Motorolja till f15 4t? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorolja till f15 4t?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Motorolja till f15 4t?

Har en Yamaha 15hk 4t från 2010, visst måste det funka fint med "vanlig" motorolja för 4t bilmotorer under förutsättning att viskositet och klassificering är dom rätta?

Kan känna detsamma som du funderar på. I all den stund som min motor egentligen är en bilmotor.

Men nej - jag skulle aldrig lägga i en olja avgsedd för en landmotor i båtmotorn.

Ett av skälen till det är att det skapas väldigt mycket kondensvatten i utombordarna och bara det räcker för att sätta mina egna värderingar ur spel för just oljafrågan.

Svider att köpa "Honda olja" då jag kan köpa rejält högpresterande olja betydligt billigare än det......
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Sitter i samma sits, mitt liter pris på bil olja är nästan noll o inget. Varför skulle det bildas mer kondens i min båtmotor?
      Den står på trailer och används någon gång i veckan, iofs relativt korta förflyttningar som bidrar till mer kondens.

Kommentera

Selvfølgelig kan du det. Det finnes ikke egen motorolje til båter, det er akkurat den samme oljen som til biler men med et annet klistremerke på, forutsatt at spesifikasjonene er like.

Sørg for at oljen møter (eller overgår) spesifikasjonene som står i manualen til motoren din, så er alt i orden.

Og mens vi er i gang - det er ikke egen girolje, tennplugger eller oljefilter heller.
        Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Masken78 Visa inlägg
          Sitter i samma sits, mitt liter pris på bil olja är nästan noll o inget. Varför skulle det bildas mer kondens i min båtmotor?
          Den står på trailer och används någon gång i veckan, iofs relativt korta förflyttningar som bidrar till mer kondens.
          Ett relativt känt fenomen. Har själv brottats med den frågan i båda mina tidigare motorer. Fick jämnt och ständigt vatten i oljan. Inga läckage eller annat som kunde förklara fenomenet..

Trollade iofs rätt mycket vilket kan vara en av orsakerna. Annars vet jag ej varför..

Är inte helt överens med Colibri om oljan. Även om vinkeln att specifikationerna skall vara lika eller överträffas är odiskutabelt. En båtmotor går stenhårt i jämförelse med en bilmotor och några extra additiver vilket lätt kan adderas kan göra skillnad. OBS vet definitivt inte OM det är så.

Oljefrågorna är regelbundet uppe i MC forum jag är med i. Och i princip håller Colibris resonemang vad som verkar vara koncensus där om just oljor.

Men kondensvattenfrågan ställer det hele i ett något avigt ljus för mig ivf där jag känner att jag inte vågar lita på vad jag egentligen är övertygad om..

En hänvisning till ett annat forum som jag hoppas är ok!?

Sök på "Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR" Del ett och två. En kille som verkar veta vad han talar om.
          Senast ändrad av Dominator91; 2018-04-13, 10:15.
          __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Tack för era svar.
            Om oljan har samma spec eller bättre ska det ju funka eller har oljan till 4t marin motorer något särskilt addetiv?

Kommentera

Aldrig haft problem med vatten i oljan när ja kört vanlig motorolja.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Må innrømme at jeg har aldri brukt "maritim" olje, men vann i oljen har jeg heldigvis aldri hatt problemer med heller.
                Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 867 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus