Dubbla marin batterier eller ett agm till minn kota - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbla marin batterier eller ett agm till minn kota

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Jäklar vilken prisskillnad mellan de länkade Gwl power och limepowers. Nu blev det ju intressant på riktigt. Ser exakt likadana ut some limepowers, skulle inte bli ett dugg förvånad om de kom från samma fabrik med den skillnaden att den obefintliga konkurrensen i Sverige tillåter det dubbla påslaget. Tack Cosmoz för länken.
    Rättelse av mig. Helt rätt av dig. Detta är säkert som du tror, samma batteri. Med svenskt pris kontra amerikanskt pris. Båda dessa är lithium-iron

Mitt förra inlägg så trodde jag du menade byggarns inlägg #8 Om rebell-cell. Och det va dessa jag avsåg när jag sa att det va olika typer jämfört med lime-power

Lithium-ion batterier är nog pga av sin energidensitet mest fördelaktiga som handverktyg. Som marinbatteri är det enbart järn-typen man ska fundera på. Men det svenska priset 6000:- för 60 Ah är för mycket. Motsvarar 120 Ah bly vilket man köper för knappt 2000. Inte ens livslängden 10 år väger upp merkostnaden . Järn-typen ger inte heller så stor viktbesparing att det skulle va ett argument.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Var ska man köpa batterier

Hej!
      Jag lånar tråden lite, om det är ok..

Är på jakt efter batteri till min frontmonterade elmotor.
      Tanken är att jag ska kunna trolla och använda ankringsfunktion minst 8 timmar per pass.
      Vad tycker ni jag ska investera i?

1. Ska jag köpa marinbatterier (räcker 110 ah)?
      Var köper man i så fall bra kvalitet till bra pris?

2. Eller ska jag satsa på LiPo4 batterier. Räcker ett batteri på ca 50 ah?
      Var köper jag i så fall det?

Givetvis har jag en ansträngd budget nu efter inköp av elmotorn.

Vilka återförsäljare rekommenderar ni?
      Jag är inte så värst kunnig om el och batterier, så djupa tekniska förklaringar till varför det ena är bättre än det andra är bortkastat på mig.
      Det som jag kan bedöma är pengar och vikt och ampere-timmar

Kommentera

Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
        Hej!

Är på jakt efter batteri till min frontmonterade elmotor.
        Tanken är att jag ska kunna trolla och använda ankringsfunktion minst 8 timmar per pass.
        Vad tycker ni jag ska investera i?

Var köper man i så fall bra kvalitet till bra pris?

Var köper jag i så fall det?

Givetvis har jag en ansträngd budget nu efter inköp av elmotorn.

Vilka återförsäljare rekommenderar ni?
        Jag är inte så värst kunnig om el och batterier, så djupa tekniska förklaringar till varför det ena är bättre än det andra är bortkastat på mig.
        Det som jag kan bedöma är pengar och vikt och ampere-timmar

Oj, svårt bara ditt " Tanken är att jag ska kunna trolla och använda ankringsfunktion minst 8 timmar per pass" måste redas ut.. 8 timmar är mycket.
        Trolla 10%, ankra 90% så kan nog ett 50 Ah Lifepo4 eller 110 Ah marin räcka om det inte blåser så mycket och båten tar vind eller väger så mycket...

Jag har 160Ah gel och min tanke var "jag vill trolla och ankra en hel dag i stor och blåsig sjö, mer av det senare och att det bör räcka till de flesta av sådana tillfällen"... vilket det har gjort, sällan, aldrig har jag tömt batteriet ned till en vilospänning som indikerar mindre än 50 % kvar av kapaciteten.

Stor batteribank (marginaler) och noggrann laddning anbefalles, för längre livslängd. Lifepo4 har flera fördelar som inte ska underskattas men rent ekonomiskt kan de bli svårare att räkna hem och det vet man först efteråt.

"Ja" om de verkligen klarar dubbelt så många laddcykler som bly och lever flera år längre än dina förra blybatterier.
        "Nej" om det visar sig att de inte håller vad de lovar om laddcykler och får fel på en cell efter ett par år... Är det ekonomi idag som står i förgrunden, är mitt tips AGM eller GEL.

En testperiod på 1-2 år för Lifepo4 säger föga... Kom igen när det kan sägas "jag fick ut dubbelt så många laddcykler och de levde dubbelt så länge som mina blybatterier förr gjorde... Få har kört så länge på LIfepo4 att de kan säga den saken...

Var det Cosmoz08 eller någon annan som här på FS för något år sedan sa att han bytte sina GEL-blybatterier (Exide Equipment Gel) efter sju år... Givet pris på motsvarande mängd Lifepo4 så bör de då hålla i minst 14 år för att få ihop ekonomin - ska man våga tro på det?

Jag gör det inte men det är bra med early adopters - då får vi snart indikationer !

Ska man ur och i båt med batterierna för laddning varje gång så skulle jag möjligen, ja sannolikt se annorlunda på saken!
        Senast ändrad av anteman; 2018-04-18, 22:44.

Kommentera

Hej!

Du ställer väldigt generella frågor som är omöjliga att besvara speciellt med tanke på det sista du säger. Hur länge man kan trolla med tex: 115 Ah beror på båtens deplacement, dess skrovform, fribordshöjd, vindhastighet för dagen, samt sjö. Alla dessa parametrar avgör om du måste köra på 75% effektläge för att hålla båten ankrad eller trolla i 1,5 knop eller om det räcker med 15% effektläge.

Som exempel kan jag säga att jag har tömt 230 Ah på 4-5 tim och jag har trollat i 8-10 med 80 Ah. Beroende på vilket båt och vilket väder som va för dagen. I ena fallet på stora båten i rel. hård vind och sjö krävdes elmotorn på max för att hålla ankringsposition

Nästa problem att besvara är frågorna 1 och 2, räcker 110 bly eller 50 Lith? Det beror på vilket batteri det är och vad tillverkaren angett. Som sagt det skiljer en del speciellt då uttrycket marinbatteri bara säger att det är ett batteri lämpligt både som start och förbrukarbatteri. Men det kan också vara ett rent förbrukarbatteri av DC typen (typ truckbatteri) som ger betydligt mer innehåll eller tål mer urladdning.

Du bör veta ungefär vilket effektläge din båt kräver för att erhålla den fart du vill ha och i ett genomsnitt av de väder och vindförhållande du brukar fiska i. Om vi tänker oss att du behöver ett effektläge i snitt som tar 15A i ström så innebär 15*8 att du måste ha 120 Ah tillgängligt. Så varken 1 eller 2 klarar det. (1 ger bara ca: 50 Ah tillgängligt)

Så även om du inte vill ha tekniska förklaring eller matematiska beräkningar så är sanningen att det är det enda som ger ett något sånär tillförlitligt svar. Alla dessa "jag har bla bla bla funkar skitbra svar" ger ingenting då det oftast inte tar med, båt, väder, effektläge mm.

Men om vi tar bort all teknik och går på det som mest gäller här på FS nämligen ogrundad magkänsla. Så blir mitt svar att ingen av dina förslag räcker för fiske 8 tim om man följer rekommenderade energiuttag och vill ha ut maximal livslängd på batteriet.

Vill man däremot maximera fisketiden med minimerad batterihantering och skiter i kostnaden eller batteriets livslängd så räcker ett 80 Ah batteri. "jag kör så ibland på lillbåten" köper ett billigt 80 Ah för 750:-. kör så länge motorn snurrar vilket innebär att du tömmer batteriet djupt. Detta förfarande innebär att du inte får ut det antal laddcykler som tillverkaren anger (tex 400). Utan du kör slut på batteriet på en höst med 25-30 fiskedagar. Så nästa år köper man ett nytt batteri.

Det är ett annat sätt att lösa problemet på.
          Senast ändrad av Exxet; 2018-04-19, 07:41.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av mr.zonker Visa inlägg
            Tjena!
            Har investerat i en ny båt och behöver hjälp med en sån där vanlig batteri fråga.
            Det är en en 460 fish med minn kota terrova bt55.
            Ska jag satsa på 2st tudor dual marin 80Ah eller ett agm 115Ah. Samma pris för kalaset.
            När jag är ute å fiskar kan en fiskedag vara upp till 15timmar.
            Det ska inte trollas med båten.

Mvh Kenny
            Hej Kenny;

Jag har sedan år 1974 vid introduktionen av Minn Kota elmotorer här i Sverige använt två parallellkopplade 12 volts Tudor Marin batterier som drivkälla till mina Minn Kota elmotorer.
            Moderna Litium batterier har jag ingen erfarenhet av....

Tudor Marin batterierna brukar hålla i 7-8 år innan det blir dags att köpa nya batterier....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand
            Leif Engstrm

Kommentera

Ett Tudor, Exidebatteri eller liknande kan nog sägas hålla 6 mån till 7-8 år...

Beror helt på hur hårt det får jobba (hur ofta och hur djupt de urladdas) och hur väl de laddas...
              Senast ändrad av anteman; 2018-04-20, 10:13.

Kommentera

Ok, tack för alla goda svar.
                Jag förstår nu att det inte finns ett enkelt svar på frågan och att jag inte angav tillräckligt mycket fakta kring båt, sjö, fart o.s.v.
                Om jag får en båtplats där jag kan ladda batteriet kommer jag satsa på ett 162 ah Marin Gel batteri.
                Måste jag släpa skiten från bilen varje gång jag ska ut och fiska blir det två batterier av mindre storlek. För det kommer bli lättare att hantera.

Vad tror ni om de här alternativen?

Är det värt att lägga 1000 kr extra på ett gel-batteri?
                Senast ändrad av tpettersson; 2018-04-21, 06:22.

Kommentera

Gelbatteriet i dina länkar är ju billigare än AGM på kampanjen?
                  Svårt att råda, har aldrig kört AGM men tror GEL klarar djupurladdningar bättre varför jag köpte 2x80 Ah här https://www.autobatterienbilliger.de...-Equipment-Gel Ett batteri funkar bra, två mindre pararallellkopplade kan som i mitt fall, vara en förutsättning för en viss placering.

Å andra sidan är det lättare att reklamera i Sverige om man tänker så och AGM klarar av högre, laddströmmar A och högre laddspänning, gel är känslig med att laddspänningen inte blir för hög, 14,1-14,4v brukar anges och man bör följa tillverkarens rekommendationer.... Och välja en laddare som de rekommenderar eller i vart fall en laddare som har ett laddläge för gel.

Har själv en Exide 12/15 laddare, rekommenderad av Exide förstås och den har fått fina testomdömen men att den har ETT läge för AGM/GEL. Det känns inte optimalt, utan som en tillverkningsmässig kompromiss, jag hoppas laddkurvan lirar väl med GEL.

Vissa dyra laddare från USA har tre olika laddlägen: våta/AGM/GEL....
                  Senast ändrad av anteman; 2018-04-21, 15:59.

Kommentera

Ok, tack för alla goda svar.
                    Jag förstår nu att det inte finns ett enkelt svar på frågan och att jag inte angav tillräckligt mycket fakta kring båt, sjö, fart o.s.v.
                    Om jag får en båtplats där jag kan ladda batteriet kommer jag satsa på ett 162 ah Marin Gel batteri.
                    Måste jag släpa skiten från bilen varje gång jag ska ut och fiska blir det två batterier av mindre storlek. För det kommer bli lättare att hantera.

Vad tror ni om de här alternativen?

Är det värt att lägga 1000 kr extra på ett gel-batteri?
                    Jag bytte ut mina tre Biltema 100 ah smf batterier i förra veckan mot tre av Harald Nyborgs 110 ah för 1 249 kr/st. Efter 7 tim göstrolling i ca 1 knop igår i lungt väder visade voltmätaren på ekolodet fortfarande 12 volt under gång innan jag åkte hem. Båten väger mellan 14 - 1500 kg och elmotorn var en för dagen ny steglös aktermonterad Watersnake 54 lbs. Det finns ett parallellstag mellan stora motorn och elmotorn för att kunna nyttja autopiloten.
                    De gamla Biltema batterierna var helt slut. De var köpta vid olika tider och var mellan 6 och nio år gamla.

Mvh
                    Johnny

Kommentera

@ iron9

Att få ut 6-9 år ut låter ändå hyfsat imponerande för den typen av batteri, dessutom av olika ålder även om du har en ovanligt stor batteribank, vilket borgar för längre livslängd. Körde/laddade du dem separat eller parallellt?

Du verkar köra ekolodet (modell?) på elmotorns förbrukarbatterier - inga störningar på lodet?
                      Senast ändrad av anteman; 2018-05-02, 21:59.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 867 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58