snabbare vid maxfart. Däremot drar 24-voltsmotorn betydligt mer ström totalt än din 12-voltsmotor ....

Mitt råd är att du både kör och laddar dina två 12-volts marinbatterier parallellt, dvs samtidigt och använder den förnämliga Minnkota 55 lb 12-v oltsmotor som du redan äger. Glöm inte att ladda batterierna efter varje fisketur....

Det man vinner i kraft förlorar man i väg....

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
      Leif Engström

Kommentera

Du skulle ju kunna prova en 3 bladig Kipawa propeller på motorn du har innan du byter.
        Jag har kört med den proppen i 2 säsonger på min MK pd 55:a nu, och är väldigt nöjd.

Nästan allt är lite bättre med den jämfört med orginal proppen faktiskt, något bättre toppfart, klarar
        Motvind betydligt bättre, i-piloten håller kursen bättre, mycket förbättrad manöverförmåga, något längre batteri tid
        (Går på lägre ”växlar” som ju sparar ampere)

Enda nackdelen är nog att ankringsfunktionen fungerar något sämre, överkorrigerar mer vid blåsigt väder, och läste någonstans
        Att proppen ev kunde ge minskad livslängd på motorn, men inget jag har märkt av. Ännu i alla fall..
        Senast ändrad av 2dojor; 2018-05-01, 01:19. Anledning: Autocorrekt

Kommentera

Rätta några fel som angetts. Tybling har dock helt rätt.

NEJ 24 V motorn drar inte mer ström, Hälften faktiskt men dubbla spänningen så den totala energimängden blir den samma (i princip) Men precis som Tybling säger så ger en motor med högre spänning lite mindre försluster och borde därmed va lite mer energieffektiv.

Och nej du ska INTE ladda dina batterier parallellkopplade med en laddare. Du kan göra så om du bara har en laddare och vill ladda det du kan till dagen efter i bådabatterierna. Men varje batteri blir mer optimalt laddade om dom laddas var och en för sig.

När man förbrukar så kan man göra som du, köra ett i taget, Har sina klara fördelar. Eller så parallellkopplar man å kör från båda vilket har sina fördelar.

Vilket du gör har inte så stor betydelse, du måste i båda fallen ha ungefärlig koll på vad du tagit ur dom. Det kan vara lättare att köra ett i taget men det är ingen avgörande skillnad för batterierna hur du gör. Är batterierna av olika år och kapacitet samt olika slitna så fortsätt kör dom ett å ett. Kopplar man samman ett nytt å bra batteri med ett halvdåligt så får man 2 halvdåliga. Detta hänger också ihop med att man helst laddar dom var för sig.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ok

Tack för svaren.
            Jag har inte kopplat ihop batterierna mest för att jag har rätt kasst med plats i båten och då blir det enklare att köra ett åt gången plus att jag flyttar elmotorn mellan 2 båtar och har inga fasta installationer så att säga.
            Kör med 2 laddare så laddningen är inga problem.

Är inte intresserad av att höja toppfarten på elmotorn,det är drifttiden som är intressant.
            Blir en slant billigare att köpa ett batteri till istället för en elmotor :9..

Kommentera

I tidningen Båtnytt Nr 3 Februari 1976 gjorde redaktör Torbjörn Gustafson tillsammans med fem medarbetare samt fotograf en jämförande test av elektriska utombordsmotorer som då fanns i Sverige:

Nu kan du börja räkna med elsnurrorna!

"Elektriska utombordsmotorer betraktas ibland som rena leksaker...
              Ofta orättvist - rätt utnyttjad är elsnurran inte bara ett bra komplement till ordinarie maskineri, utan har också egna, unika fördelar."

Artikeln i Båtnytt Nr 3 1976 består av många bilder och fem sidor illustrerande text....

Välkommen till den tysta världen...en värld av elektriska fiskemotorer!

http://www.trumman.com/fisketips/galleri_04.htm

Old Firehand
              Leif Engström
              Senast ändrad av Old Firehand; 2018-05-03, 11:18.

Kommentera

Vilken hastighet måste du köra på?

Kommentera

Parallellkopplar du batterierna så kanske du aldrig behöver köra dem så tomma som de 50% du nämnde och det ger bättre livslängd (fler laddcykler)

Om två parallellkopplade batterier av samma typ/ålder/Ah har väl tilltagen kabelarea så kan jag inte se hur en väl tilltagen laddare i realiteten skulle ge den banken sämre laddning än om du laddar dem separat.

Kommentera

Hej kanske är läge att vara lite ingenjörsmässiga i den här tråden.

Vilken motor som tar minst ström lämnar jag därhän. Men vi kan jämföra en 12V och 24V motor och se vad vi finner. Om vi ansätter att din båt kräver 0,34 Hk för att drivas i den fart du vill ha så blir det omräknat till Watt nämligen 250W. Dessa 250 Watt är en effekt som kan räknas fram från Strömmen A och Spänningen V.
                    Enligt formeln W = A*V

12 volts motor behöver - - 250W dividerat med 12V = 21A (20,88 Amp exakt)
                    24 volts motor behöver - - 250W dividerat med 24V = 10,5A Alltså exakt hälften så mycket ström vid samma avgiven effekt.

Men eftersom 24V motorn kräver 2st 12V batterier i serie för att erhålla spänningen 24V så tar den 10,5A ur båda batterierna. Man kan säga att 24V ska räknas som 2 * (10,5 * 12) = 250W. 2 * 10,5 blir 21 alltså exakt lika mycket ström totalt sett som 12 voltaren.

Så 24 volt drar inte mer ström, är inte starkare, går inte snabbare utan är bara en elmotor som jobbar med 24V spänning istället för 12. Däremot så är de flesta 24V motorer större, som att jämföra en 30hk 2takt med en 50 4takt.

Ett av problemen är att de satans korkade jänkarna räknar sina elmotorer i vad dom ger i trust (tryckkraft) och då i någon gammal storhet som skålpund som består av ett antal stenar av en viss storlek (pund) i en skål som rymmer viss kubikinch och orkas dras av en häst på ett famn hö. Och det gav då en elmotor på ett visst värde.

Varje korkad jänkare vet exakt vad farmors gamla häst orkade dra och hur stor den där skålen var och utbrister då WOW Awesome. . .

Vi europeer (som är lite smaratare) vet hur man anger effekt och vad det står för utan att blanda in farmors stenar (eller vade farfars kulor) och den där jä. . hästen. 1 hk är 745,7 Watt och en KiloWatt = 1,34 hk. Och har man en elmotor 12 volt som drar 45 Amp på max så är den på 540 Watt eller 0,72 hk vilket säger mer än dessa jävla stenpund som måste vara sprunget ur nån pundare. Så därmed kan man säga att 24 volts motorn som drar 22,5Amp på max är exakt lika stark och förbrukar exakt samma mängd lagrad energi nästan (i princip bortsett från inre förluster mm)
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58