motorstyrka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

motorstyrka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • motorstyrka

    Har jag förstått det rätt att man som en generell regel alltid ska utrusta en båt med högsta motorstyrka som båten tillåter?

    Anledningen är att båtar utsätts för väsentligen högre motstånd från vatten än vad exempelvis ett motorfordon med hjul möter från väglaget. Genom att inte välja högsta möjliga motorstyrka får man alltså sämre prestanda, bränsleförbrukning och körupplevelse? Ingen regel förstås utan undantag men generellt ska man tänka i dessa banor?
    Senast ändrad av Darkduck; 2018-03-31, 11:44.

  • #2
    Max eller dubbelt så mycket är lagom. =D

    Kommentera


    • #3
      Det stämmer i princip, fast i praktiken får man ofta kompromissa mellan egenskaperna, tex man vill ta med sig motorn och då är det smidigare med typ 25-30kg än 50. Eller en stor prisskillnad, typ att en 25:a med samma cylindervolym som en 30:a av samma märke är 10000SEK billigare. Det är i alla fall sådant som jag tänker på innan köp. Men å andra sidan, har man lädret i ordning så är det bara att köpa det optimalaste, skit samma vad det kostar

      Kommentera


      • #4
        Det er mer riktig å svare «ja» enn «nei» på det spørsmålet.

        Men det finnes unntak, feks for halvplanende båter eller deplacementskrog. Du bør også følge litt med på hva motoren veier. Det kan feks diskuteres om det er noe poeng å gå fra 90 til 100HK dersom vekta også øker med 30kg.

        Siste poeng - følg litt med på slagvolumet. En motor med større sylindervolum vil i utgangspunktet plane raskere, og klare å holde båten i plan på lavere turtall. siden den er sterkere på lave turtall, enn en motor med samme HK men lavere sylindervolum.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          NEJ, det går inte att säga så som generell utgångspunkt. Många har varit inne på det och vad som är bäst är beroende av en mängd faktorer.

          Många EJ båtkunniga har hört att man helst ska ligga runt max eller tom över för att det ger positiva egenskaper. Och därefter börjar detta mantra upprepas tills det är en allmänlydande sanning utan hänsyn till båt-typ, storlek och alla andra 100 tals saker att beakta.

          Man kan alltså säga att allt du påstår är sant, men även att allt är fel.

          För det första båttypen, vissa båtar börjar överplana strax runt max motorstyrka och ju mer du vill trissa upp farten så blir det bara mer och mer motoreffekt som går åt till ringa fartökning och båten blir dessutom jobbigt otäck.

          Alla planande båtar med steglister och som tål fartökning utan negativa beteenden är de som ditt resonemang kan tillämpas på. Men alla planande båtar är inte av den typen.

          Sedan beror det på vad tillverkaren satt för maxeffekt från början. Jag hade en sydeuropeisk båt 5,80 lång med max effekt angiven till 175 hk. Den båten gjorde 32 knop med 90 hk.(vilket jag hade, alltså halften av max) 36-38 knop med 115. En nordisk väldigt snarlik båt med samma dimensioner hade 90 som max angiven effekt. Båda dessa båtar var som mest optimala runt 115-130 hk. Dena ena långt under max och den andra långt över.

          En halvplanande eller deplacerande är det helt galet att öka effekten. Precis som Colibri nämnde. En 4m deplacerande båt som med 10 hk gör 5 knop fullt lastad gör fortfarande bara 5 knop även med 100 hk. Det är inbyggt i skrovkonstruktionen. Det går inte att öka farten över skrovets vattenlinjelängd på ett deplacerande skrov oavsett motoreffekt. Kalla det en naturlag.

          Och som colibri även nämnde så på mindre båtar så kan vikt och motoregenskaper var av betydande vikt. En lite planande 4,30 båt kan med 30 kg mer på akterspegeln bli otevligt baktung vilket bara är positivt vid maxfart.

          Så frågan är inte så enkel att svara ja eller nej på. Men generellt för planande båtar med neutral bottenkonstruktion och låg angiven maxeffekt så är det en fördel med mer effekt. Men man ska inte alltid tro att det spar bränsle för det brukar innebära att man kör 30 knop istället för 24 som man gjorde med den mindre motorn

          Anledningen är att båtar utsätts för väsentligen högre motstånd från vatten än vad exempelvis ett motorfordon med hjul möter från väglaget.
          Nej anledningen till att detta resonemang fått vingar är att de flesta tillverkare sätter en väldigt låg max effekt på sina båtar. Detta kommer sig av de tester som båtarna utsätts för där även den korkaste föraren ska kunna vidta vilka manövrar som helst i vilken fart och sjö som helst utan att det blir farligt. Skulle man ha samma resonemang på bilar skulle vi inte ha en bil med mer effekt än 40 hk.
          Senast ändrad av Exxet; 2018-03-31, 13:31.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #6
            Klart att det inte är så enkelt att man bara väljer ut en motor utan att tänka på vikten och båtens egenskaper, men om man som jag, utgick från att båten är planande, används till sportfiske och utrustas med elmotor och annat bjäfs så ligger det en viss sanning i påståendet. Men båtköparen måste själv ta reda på vad som är rimligt angående motorval. Ta bara Busters S som är typad för max 30hk, om man skruvar dit en 20:a med mindre cylindervolym och hästkrafter på akterspegeln samtidigt som man utrustar den med elmotor och kastdäck så skulle inte iaf jag kalla den för någon optimal kombination.

            Kommentera


            • #7
              Det blir lättare att förstå och argumentera om man använder ett exempel. Låt oss säga att man har en båt som har samma skrov som Crescent 425 skrov och väger runt 200 kg. Båten maximala motorstyrka är 30 HK men båten planar redan med en 20 HK.

              Kan det då inte vara en fördel att ändå välja 30 hästaren för att få en motor som går jämnare, tystare och har funktioner som elstart, powertilt och trim och inte behöver anstränga sig lika mycket för att få båten i planing? Den större motorn kanske väger cirka 25 kg mer. Om priset inte är viktigt, finns det några argument för 20 HK?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                men om man som jag, utgick från att båten är planande, används till sportfiske och utrustas med elmotor och annat bjäfs så ligger det en viss sanning i påståendet.
                Jag tolkar detta inlägg som svar på mitt föregående. jag sa nämligen att det inte räcker med att säga planande båt. Då alla planande båtar inte är av den typen som tål eller vinner på effekthöjning.

                Men du har helt rätt i att de flesta båtar blir sega drögar när man hamnar en bit under max, speciellt om man har mycket tung utrsutning mm i båten.

                Så visst frågeställaren och du har rätt i det att max rekommenderat är att föredra och att alla båtar i princip vinner på det. Många båtar vinner även på att gå över rekom. max. Mitt förra inlägg handlade kanske mer om att det inte är självklart positivt när man går utöver max vilket många okritiskt säger är fakta.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                  Det blir lättare att förstå och argumentera om man använder ett exempel. Låt oss säga att man har en båt som har samma skrov som Crescent 425 skrov och väger runt 200 kg. Båten maximala motorstyrka är 30 HK men båten planar redan med en 20 HK.

                  Kan det då inte vara en fördel att ändå välja 30 hästaren för att få en motor som går jämnare, tystare och har funktioner som elstart, powertilt och trim och inte behöver anstränga sig lika mycket för att få båten i planing? Den större motorn kanske väger cirka 25 kg mer. Om priset inte är viktigt, finns det några argument för 20 HK?
                  Jo i det fallet är svaret klart JA. Men denna båt är typiskt exempel på en överplanande båt så den vinner INTE på att ha 40 hk ur fartaspekt. däremot blir den starkare om man pratar last och inte effekt för fart. Så det beror på vad man vill med sin effekt.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag kan bara relatera till min gammla båt. En wolmax 520. Vet ej vad som är angivet max motor på den men hade en 50 hk på en säsong och båten gick skapligt och inga problem att få den att plana osv. Sprang sedan på en 90 hk så det blev byte. En fruktansvärd skillnad på bränsle förbrukning. Båten överplanade vid 27-30 knop beroende på packning och väder, men att kunna ligga och marcha i 25 på strax över halvgas gemför med nästan maxgas med 50hk gjorde en jäkla skillnad. Och sedan var den mycket mindre känslig på packning, spelade ingen roll hur många man var i båten komma upp i plan på en grisblink och häll sig där oavsett...
                    Bottennapp är napp de oxå!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    770 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    718 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 788 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X