Kostnad för byte av styrning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kostnad för byte av styrning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kostnad för byte av styrning?

Hej!
    Har en Pioner 15 med styrpulpet, båt&motor från 2007. Styrningen börjar bli trög. Har motorn, en 30hk Tohatsu inne på service nu och bad mekanikern titta på styrningen. Det lät inte på honom som att smörjning var ett alternativ.
    Någon som vet mellan tummen och pekfingret vad det kostar att få en ny styrning installerad?

Till saken hör att jag egentligen helst hade rivit pulpeten och kört med rorkult eftersom pulpeten stjäl mer utrymme än den tillför nytta. Mekanikern skall kolla möjlighet att sätta rorkult på min motor och jag tänkte att det vore bra med en ungefärlig kostnad på styrreglage från någon utomstående eftersom jag misstänker att mekanikern helst vill sälja en ny motor till mig...
    Senast ändrad av Cyaneus; 2018-03-13, 12:18. Anledning: Stavfel

Det är väl bara att köpa ny vajer i så fall, inte så många hundralappar.
    Googla styrvajer till din typ av motor.
    I värsta fall även reglage, men det måste finnas hur mycket sånt som helst beggat.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Byta styrvajern är inte något Du behöver leja för utan kan enkelt göra själv och det krävs inga specialverktyg, bara skiftnyckel/fasta nycklar lite skruvande och en ny vajer av rätt längd men det är enklast att ta bort den gamla och mäta så köper Du en ny på närmaste båthandlare, jag bytte på Bustern för 2 somrar sedan och den vajern kostade ca 1000kr och tog drygt halvtimmen att byta.

Däremot att montera rorkult på en motor som inte är förberedd för det kan bli en dyr historia och då kan motorbyte vara mera ekonomiskt, men en sådan motor kan Du ju köpa och montera själv så håller Du ner priset rejält.

Kommentera

Jag hade monterat hydraul styrning!

Jobbar ju som hydrauliknörd, så det är ju kanske inte konstigt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Byta styrvajern är inte något Du behöver leja för utan kan enkelt göra själv och det krävs inga specialverktyg, bara skiftnyckel/fasta nycklar lite skruvande och en ny vajer av rätt längd men det är enklast att ta bort den gamla och mäta så köper Du en ny på närmaste båthandlare, jag bytte på Bustern för 2 somrar sedan och den vajern kostade ca 1000kr och tog drygt halvtimmen att byta.

Däremot att montera rorkult på en motor som inte är förberedd för det kan bli en dyr historia och då kan motorbyte vara mera ekonomiskt, men en sådan motor kan Du ju köpa och montera själv så håller Du ner priset rejält.
          Försökte få loss nuvarande wire i höstas. Kunde inte rubba muttern på motorns högersida trots mycket värme och 5-56. Enligt tidigare nämnd mekaniker är det spänningen i wiren, iom att den är böjd, som gör det svårt och att man kan behöva lyfta av motorn. Eller kapa wiren, om man ändå skall byta, antar jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
            Försökte få loss nuvarande wire i höstas. Kunde inte rubba muttern på motorns högersida trots mycket värme och 5-56. Enligt tidigare nämnd mekaniker är det spänningen i wiren, iom att den är böjd, som gör det svårt och att man kan behöva lyfta av motorn. Eller kapa wiren, om man ändå skall byta, antar jag.
            Mmm brukar låta så från mekarna men oftast har dem fel, det finns ju några olika varianter på styrning men jag gissar att Du har genomgående och så ett länkage som går tillbaka och fäster i framkant centrum på motorn?

Om så börjar Du med att lossa länkaget och sedan under pulpeten och vrider loss innervajern med ratten och sedan tar Du bort yttervajern så släpper spänningen och det blir enklare, visst Du kan kapa gamla vajern men det blir ett elände att få till baka den nya har provat och oftast beror den höga spänningen på att den som monterade styrningen gjorde det felaktigt vilket gör det knepigt att byta samt att båten är mera tungstyrd än den borde vara = ökat slitage på styrningen och kortare livslängd ;-(

Så ska Du ändå byta så gör det själv och montera den rätt så blir det enklare framöver och ta för vana att dra ur och rengör samt smörj innervajern höst och vår och då menar jag att ta ur den helt , torka rent och lägga på högkvalitativt fett avsett för sådana ändamål, vattenfast maskinfett brukar funka då får Du en lättstyrd båt och när Du måste byta vajer nästa gång så går det mycket enklare.

Hjälpte en granne med just detta förra sommaren och det var inte lätt men blev så bra efteråt och nu klarar alla i familjen att köra båten förut krävdes det en del armstyrka att styra pga styrningen var felmonterad från båtfirman som sålde ekipaget ;-(

Kommentera

Tack Rospigg!
              Styrkonstruktionen är helt normal, precis som du beskriver. Jag skall se hur läget är imorgon när jag hämtar båten från servicen.
              Pionern har en rätt korkad styrpulpet då den i princip bara har en inspektionslucka att komma åt ifrån. Styrwiren är onödigt lång, den går i ett par extra loopar inne i pulpeten. Jag utgår från att styrningen monterades i pulpeten innan pulpeten monterades på båten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                Tack Rospigg!
                Styrkonstruktionen är helt normal, precis som du beskriver. Jag skall se hur läget är imorgon när jag hämtar båten från servicen.
                Pionern har en rätt korkad styrpulpet då den i princip bara har en inspektionslucka att komma åt ifrån. Styrwiren är onödigt lång, den går i ett par extra loopar inne i pulpeten. Jag utgår från att styrningen monterades i pulpeten innan pulpeten monterades på båten.
                SUCK men jag blir inte förvånad över det det verkar som ett helt okänt begrepp för båttillverkare att man måste underhålla och serva sina saker och att det då måste vara lättåtkomligt att tex smörja eller byta styrvajer men inte så, att den som monterade inte gjorde rätt är inte heller ovanligt de visste vilken längd på vajer det skulle vara men den var väl slut så då tog de en längre och "knölade" dit och räknade med att Du inte skulle kolla under pulpeten men de extra looparna ger rejält med negativa effekter för styrningen och hanteringen av båten ;-(

När Du byter så kolla vilken väg det är bäst att dra vajern där det blir så få och så vida böjar som möjligt och den ska inte vara längre än nödvändigt utan bara så pass att den når fram och sitter bra, kan Du ta upp och montera en större inspektionslucka eller är det lättare att lossa hela pulpeten?

Kommentera

Då var båten hämtad från motorservicen. Styrningen ngt uppsmord men fortfarande trög. Fick beskedet att styrkabel och snäckväxel behövde bytas för bra resultat. Detta skulle kosta 3500-4000kr totalt inkl arbetet.
                  Att byta till rorkult skulle kosta ca 10.000kr. Wow!
                  Jag skall sticka in huvudet i inspektionsluckan och titta hur åtkomligt det är samt hur lätt det är att lossa hela pulpeten. Hade ju varit trevligt att byta grejorna själv, dels ekonomiskt men inte minst för att jag gillar att veta hur saker funkar. Tack för hjälpen så här långt!

Kommentera

Byt till en hydraulstyrning. Kostar kanske 3000 för ett komplett system.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 881 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58