Minnkota 55 lb 12v eller 80 lb 24v - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minnkota 55 lb 12v eller 80 lb 24v

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Parallellkopplar du batterierna så kanske du aldrig behöver köra dem så tomma som de 50% du nämnde och det ger bättre livslängd (fler laddcykler)

Om två parallellkopplade batterier av samma typ/ålder/Ah har väl tilltagen kabelarea så kan jag inte se hur en väl tilltagen laddare i realiteten skulle ge den banken sämre laddning än om du laddar dem separat.
    Det första stämmer men den dagen man bara förbrukar 50% ur ett batteri så står det andra orört istället för att ha blivit belastad till 25%. Detta förlänger livslängden på det batteriet. Växlar man 1 å 2 mellan turerna så kan slutsumman bli +/- noll i livslängd. Dock bekvämare att köra det kopplat och mindre risk för att man djupurladdar på skadlig nivå.

Det andra däremot är inte lika enkelt. Jag ska erkänna jag kan inte heller se det. Det har enligt de lärde nått med inre resistans och laddningsmottaglighet att göra. Är batterierna exakt lika i beteende så har du rätt. Men skiljer det lite så kommer laddaren att se dessa 2 batterier som 1 och samma. Tänkt dig att det ena inte hänger med, tar inte laddning så när det är 12,3V är det friska 12,7 så ser laddaren det som ett batteri på 12,5V och riskerar då att överladda det friska batteriet.

Ungefär så har jag förstått saken. Men som sagt jag kan inte heller SE DET. Jag skulle inte avråda någon att ladda 2 parallellt med en laddare. Men jag skulle avråda bestämt om man köper till ett nytt batteri till ett gammalt och gör så.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ok...mkt info,tack

Jag tänkte att om jag med 55an låg och körde på tex nivå 6 av 10 så skulle en 80lb få ner den siffran och därmed dra mindre ström

Kommentera

Ursprungligen postat av J_C Visa inlägg
        Ok...mkt info,tack

Jag tänkte att om jag med 55an låg och körde på tex nivå 6 av 10 så skulle en 80lb få ner den siffran och därmed dra mindre ström
        troligtvis inte, eller rättare sagt jo du skulle sänka strömförbrukningen rejält till hälften faktiskt men då ur 2 batterier. Du kan bara minska förbrukningen genom att ändra strömningsmotståndet på din båt. man kan ha lösa klossar som hängs bakom akterspegeln så att båten får formen av en snipa. Då mer än halverar du energiförbrukningen.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ja batterier är inte helt lätt... Det du säger om laddspänning kan nog stämma men förhoppningsvis är felande celler i beprövade våta batterier ovanliga...?

Laddspänning är så vitt jag läst något av stor vikt för LiFePO4 batterier. De är väldigt känsliga för överladdning att de bör laddas per cell och inte per batteri om jag minns det jag läst rätt. Den "osäkerheten" kring LiFePO 4 sammantaget med priset gör att jag inte rusar utan kör slut på mina gelbatterier först.

Kommentera

ok...

Jag är kanske trög, men om jag sänker ström förbrukningen till hälften som du säger med 80lb...så får jag väl längre drift tid än med 55an ?

2 batterier till 55an vs
            2 batterier kopplade till 24 volt till 80an
            vilket alternativ ger mig längst drift tid ?

Kommentera

ok...

Jag är kanske trög, men om jag sänker ström förbrukningen till hälften som du säger med 80lb...så får jag väl längre drift tid än med 55an ?

2 batterier till 55an vs
              Tja alternativ 2 som jag läser men skillnaden är liten, i princip spänningfallsnivå. Den banken har ju bara hälften så många Ah seriekopplade som de är, snål men bensintanken e liten
              Senast ändrad av anteman; 2018-05-01, 22:52.

Kommentera

ok...

2 batterier till 55an vs
                Vi får börja om. Batterier innehåller energi. Detta anges i wattimmar Wh. Ett 95A batteri som tål 50% urladdning ger dig 47,5A att nyttja. Det nnehåller således 47,5*12= 570 Wh tillgänglig mängd energi, detta borde stå angivet på dina batterier.. 2 sådana ger då 1140 Wh med energi.

2 parallell kopplade 12V batterier blir spänningen densamma 12 volt men du dubblar ameperstyrkan till 95A vilket ger dig totalt 1140 Wh tillgänglig mängd energi (12*95)

Seriekopplar du dessa så dubblar du spänningen till 24 volt men behåller de 47 A vilket också ger dig totalt 1140 Wh (24*47,5)

Du förändrar inte mängden lagrad energi i batterierna. Det är vad det är och går inte att påverka. Seriekoppling dubblar spänningen och prallellkopplade dubblar Amperestyrkan men energiinnehållet i Wh är detsamma. Därav blir drifttiden densamma då 24 V motorn bara drar hälften så mycket ramper (ström) och 12 Voltaren tar hälften så mycket volt (spänning). Men båda drar exakt lika mycket energi som är en faktor ström * spänning.

Kör du båda dessa motorer på ett effektläge där dom ger 115W effekt och drar knappt 10A (12V i läge 6 kanske och 24V i läge 3 eller likn.) så ger dom samma fart. 1140Wh / 115W = 10h körtid på båda.
                Senast ändrad av Exxet; 2018-05-02, 05:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                  Vi får börja om. Batterier innehåller energi. Detta anges i wattimmar Wh. Ett 95A batteri som tål 50% urladdning ger dig 47,5A att nyttja. Det nnehåller således 47,5*12= 570 Wh tillgänglig mängd energi, detta borde stå angivet på dina batterier.. 2 sådana ger då 1140 Wh med energi.

2 parallell kopplade 12V batterier blir spänningen densamma 12 volt men du dubblar ameperstyrkan till 95A vilket ger dig totalt 1140 Wh tillgänglig mängd energi (12*95)

Seriekopplar du dessa så dubblar du spänningen till 24 volt men behåller de 47 A vilket också ger dig totalt 1140 Wh (24*47,5)

Du förändrar inte mängden lagrad energi i batterierna. Det är vad det är och går inte att påverka. Seriekoppling dubblar spänningen och prallellkopplade dubblar Amperestyrkan men energiinnehållet i Wh är detsamma. Därav blir drifttiden densamma då 24 V motorn bara drar hälften så mycket ramper (ström) och 12 Voltaren tar hälften så mycket volt (spänning). Men båda drar exakt lika mycket energi som är en faktor ström * spänning.

Kör du båda dessa motorer på ett effektläge där dom ger 115W effekt och drar knappt 10A (12V i läge 6 kanske och 24V i läge 3 eller likn.) så ger dom samma fart. 1140Wh / 115W = 10h körtid på båda.
                  Amen och äntligen! Tack Exxet
                  Vän av ordning undrar kanske då vad i herrans namn man ska ha en 24 volts motor till? Det är ju helt enkelt så att när vi börjar prata om högre effekter så blir 12 volts maskiner onödigt stora och klumpiga, kablaget blir grovt, dyrt och tungt (för att klara de högre strömmarna). I det specifika fallet i denna tråd, så får man helt enkelt inte in en 80 lbs motor i samma skal/hus som 55 lbs om inte man just använder en 24 volts motor...

Kommentera

Det är lite intressant när elmotorrillverkarna kommer börja använda den nyare tekniken som vi har i skruvdragare osv.
                    Där har vi små, starka motorer som tål mycket spänning och har ett väldigt litet mått.

En 55lbs behöver inte vara så fysiskt stor som den är med rätt motor, men det gör ju att priset ökar med.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus