Elmotor eller en liten 4-takt till HR 432 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor eller en liten 4-takt till HR 432

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Pragma Visa inlägg
    Hej alla

Jag skulle vilja få lite tips på vilken motor som bäst passar för att fiska/trolla i en strömmande å?
    I dagsläget har jag ingen motor överhuvudtaget.

Båten jag har är en HR 432:
    Längd: 4.45 m
    Bredd: 1.70 m
    Vikt : 180 kg
    Lång rigg
    Jag har ingen transport sträcka utan fiskar direkt från start.
    Suzuki auktoriserad service har jag precis vid båtplatsen.

Som jag har läst här på forumet är det inte många som rekommenderar elmotor till strömmande vatten.
    Men det skulle vara najs att slippa bensin/service mm, visst att man får konka på batterier.
    Som elmotor hade jag tänkt mig en aktermonterad typ MINN KOTA ENDURA C2 55LB (36").
    Skulle en 55 lbs fungera eller är den för svag och skulle 36" passa för min båt som behöver lång rigg?
    Eller är det bästa att köpa en liten typ 4-taktare Suzuki DF 4 hk L ?
    Det som är drygt med en liten fyrtaktare är att rorkulten vibrerar så mycket.
    Att köpa en 2-taktare känns inte som ett alternativ eftersom den skitar ner så mycket.

Alla tips är bra och gärna länkar till batteriladdare,batterier, elmotorer och 4-taktare.
    Hej Åke "Pragma" Strandberg;

Följ Bosse Rospiggs genomtänkta och erfarna råd ovan och köp en 55lbs frontmonterad tex Minn Kota Ipilot till din Höga Rodd 432 båt ovan. Med den motorn klarar du att köra båten i de flesta väder utom i styv kuling och storm...

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand
    (Leif Engström)

Kommentera

Click image for larger version

Name:	20170630_204017.jpg
Views:	1
Size:	1 015,1 KB
ID:	1786250

Förutom vad som är bäst rent praktiskt är känslan i elmotorn 100ggr bättre. (Under förutsättning den klarar ditt strömmande vattendrag förstås)
      Har en 45lbs endura max och en 3hk bensinmotor.... blir mest kört med elmotorn då den har magisk mysfaktor.
      Sandström 425cm båt på 130kg. Fungerar jättebra.

Oj den bilden blev jävligt sned!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
        [ATTACH=CONFIG]98595[/ATTACH]

Förutom vad som är bäst rent praktiskt är känslan i elmotorn 100ggr bättre. (Under förutsättning den klarar ditt strömmande vattendrag förstås)
        Har en 45lbs endura max och en 3hk bensinmotor.... blir mest kört med elmotorn då den har magisk mysfaktor.
        Sandström 425cm båt på 130kg. Fungerar jättebra.

Oj den bilden blev jävligt sned!!
        Hej! Är du nöjd med din Sandström 425? Jag fungerar på att köpa samma båt istället för Linder 440 som jag hört ska vara vinglig.
        Senast ändrad av Darkduck; 2018-01-31, 17:19.

Kommentera

Finns partier i i den del av dalälven där jag vuxit upp som är så pass strömt att en uttern 375 med 9.9hk rude på stod nästintill still. Två pers i båten men man var rejält lättare på den tiden så säg 1.5person.

Jag hade en 432a. Skulle inte kört den med endast elmotor. Du kan ju alltid köpa en beggad 15hk tvåtakt för förflyttning och en el i fronten också. Använder du bensinaren sparsamt så kan du väga in att det är en miljöbelastning bara att producera en ny miljövänlig motor.

Kommentera

Jag har haft en båt med liknande skrovtyp med en MK 36. Jättemysigt till tyst och fin trolling men fy fan vad ofta jag fick ro hem i motvind över sjön när motorn inte orkade.
            Jag hade aldrig förlitat mig på en elmotor som huvudmotor i dagsläget. Definitivt inte i strömmande vatten.

Kommentera

Hej! Är du nöjd med din Sandström 425? Jag fungerar på att köpa samma båt istället för Linder 440 som jag hört ska vara vinglig.
              Kompis har en 410 eller 440 Linder. Rätt så jäkla otäck båt. Vinglig så man tror den ska välta om man så bara tänker på att röra sig i den.
              Tycker Sandström 425 är mycket mer rejäl och väldigt stadig. Nackdelen är att den gräver ned sig lite bak, men det kanske alla små roddbåtar gör?, när man är ensam i båten å kör bensinmotorn. Med en kompis i fören går den finare i vattnet.

Jag har väldigt enkelt i min båt. Två spöhållare och för det mesta 45lbs endura max med ett 80ah batteri. Funkis, enkelt och inte jättedyr fiskebåt.

Säger inte att Sandström 425 är mycket bättre än andra plastkoppar i samma'ish storlek men den fungerar bra tycker jag iaf.
              Skulle vara kul med en riktig bassboat hur som helst
              Senast ändrad av Test005; 2018-01-31, 22:57.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 874 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus  
              Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58