Hjälp mig hitta rätt elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig hitta rätt elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp mig hitta rätt elmotor

Tjenare, sonderar terrängen men blir inte riktigt klok.
    Hade tänkt mig minn kota.
    Fiskar i bräckt vatten.
    Önskemål:
    55lb thrust
    Senaste ankringsfunktionen, den som alla tycker är så bra.
    JOG
    Motorn tiltas upp/ner av sig själv.

Tack på förhand

Då är det en riptide Ulterra som gäller. Men de finns väl inte i 55 utan 80 lbs.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Som over, Ulterra, men da er du på 24V. Vil du holde deg til 12V er det Riptide men da uten automatisk opp/ ned.
      Team Colibri

Kommentera

Eftersom det är önskemål du har listat tänker jag att det du behöver göra avkall på är automatisk lyft, och välja en riptide terrova BT från 2017 pga bättre GPS och JOG. Hade du kört sött hade jag sagt Terrova BT. Automatisk lyft får du med en fiskekompis.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
          Eftersom det är önskemål du har listat tänker jag att det du behöver göra avkall på är automatisk lyft, och välja en riptide terrova BT från 2017 pga bättre GPS och JOG. Hade du kört sött hade jag sagt Terrova BT. Automatisk lyft får du med en fiskekompis.
          2017 ska man inte behöva lyfta i en frontmotor. Den fäller man från fjärrkontroll eller från knapptryckning på ekolodet

Fast det finns ju iofs folk som anser att man ska behöva röra en baklucka på bilar än också...

Det är väl bättre att få 25 lbs mer kraft än att göra avkall på en önskan.
          Alumacraft så klart!

Kommentera

Ja, hade man bara så att säga "fått" dem...

Kommentera

Då beställer jag nån som kånkar dubbla batterier plus motorschabraket t/r båten samtidigt, click to buy.

Kommentera

Tror ni 55lbs räcker till en båt på 500 kg plus 200 kg packning? Isf lutar det mer och mer åt en riptide terrova BT 55lbs. Tror kompisen är rätt trött på att ankra så att knuffa i och ur elmotorn gör han säkert med glädje.

Visst är det denna som är 2017 års modell med förbättrad ankring, jog, lift assist etc ? https://www.sportfiskegiganten.se/mi...nterad-elmotor

Vill bara försäkra mig mot felbeställning.

Kommentera

Kanske skulle jag säga...Om det bara är för ankring kommer det att räcka, men tänker du dig att trolla också så är jag mer/mycket tveksam.

Min båt väger 420 kg + motor 115 kg + elmotor och batterier 75 kg + startbatteri och batteri till elektroniken 50 kg + prylar 100 kg = 760 kg och jag har en 80 lbs motor. Den räcker alltid till för ankring, hur mycket det än blåser och den klarar oftast att hålla 2 knops trollingfart om inte det blåser för jäkligt och det går mycket sjö. Sedan får huvudmotorn ta över...

Kommentera

Som Niklas sier, kanskje.
                    Dette har også litt å gjøre med hva slags forhold du bruker den under. I 0-2 sek/m fungerer omtrent hva som helst av motor på hvilken båt som helst. Men når vind eller vannstrøm drar seg til, kommer fordelene med sterkere motor og høyere volt. Om det så har betydning for akkurat deg kan bare du svare på. Med min bruk er svaret "nei", jeg er ofte ute i mer vind, og ankrer på steder med strøm i vannet. en 12V motor på 700kg vil da måtte jobbe opp i mot maks mye av tiden, og det er ikke mer ideelt enn alt annet som jobber på maks.

Typisk tegn på at du egentlig skulle valgt kraftigere motor, er rykkvis ankring. Dvs at båten glir fra ankringspunktet når den treffes av et vindkast, og så "hopper" tilbake fordi motoren må opp på maks for å flytte den. Gjerne etterfulgt av en "bråstopp" når båten er tilbake ved ankringspunktet siden motoren sliter med å stoppe siget i den tunge båten på en myk og forutsigbar måte.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 874 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus