förvaring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

förvaring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• förvaring

Hej!

Finns det någon anledning att inte förvara en mindre utombordare i bakluckan på bilen året runt? Jag ser det som en smidig förvaringslösning då jag inte har plats i förrådet och ingen lust att släpa och kånka.

Det som gäller är väl att se till att den är fastspänd vid längre förvaringar.
    Senast ändrad av Darkduck; 2017-12-27, 15:29.

Ja, kondensen som bildas när temperaturen svänger frekvent mellan plus och minus.

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
      Hej!

Finns det någon anledning till att inte förvara en mindre utombordare i bakluckan på bilen året runt? Jag ser det som en smidig förvaringslösning då jag inte har plats i förrådet och ändå ingen lust att släpa och kånka.
      Den som gäller är väl att se till att den är fastspänd vid längre förvaringar.
      Hej Darkduck;

I bakluckan på bilen kan du förvara bogserlina, domkraft, reservhjul och verktyg...

Utombordsmotorn får största livslängden och mår bäst om du förvarar den vertikalt över vintern fastskruvad på en motorbock. Glöm inte att byta olja innan du hänger undan motorn....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

Jag kan väl ha den i bagageluckan hela säsongen på 8 månader? Sen kan jag lägga den i ett uppvärmt förråd över vintern.

Kommentera

Givetvis. Men om du ska förvara motorn i ett uppvärmt utrymme så ska du komma ihåg att tömma förgasaren så att det inte bildas avlagringar efter den dunstande bensinen. Eller köra en stund på alkylatbensin innan du lägger undan motorn då alkylatbensinen inte lämnar avlagringar efter sig.

Kommentera

Det finns användare som har stora utombordare på sina båtar som ligger i vattnet året om. Konstigt att ingen av dessa motorer drabbas av problem. Men vad vet jag, dessa motorer kan vara vinterförberedda till max och behandlade från topp till tå med olika specialprodukter.
            Senast ändrad av Darkduck; 2017-12-27, 15:53.

Kommentera

Kan du så är väl förvaring i varmgarage eller källare att föredra. Du slipper div fuktrelaterade problem som KAN uppstå.Finns inget som säger att du behöver göra det men det skadar inte. Regelrätt så behöver du inte konservera motorn heller. Det är ju inte speciellt många som gör det på sin bil.
              Det du kan göra är att spraya lite fuktdrivande spray över kontakter och liknande så håller det fukten borta. Annars ser jag inget problem med att förvara den i bagageluckan.. Sen är det väl ofta ett bevis på att bilar som ex som förvarats i varmgarage ofta är i bättre skick än de som stått ute året om.

Kommentera

Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                Det finns användare som har stora utombordare på sina båtar som ligger i vattnet året om. Konstigt att ingen av dessa motorer drabbas av problem. Men vad vet jag, dessa motorer kan vara vinterförberedda till max och behandlade från topp till tå med olika specialprodukter.
                Hur vet du att de inte drabbas av problem ? Det är fakta att motorer som inte används lätt beckar igen eller får ärg i elsystemet, men att motorn står oanvänd ute några månader brukar inte vara något problem om man förbereder sig lite. Min motor står ute under bar himmel och den enda vinterkonserveringen jag har gjort är att ha kört med lite fetare oljeblandning innan uppehållet. Men bäst är ändå att förvara motorn torrt och svalt utan stora ändringar i temperatur och fuktighet. Jag brukar förvara mina verktyg i bilen och när hösten kommer med kallare väder så tar det inte länge innan koben och hammare har fått rostprickar pga kondens.
                Senast ändrad av Jester Burk II; 2017-12-27, 16:11.

Kommentera

Jag förstår att det inte är optimalt, men jag måste ändå använda mig av den lösningen. Det enda alternativet är att köra med en kraftigare elmotor. En sån

Men jag tror inte att elmotor kan konkurrera med en förbränningsmotor när det kommer till styrka, hastighet och räckvidd. Kanske någon gång i en avlägsen framtid då miniatyr kärnkraftverk får plats i båtar.
                  Senast ändrad av Darkduck; 2017-12-27, 16:28.

Kommentera

Om du har motorn "liggande" på sidan, kolla vilken sida den ska/bör ligga på! Ligger den på fel sida, kan den läcka olja som kommer att krångla till det.
                    Visst fn är det en materialsport!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus