Elmotor eller en liten 4-takt till HR 432 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor eller en liten 4-takt till HR 432

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elmotor eller en liten 4-takt till HR 432

    Hej alla

    Jag skulle vilja få lite tips på vilken motor som bäst passar för att fiska/trolla i en strömmande å?
    I dagsläget har jag ingen motor överhuvudtaget.

    Båten jag har är en HR 432:
    Längd: 4.45 m
    Bredd: 1.70 m
    Vikt : 180 kg
    Lång rigg
    Jag har ingen transport sträcka utan fiskar direkt från start.
    Suzuki auktoriserad service har jag precis vid båtplatsen.

    Som jag har läst här på forumet är det inte många som rekommenderar elmotor till strömmande vatten.
    Men det skulle vara najs att slippa bensin/service mm, visst att man får konka på batterier.
    Som elmotor hade jag tänkt mig en aktermonterad typ MINN KOTA ENDURA C2 55LB (36").
    Skulle en 55 lbs fungera eller är den för svag och skulle 36" passa för min båt som behöver lång rigg?
    Eller är det bästa att köpa en liten typ 4-taktare Suzuki DF 4 hk L ?
    Det som är drygt med en liten fyrtaktare är att rorkulten vibrerar så mycket.
    Att köpa en 2-taktare känns inte som ett alternativ eftersom den skitar ner så mycket.

    Alla tips är bra och gärna länkar till batteriladdare,batterier, elmotorer och 4-taktare.

  • #2
    Utan att ha testat elmotor i strömmande vatten så skulle jag utifrån samlad erfarenhet och sunt förnuft säga att om Du vill ha el vilket är klart bra för miljön och som Du skrev så slipper man gärna skakningsskadorna från små fyrtaktare, men det jag skulle säga är att Du ska satsa på en frontmonterad elmotor som är klart mera effektiv jämfört med aktermonterad.

    Varför den är det är att den drar båten bakom sig och då stabiliseras båten lite av sig själv, och kör Du mot strömmen så hjälper den till att öka kursstabiliteten ytterligare så mitt tips blir således en 55lbs frontmonterad tex Minn Kota Ipilot och såklart ett par rejäla batterier så Du kan köra långa pass, tungt att bära på javisst men Du slipper gå på gymet de dagarna ;-)

    Kommentera


    • #3
      Du kan nog glömma både elmotor och 4hk 4t som båda är alltför klena som huvudmotor för båten. Själv skulle jag välja minst 20hk till den och komplettera med en 55lb elmotor. Men om du måste ta med dig motorn varje gång efter fisket och inte behöver hög topp- eller marchfart så kan eventuellt en 8-9,8hk lätt tvåcylindrig motor funka.

      Kommentera


      • #4
        Det beror nog på hur långt du tänker köra och hur fort du vill att det ska gå.

        Du klarar dig med en elmotor (i stilla vatten ) om du köra kortare sträckor om cirka 2-4 km fram och tillbaka och inte bryr dig om hur långsamt det går. Med en elmotor så kanske du kommer i cirka 2 knop. Om du ändå ska köra korta sträckor så rekommenderar jag åror. Du slipper både service/bensin OCH att konka på batterier.

        Ett förslag är att du först skaffar dig en elmotor och testar om du klarar dig på det. Vill du sedan skaffa en förbränningsmotor så kan du gott göra det och använda bägge, bensinmotorn för att ta dig fram och tillbaka och elmotorn för att trolla (så gör jag). Jag använder en CTEK MXS 5.0 laddare och är nöjd med den. Det finns även kraftiga elmotorer för huvud drift av båten som Haswing Protruar 2HP.



        Om du bestämmer dig för en förbränningsmotor så rekommenderar jag en Honda 6 HK som dämpar vibrationerna från rorkulten och till båten. Har du råd och möjlighet att montera fast motorn på båten över säsongen så satsa på en större motor med 2 cylindrar.
        Senast ändrad av Darkduck; 2018-01-28, 21:01.

        Kommentera


        • #5
          Har en 430s. Under 15hk på den skulle jag inte vilja ha.
          Trots det skulle jag köpa en större motor än vad du tänkt. Minst 10hk

          Kommentera


          • #6
            alltså ska du ta dig från A-B bara och inte har bråttom skulle jag köpa en 2,5hk fyrtakt, inbyggda tanken räcker typ 45 min på max gas på min gamla Suzuki jag hade och den vägde 13kg tror jag.. en Elmotor med batteri och laddare kostar ju lika mycket nästan.. och är långsammare och tyngre med batteri+motor :p idag har jag en 6HK Suzuki istället till min Siljan 330F men den är JÄÄÄVLIGT mycket otympligare att släpa runt på och är samma motor som en 4HK.. "vikt"
            Senast ändrad av Fock_it; 2018-01-28, 20:55.

            Kommentera


            • #7
              Du sier at du har båten i en elv, men sier ingenting om farten på vannet der. Resultatet av det ser du over her, mange svar men flere av de er muligens direkte feil med tanke på din bruk.

              Med en elmotor ala det du tenker på, og riktig propell, kan du forvente en toppfart rundt 2,4-2,9 knop. Siden du ikke sier noe om hvor fort elven din renner, kan det være litt spinkelt eller fullstendig ubrukelig alt ettersom.

              En liten forbrenningsmotor på 2-4HK er veldig mye sterkere enn en 12V-elmotor. Ulempen er at de bråker og vibrerer, eller er tunge.

              Hvor fort og hvor lenge skal du kjøre?
              Team Colibri

              Kommentera


              • #8
                En HR 432:a är ju inte direkt avsedd för att användas med små motorer, och då kanske byte av båt är ett alternativ ? En båt med ett riktigt roddbåtsskrov är lättdriven med både el- och bensinmotor. Typ båtar av den här typen, Kaisla 525: http://www.kaisla-veneet.fi/se/roddbatar.html

                Kommentera


                • #9
                  Min erfarenhet är att det går bra att köra tyngre roddbåtar på cirka 150 -200 kg med mindre utombordare på cirka 3,5 HK. Man kan visserligen inte plana båten men man tar sig fram tillräckligt fort. Bra val till sjöar där motorstyrkan är begränsad och där man behöver portabel motorkraft.
                  Senast ändrad av Darkduck; 2018-01-29, 13:04.

                  Kommentera


                  • #10
                    Vad som är tillräckligt fort och kursstabilt är förstås upp till var och en, men efter att ha kört en plastbåt med måtten 4,15m x 1,6m och dryga 100kg med en 9,9:a 2t så lärde jag mig väldigt snabbt vad undermotorisering betyder, och sedan dess har jag alltid köpt en motor som räcker till. Sedan så har inte vikten på en riktig roddbåt så stor betydelse så länge skrovet har rätt form, typ som båten jag länkade till innan. Aktern på ett sådant skrov släpper vattnet smidigt så att båten glider fram med lite motstånd, tvärtemot som båtar med rak akterspegel. Därför funkar de bra med små motorer.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    770 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    718 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av tobs, 2024-03-12, 11:42
                    20 svar
                    1 788 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs
                     
                    Arbetar...
                    X