Hej !
Har en suzuki 2t 30kh från 92, som beter sig aningen konstigt.
Den byter mellan att bete sig på följande sätt:
1) går bra i tomgång, men dör nästan när jag drar på gas, (dör defintitivt om man stannar i mellanläget) för sen plötsligt att varva på rejält, typ runt 2/3 av fullgas, sen svarar den bra på gasen uppåt, toppar runt 22knop och båten planer snabbt. Men finns inget mellanläge ner till tomgång.
2) Går bra i tomgång, svarar jämt på gasen, MEN ger inte alls mycket kraft, med fullgas kommar jag upp runt 15 knop, och det tar lång tid för båten att komma i plan. Antagligen är det så att en cylinder inte är med. Men varför går den då jämnare i mellanläget?
Det är alltså antigen 1 eller 2, aldrig så att den plötsligt tappar en cylinder (eller att den får kraften tillbaka), och det enda som verkar hjälpa är att stänga av, och sen starta igen.
Har bytt tändstift, utan att det gav effekt. Oljeinsprutningen verkar funka, den tar iaf olja från tanken.
Fick med vid båtköp, tidigare ägaren (som jag litar på) känner inte igen problemet, men säger att han i princip alltid körd den på max eller tomgång.
Har en suzuki 2t 30kh från 92, som beter sig aningen konstigt.
Den byter mellan att bete sig på följande sätt:
1) går bra i tomgång, men dör nästan när jag drar på gas, (dör defintitivt om man stannar i mellanläget) för sen plötsligt att varva på rejält, typ runt 2/3 av fullgas, sen svarar den bra på gasen uppåt, toppar runt 22knop och båten planer snabbt. Men finns inget mellanläge ner till tomgång.
2) Går bra i tomgång, svarar jämt på gasen, MEN ger inte alls mycket kraft, med fullgas kommar jag upp runt 15 knop, och det tar lång tid för båten att komma i plan. Antagligen är det så att en cylinder inte är med. Men varför går den då jämnare i mellanläget?
Det är alltså antigen 1 eller 2, aldrig så att den plötsligt tappar en cylinder (eller att den får kraften tillbaka), och det enda som verkar hjälpa är att stänga av, och sen starta igen.
Har bytt tändstift, utan att det gav effekt. Oljeinsprutningen verkar funka, den tar iaf olja från tanken.
Fick med vid båtköp, tidigare ägaren (som jag litar på) känner inte igen problemet, men säger att han i princip alltid körd den på max eller tomgång.
Kommentera