Båtmotorers hälsofara - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtmotorers hälsofara

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtmotorers hälsofara

Jag har läst artiklar gällande gräsklippares utsläpp. Det påstås att gräsklippare släpper ut stora mängder miljöskadliga avgaser, framför allt kolväten och kväveoxider och därmed tar man stora risker med sin hälsa som användare om man använder den i cirka 20-30 timmar per år.

"En timmes körning med en gräsklippare som är tankad med vanlig 95-oktanig bensin släpper till exempel ut lika mycket av skadliga ämnen som en bil gör under 300 timmars tomgångskörning! Och mitt i detta går den som klipper och andas in utsläppen och äventyrar sin hälsa".

Fick mig att tänka: På vilket sätt är fyrtaktiga båtmotorer bättre i det avseendet? Det är väl samma simpla motorteknik om man bortser från 4-tak vs 2-takt. En fyrtakt utan katalysator släpper väl ändå ut stora mängder farliga ämnen till följd av den ofullständiga förbränningen?

Om jag nu använder alkylat bensin till min 4-takt motor på 5 hk föreligger det någon betydande hälsorisk? Varför ska jag utsätta mig för det när jag nu undviker cigaretter och även livsmedel som anses hälsofarliga? Finns det några seriösa studier i ämnet?
    Senast ändrad av Darkduck; 2018-01-13, 19:22.

Kommentera

Ja det finns seriösa studier i ämnet. Och nej du behöver inte ha ångest för att finnas till.

Om det du skriver här är allvarligt menat har du mer seriösa frågeställningar i ditt liv att börja fundera över än om en tvåtaktare stör ditt liv mer än en fyrtaktare.

Jag hoppas du hamnar rätt i ditt sökande,

Någon sade: Det är farligt att leva, man kan dö.
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Har läst den artikeln. Men på vilka nivåer hamnar utsläppen om man använder Alkylat bensin? Hur stora blir utsläppen? Blir utsläppen så låga att det anses ofarligt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
          Ja det finns seriösa studier i ämnet. Och nej du behöver inte ha ångest för att finnas till.

Om det du skriver här är allvarligt menat har du mer seriösa frågeställningar i ditt liv att börja fundera över än om en tvåtaktare stör ditt liv mer än en fyrtaktare.

Jag hoppas du hamnar rätt i ditt sökande,

Någon sade: Det är farligt att leva, man kan dö.
          Det där var väl ett onödigt och negativt inlägg! Varför ska man inte få diskutera riskerna med användande av utombordare? Jag är inte rädd för att dö men vill göra medvetna och bra val medan jag lever. Menar du att det är riskfritt så säg det och hänvisa gärna till dina "studier".

Kommentera

Ja, det var ett önödigt inlägg. Ber om ursäkt.
            __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

En gräsklippare har en simplare motorkonstruktion än en 4t båtmotor, det är faktiskt så att tex Honda använder(eller iaf använde) samma grundmotor till både bil och båt i 100hk klassen. Att det inte finns någon katalysator behöver inte betyda att motorn spyr ut extremt mycket skadliga ämnen. Hurpass mycket alkylatbensinen minskar de skadliga utsläppen på en liten 4t utombordare kan jag inte svara på, men en 2t släpper ut ungefär 80-90% mindre aromatiska kolväten med den. Själv skulle jag definitivt köra på alkylatbensin då det inte blir så mycket dyrare om man köper den på pump i stället för dunk. Dessutom hålls motorn och oljan renare med den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                Ja, det var ett önödigt inlägg. Ber om ursäkt.
                Jepp, helt onödigt att gå till personangrepp och kränka mig med dina insinuationer. Har du inget konstruktivt att komma med så låt bli att kommentera!

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                  Jepp, helt onödigt att gå till personangrepp och kränka mig med dina insinuationer. Har du inget konstruktivt att komma med så låt bli att kommentera!
                  F-låt. Menade egentligen inget illa med det. Lägger mig helt på rygg då jag inser hur det ser ut.......

Covfefe

Kommentera

Vill man slippa bensinmotorer finns små gasoldrivna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 875 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58