Dubbla marin batterier eller ett agm till minn kota - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbla marin batterier eller ett agm till minn kota

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dubbla marin batterier eller ett agm till minn kota

Tjena!
    Har investerat i en ny båt och behöver hjälp med en sån där vanlig batteri fråga.
    Det är en en 460 fish med minn kota terrova bt55.
    Ska jag satsa på 2st tudor dual marin 80Ah eller ett agm 115Ah. Samma pris för kalaset.
    När jag är ute å fiskar kan en fiskedag vara upp till 15timmar.
    Det ska inte trollas med båten.

Mvh Kenny
    http://www.facebook.com/?ref=home#!/...92370454140863

Jag hade kört med 1st AGM i det fallet.
    Kolla tyska ebay, där kan man få fina kvalitetsbatterier för en bra peng.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

1 eller 2 batterier har sina för och nackdelar. 2 är ca dubbelt så tungt, men du fördelar belastningen om du kör ett i taget. Och vad du värdesätter kan bara du svara på.

Rent energimässigt så måste man veta exakt vilka batterierna är för att kunna svara på vad som är bäst. Wh är en siffra som anges på förbrukarbatterier och anger hur mycket energi du kan plocka ur utan att orsaka skadlig djupurladdning. Det varierar en del mellan olika typer. Men runt 350-400 Wh för ett 80 Ah blybatteri, (50 % urladdning) betydligt mer om det är av typen deep cycle. Men jag gissar att de är vanliga du kollat på så Max 800 Wh tillsammans för båda. Ett AGM 115 Ah bör ligga runt 900-1100 Wh ( räknar då på ca 80% urladdning) så det ger lite mer energi. Men olika fabrikat har olika värden.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

vill nog påstå att ladda ur ett AGM batteri till 80% inte är optimalt....eller rent ut sagt alldeles åt helvete som max anger en del tillverkare 75% vid enstaka tillfällen,men ett AGM batteri mår precis som vanliga batterier absolut bäst med endast 50% urladdning....då får man helt enkelt ut fler cykler...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          vill nog påstå att ladda ur ett AGM batteri till 80% inte är optimalt....eller rent ut sagt alldeles åt helvete som max anger en del tillverkare 75% vid enstaka tillfällen,men ett AGM batteri mår precis som vanliga batterier absolut bäst med endast 50% urladdning....då får man helt enkelt ut fler cykler...
          Alla batterier mår absolut bäst av att inte laddas ur alls. Och ju mindre djupurladdning desto fler cykler. Så vad som är optimalt är en fråga om kostnad, vikt, tid och bekvämlighet. 80% på AGM är vad vissa tillverkare anger och alla siffror gäller förstås för ett visst antal cykler. Vill man fler cykler lägre urladdning likaså med fler eller större batterier i båten. Optimalt är därmed högst personligt.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            1 eller 2 batterier har sina för och nackdelar. 2 är ca dubbelt så tungt, men du fördelar belastningen om du kör ett i taget.../
            Du menar väl "två i taget" dvs parallellkopplade för optimal belastningsfördelning och antal laddcykler?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Du menar väl "två i taget" dvs parallellkopplade för optimal belastningsfördelning och antal laddcykler?
              NEJ jag menar en i taget. Av den anledningen att jag läst någonstans att ett batteri som belastas intermitent (alltså belastas, vila osv) återhämtar sig till viss del under vilan. På detta sätt kan man lura ett batteri så att man kan ta ut mer energi totalt sett jämfört med om belastning är kontinuerlig. Jag kan inte svara på hur sant eller hur stor denna effekt är eller hur mycket man vinner på det.

Kommentera

här har du batterier du kan ta ut nästan allt ur...sen slår de ifrån... https://www.rebel-cell.com/en/shop/a...unt=-1&lang=en

lite andra priser initialt bara mot blybatterier.....även kayakstore.se säljer dessa lithiumbatterier...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                  NEJ jag menar en i taget. Av den anledningen att jag läst någonstans att ett batteri som belastas intermitent (alltså belastas, vila osv) återhämtar sig till viss del under vilan. På detta sätt kan man lura ett batteri så att man kan ta ut mer energi totalt sett jämfört med om belastning är kontinuerlig. Jag kan inte svara på hur sant eller hur stor denna effekt är eller hur mycket man vinner på det.
                  Har jag missat, men å andra sidan vilar ju ett par parallellkopplade batterier de också om man nu inte kör konstant. Dessutom om man inte vet hur länge man ska fiska, om man ankrar på FM och trollar lite mer på EM eller inte vet hur mycket vinden skiftar i styrka under dagen, hur vet man när man ska skifta mellan dessa enskilda batterier?

Blir det inte ett fasligt mätande och kopplande mellan batterier under fisketuren? Säg att du byter det första batteriet efter 20 % uttag och tänker dig ta ut lika mycket ur det andra. Men på eftermiddagen blåser det mer så uttaget blev 35 % i stället... (eller så skiftar du tillbaka vid 25% och hoppas att de 5% du har "tillgodo" i batteri 1 räcker innan fisketuren är över...)

Vid 35% så påfrestades det senare batteriet mer än det första och mer än om de vore parallellt kopplade. Ska man vara riktigt noga så bör nog det mest belastade batteriet då få jobba mindre nästa fisketur annars börjar snart batterierna leverera olika mängd energi och snart kanske du belastar dem jämnt fast ojämnt och nu börjar nog den kollen bli riktigt komplicerad, en voltmätare säger inte allt...

Alltför komplicerad för mig iaf Jag parallellkopplar hellre!

Kommentera

Idag är det så liten prisskillnad mellan Lithium (beroende på var man köper) & bly så jag hade gått på Lithium

LiFePO4 (LFP), Lithium Iron-Phosphate single cells operating at nominal voltage 12V | Capacities from 12V/20Ah to 12v/90Ah | Available in our European Warehouse with fast Worldwide delivery.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58