Hjälp, motorproblem igen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, motorproblem igen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp, motorproblem igen

I Lördags var jag ute och skulle ta en sväng med båten, efter att jag fiskat i första viken var den svårstartad (aldrig hänt tidigare) när jag sen drog iväg så kändes den orkeslös.
    Det var ungefär då jag upptäckte att det inte kom något vatten ur hålet där kylvattnet ska gå ut.
    Så den var säkert överhettad. Vad kan det vara för fel när det inte kommer vatten??
    Är det svårt att fixa? Dyrt?
    Jag har skruvat mycket med bilar och moppar genom åren, dock aldrig båtmotorer.
    Senast ändrad av Jojje73; 2006-06-12, 19:21.
    Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
    Full fart spar tid
    http://mrjojje.blogspot.com/

Låter som impellern (stavas?) måste bytas ut. Bör bytas varje år.

Kommentera

Ser inte bra ut. Impellern har ju lagt av. Eller så har det blivit stopp i en kylkanal. Är det en liten motor eller en större. Fabrikat och årsmodell. Den har antagligen värmenypit eller skurit. Ta kompprov först. Får inte skilja mer än 15 psci mellan cylindrarna. Titta in med ficklampa om du ser repor. Går motorn att dra runt. Ta ut stiften innan du drar. Har du tur kan en ny impeller klara jobbet. Annars får du se dig efter en annan motor. Lönar sig inte att renovera.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

PS, båtmotorer är helt annorlunda en bilar. Fodrar ett annat kunnande för att få till det. Är special till det mesta.

Kommentera

Det är en Johnson 40hk från 70talet någon gång, ja den gick runt fint när jag kom in till bryggan. Men då hade den inte svalnat helt, så visst kan den ha värme nypt.
          Jag får åka ut i morgon och kolla.
          Tack hjälpen så här långt.

P.S Var på motorn sitter denna berömda impeller?
          Full fart spar tid

Kommentera

I växelhuset. Sitter ett par bultar under vid skäddan. Om din motor är så gammal som du säger. Kan det sitta en liten lucka på sidan med två skruvar. Där lossar man för växelstaget. Impeller byter man vart tredje eller fjärde år. Är ju en gummiproppeller med blad som slites eller torkar sönder. Den kan även lossna från kärnan där den är fastvulkad. Blir oftast en dyr historia på grund av snålhet eller ren okunskap. Många motorer som får en tidig död helt i onödan. Nu var jag lite hård. Men behövs för att vara hygglig på samma gång.

Kommentera

Det gör absolut inget att du var lite hård.
              Om man som jag köper en båt och en gammal motor med nästan noll i förkunskap, så lär man sig en hel del.
              Exempelvis hur dyrt det är att lära sig
              Tack än en gång.
              Full fart spar tid

Kommentera

en sån gammal motor är nog inte lönt att repa(typ hona eller borra cylindern, byta kolv), om du inte kan göra de själv.
                byt impellern å kör till den dör...........
                håll igen på toppvarven om den nypit.
                min gamla motor har då haft samma impeller i minst 5år och den kyler perfekt.
                se dock till att ALDRIG starta den om den inte står i vatten.

Kommentera

Om det blir renovering så gör jag allt själv, horna cylindrar har jag gjort förr.
                  Var ute vid båten och kikade idag, motorn går runt lätt och fint och en ny impeller är beställd.
                  Så på Söndag blir det åka av igen, hoppas bara fisken är på G då.
                  Full fart spar tid

Kommentera

Bara för att det inte kommer ut något vatten från "pink-hålet" så betyder det inte att Impellern är trasig. Jag blev själv lite nervös för något år sedan om detta. Men på många motorer är ju "pink-hålet" bara ett skvaller-hål som visar om det cirkulerar vatten, resterande del av kylvattnet pumpas ut där avgaserna försvinner. T.ex. i navet till propellern.

Jag tog bara ett gem och rätade ut det, sedan pillade jag in det i hålet och juckade runt lite. Sedan hade man en fin pink-stråle igen på motorn.

Men i ditt fall när motorn blir slö så har den säkert nypt, så funkar den framöver så håll igen på varven och kör lugnt.
                    Att börja beställa oversize-kolvar och borra upp cyllarna är nog inte värt på en så gammal motor. Om man inte har kontakter så att det kan fixas billigt. Eller kanske får tag på en gammal motor med trasig rigg, brukar ju alltid vara någon som kör in den i nån sten i full fart och då lossnar ju nästan halva motorn. Resterande del som blir kvar brukar hamna i nått hörn i något gammalt båthus. En köpes-annons på Blocket är ju en idé kanske?
                    Senast ändrad av Da_Moose; 2006-06-13, 21:49.
                    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 849 visningar
                    0 gillar