Ursprungligen postat av Cosmoz 08
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dubbla marin batterier eller ett agm till minn kota
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inläggDet där vart ju riktigt billigt - Vad skiljer bra och dåliga batterier av denna typ?? Är novis på denna teknik... Är dock elektriker i botten så inte helt tappad bakom en spårvagn sas ;-)
Tror att nu när tekniken är relativt ny så ligger prisbilden högt pga av hypen , men självklart är det säkert skillnader i kvalité .
Utav det jag har lyckats få fram så batterierna från ev-power/lime-power & mastervolt av bra kvalité .
Sen kan man köpa något billigare från aliexpress men det känns osäkert .
Kommentera
-
Jäklar vilken prisskillnad mellan de länkade Gwl power och limepowers. Nu blev det ju intressant på riktigt. Ser exakt likadana ut some limepowers, skulle inte bli ett dugg förvånad om de kom från samma fabrik med den skillnaden att den obefintliga konkurrensen i Sverige tillåter det dubbla påslaget. Tack Cosmoz för länken.Senast ändrad av gabbu; 2018-03-14, 13:28.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inläggRiktigt intressant...Verkar som att det inte är inbyggd BMS i dessa dock, så det tillkommer utöver men det var ju inga stora pengar heller. Nu återstår frågan om man kan seriekoppla dessa för att få ett 24V-paket?
Har mailat dom i ett annat ärende & fick svar till dagen efter
Kommentera
-
Finns nyttigt att läsa om LiFePO4 på FS:
Och många andra ställen... nästan svårt att veta vad en ska tro på.
Fränstam, aka Mastapike har ju kört en set-up LiFePO4 av det dyrare slaget, se hans blogg. Vad man, jag saknar är en långtidstest, säg 3-5 år i vart fall. Fränstam har kört ca 1,5 år om jag minns rätt och det säger något men om det kitet ger upp till hösten, så var det nog en smidig men väldigt dyr lösning. Det senare sagt utan vetskap om hur många laddcykler Fränstam fått ut, han verkar fiska mer än flesta av oss...
Han har för övrigt bytt båt och/eller batterikit nu. Kitet har om jag minns rätt en bättre teknisk lösning på laddning och laddspänningen per cell, det senare förefaller mycket viktigt om man ska vara någorlunda säker på att få ut den livslängd som utlovas... Den enklaste, billiga LiFePO4 lösningen synes vara den mest riskabla ur livslängdssynpunkt...
Den bästa, möjligen billigaste men knappast enklaste lösningen förefaller vara att bygga ett eget kit av separata celler som laddas och övervakas per cell.Senast ändrad av anteman; 2018-03-14, 15:54.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av gabbu Visa inläggJäklar vilken prisskillnad mellan de länkade Gwl power och limepowers. Nu blev det ju intressant på riktigt. Ser exakt likadana ut some limepowers, skulle inte bli ett dugg förvånad om de kom från samma fabrik med den skillnaden att den obefintliga konkurrensen i Sverige tillåter det dubbla påslaget. Tack Cosmoz för länken.
Dom dyra är Lithium-ion batterier, (LiCoO2) eller (LiMn2O4) Li-ion med olika katod, cobolt eller mangan
Dom billiga är av typen Lithium-iron, (LiFePO4) med järn-fosfat som katod.
Vad jag förstått så ska -ion typen ha betydligt bättre kapacitet medans den senare (iron) ha bättre cyklingsegenskaper. Men jag vet alldeles för lite för att ha några synpunkter.
Fränstam, aka Mastapike har ju kört en set-up LiFePO4 av det dyrare slaget
Glömde ju nämna att vad jag förstått utan att ha sett det så ska Lithium-iron typen vara betydligt större och tyngre mer lik vanliga bly, AGM och gel batterier, medans -ion typen ska ha betydligt högre energi-densitet och därmed lättare och mindre. Men men allt bör kollas noga.
Här är lite data för de olika typerna. Vet inte vem som producerat dessa data men man bör som alltid ta alla uppgifter med en nypa salt. Tex är laddcykler på 2000 och 10 års tid lite för bra för att vara sant.
Senast ändrad av Exxet; 2018-03-15, 10:56.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Exxet: "låter lite konstigt då detta är Lithium-iron som är den billiga typen"
Billigt typ eller mindre dyr kanske? Inte säker om det var LiFePO4, Fränstam sa litiumjon och jag tolkade det som LiFePO4, trodde de var den enda typ man säkert törs montera i båt, kan ha fel.
Om jag inte missminner mig så köpte han 3x60Ah och betalade omkring 25-30 tusen med laddare m.m vilket kanske inte är så dyrt men för mig alldeles för mycket pengar, därav "dyrare slaget" för en batteribank med oklar livslängd... Får se om jag hittar artikeln i fiskepressen och kan bekräfta siffrorna...Senast ändrad av anteman; 2018-03-15, 19:21.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggExxet: "låter lite konstigt då detta är Lithium-iron som är den billiga typen"
Billigt typ eller mindre dyr kanske? Inte säker om det var LiFePO4, Fränstam sa litiumjon och jag tolkade det som LiFePO4, trodde de var den enda typ man säkert törs montera i båt, kan ha fel.
Om jag inte missminner mig så köpte han 3x60Ah och betalade omkring 25-30 tusen med laddare m.m vilket kanske inte är så dyrt men för mig alldeles för mycket pengar, därav "dyrare slaget" för en batteribank med oklar livslängd... Får se om jag hittar artikeln i fiskepressen och kan bekräfta siffrorna...
inlägg #19 står bara lithium där dock...Senast ändrad av byggarn; 2018-03-15, 20:09.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Här är en batteritråd från 2015-2018 som kan vara intressant om man funderar på "litiumbatterier"
Eller
Om man orkar fördjupa sig, LiFeYPo4 är en variant på LiFePO4Senast ändrad av anteman; 2018-03-15, 22:46.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Wallepalle1Hej
Har problem med min Yamaha båtmotor. Skulle ut i skärgården i midsommar men den resan...1 Foto-
Kanal: Motorer
2024-06-25, 09:24 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
|
14 svar
1 875 visningar
0 gillar
|