Båtmotorers hälsofara - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtmotorers hälsofara

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Till mitt usla försvar för mitt inägg,som kom från något djupt liggande område, så har jag levt med med motorsåg i famnen på vintern under ett antal år.

Det kändes lite konstigt att få en referens till att köra motorn 20-30h/år då jag själv periodvis körde motorsåg kanske 40-50h/vecka.

Absolut ingen anledning att förminska någons funderingar pga av det. Men vi kommer från olika håll och ibland blir det väldigt tydligt utan att lägga någon värdering på det.

Självklart skall man ta utsläpp av alla former på fullaste allvar.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
      Har läst den artikeln. Men på vilka nivåer hamnar utsläppen om man använder Alkylat bensin? Hur stora blir utsläppen? Blir utsläppen så låga att det anses ofarligt?
      Ofarligt blir det aldrig, då får du ro eller ha elmotor.

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
        Har läst den artikeln. Men på vilka nivåer hamnar utsläppen om man använder Alkylat bensin? Hur stora blir utsläppen? Blir utsläppen så låga att det anses ofarligt?
        Det jag vet är att alkylatbensin är markant bättre för miljön än vanlig bensin men om det är 40% eller 400% bättre vet jag inte, väljer du alkylat så gör du iaf miljörätt. En annan sak att reflektera över är vårt totala avtryck, säg att du cyklar eller åker kommunalt till jobbet så blir din miljönbelastning totalt sett ganska låg även om du kör en mindre utombordare varje helg under fiskehalvåret.

Kommentera

Jag förstår att min fråga är svår att besvara då det inte finns några studier som har sin utgångspunkt i hur inandningsluften påverkas. De få studier som finns undersöker just vilka utsläpp som sker i vattnet, och hur vattenlevande organismer påverkas. Lite knasigt kan det tyckas i en tid då det ställs skyhöga krav på bilmotorer och hur deras utsläpp påverkar människors hälsa och klimatet i stort. Här ser jag ett intressant ämne att forska vidare på, forskningen är ju klart bristfälligt.
          Senast ändrad av Darkduck; 2018-01-16, 13:13.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
          14 svar
          1 867 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Karlmagnus  
          Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58