Elmotor gör mycket ljud under vatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor gör mycket ljud under vatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor gör mycket ljud under vatten?

Hej,

Jag har försökt att hitta något om hurvida en elmotor skulle göra fisk (framförallt gädda) skygg när man trollar, jag hittar ingenting.

Vid gäddtrolling tycker jag att det kommer upp mer fisk när jag trollar med bensinaren kontra elmotorn. Fördelen med elmotorn är ju att det blir så tyst och behagligt i båten..
    (Själva motorhuset sitter ju faktiskt under vatten på elmotorn)

Ska man kanske slopa elmotorn helt vid trolling eller endast köra på lågvarv för att styra?
    Gör elmotorn "onaturliga" ljud som sprider sig långt i vattnet?

Vad är era erfarenheter och teorier?

Tack!

Läste i någon fisketidning, typ fiskejournalen, att det var någon holländare som hade gjort ett omfattande test av bensin vs. elmotor vid trolling efter gös. Han fick mycket mer fisk när han trollade med bensinmotorn jämfört med elmotorn. Tror hans teori var att fisken var så van vid bensinmotorer där han fiskade då det var mycket trafik på vattnet, medan elmotorn var ny för fisken och därmed skrämde den.

Kan försöka hitta artikeln om det är av intresse.

Kommentera

Om du hittar artikeln så vore det grymt! Massa tack!

Kommentera

Min teori är att bensinmotorerna skrämmer mindre dels på grund av ljudfrekvensen, och dels på grund av att merparten av de bensin/dieseldrivna motorerna inte används på fiskebåtar, vilket elmotorerna gör till 99%. I klartext, fisken minns att när den fångades(där C&R bedrivs förstås) så hörde den samtidigt surret av en elmotor.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Min teori är att bensinmotorerna skrämmer mindre dels på grund av ljudfrekvensen, och dels på grund av att merparten av de bensin/dieseldrivna motorerna inte används på fiskebåtar, vilket elmotorerna gör till 99%. I klartext, fisken minns att när den fångades(där C&R bedrivs förstås) så hörde den samtidigt surret av en elmotor.
          Teorin är alltså att fisken har ett långtidsminne? Intressant. Jag tror inte det men jag vet inte.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Hur långt minnet är vet inte jag heller, men i många vatten står båtarna nästan i kö kring de mest fiskade platserna så att fisken i princip alltid hör elmotorer när de fångas. Men å andra sidan så har jag personligen inte märkt att elmotorn skulle skrämma fisk, fast det kanske beror på att vi är de enda med elmotor som fiskar på platserna under vår och höst. Hur det är på sommaren vet jag inte då vi inte fiskar pga alla sommarstugor. En gång körde vi tom över en metergädda på meterdjupt vatten som strax efteråt högg precis där vi hade åkt alldeles innan.

Kommentera

Ursprungligen postat av jegarn Visa inlägg
              Om du hittar artikeln så vore det grymt! Massa tack!
              Ska bläddra i mapparna, pratade faktiskt om just detta med en bekant nyligen så jag var redan på väg att gräva fram tidningen.

Kommentera

Av det man ser på olika videoklipp verkar det generellt nte som att de flesta fiskarter störs av motorljud men det varierar säkert beroende på strömmande/sjö/hav och precis vilken art det gäller.
                Vid havsfiske ser man ofta att fiskar dras till ljud och turbulens från motorer. Men jag kan ju tänka mig att det kan vara precis tvärtom i en liten tyst sjö!?

Kommentera

Det har hänt att jag dragit samma gädda tre gånger under en dag så något långtidsminne tvivlar jag starkt på att dom har. Ofta vill man ju föra över mänskliga egenskaper på djur som dom helt enkelt inte har dom fysiska förutsättningarna för.

Kommentera

Har faktiskt hänt att jag fått igen mitt tappade öringdrag när gäddan som for med det högg en gång till efter att jag satt på tafs och kastat ut igen .

Tror inte långtidsminnet fungerade riktigt på den fisken....
                    Spiggpimplare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 879 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus