Mindre utombordare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mindre utombordare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mindre utombordare

Hej!

Jag är redo att köpa min första utombordare, den ska vara på 4-6HK, vilket märke rekommenderar ni? Jag har kommit underfund med att man i princip får samma motor oavsett vilket märke man väljer men att man ändå ska hålla sig till de stora kända tillverkarna som Suzuki, Honda, Yamaha, Tohatsu /Mercury.

Av alla dessa anser jag att den nya Suzuki 6 HK är motorn som ger mest för pengarna och har flest finesser och lägst vikt. Eftersom Suzuki har den längsta garantin (7 år) avgör det saken för mig. Ni får dock gärna komma med era synpunkter. Andra motorer som jag sneglat på har varit Yamaha (dock tung och med kort garantitid) och Tohatsu.

Jag förstår att dessa motorer inte duger till trolling och är högljudda och skapar obehagliga vibrationer. Det jag ska motorn till är att i ganska låg fart (cirka 10 km/h) transportera mig från A till B runt i sjön. Vill man köra längre sträckor (längre än 4-6 km) och gå fortare än cirka 4 km/h så duger inte en elmotor enligt mig.

Jag säger som många andra, köp det märke som du kan få service på i närheten av där du bor. Suzuki kräver väl t ex service på auktoriserad verkstad för att 7-årsgarantin skall gälla? (Sen kan man undra om det är värt att betala service varje år på en 6 hk motor, man betalar ju den nästan två gånger.)

Köpte själv en Suzuki 20 hk i våras som fungerar utmärkt men ångrar lite att jag inte tog en Yamaha eller Mercury som jag kan lämna in här i Linköping. Packar Suzuki-stället i Vadstena ihop måste jag åka långt för att serva den.

Mercuryn är också lätt men Suzukin har större inbyggd tank. Yamahan kan man lägga på tre olika håll utan att oljan rinner fel. Finns för- och nackdelar med alla...
    Senast ändrad av tsv; 2017-08-03, 23:36.
    I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar

Kommentera

Är alla 1-cylindriga upp till 6 hk?

Kommentera

Ursprungligen postat av 2dojor Visa inlägg
        Är alla 1-cylindriga upp till 6 hk?
        Svar:Ja

Kommentera

Det går utmärkt trolla med dem om det är fyrtaktare. Tvåtaktare är inte lika roliga trolla med.

Jag har en Zuzuki 6 HK fyrtaktare körd 3 gånger som jag ska sälja. Princip nästan som ny. Den har 1,5L inbyggd tank och så är där en extern semper på 12 liter. Finns i Malmö. Skickas ej. PM:a om det är intressant. Du kan få ett kanonpris på den.

Kommentera

Hej!

Vad är din erfarenhet av denne motor och varför vill du sälja den? Är det den nya varianten som just kommit ut?

Kommentera

Jag har 10 minuters bilresa till Yamaha handlaren och cirka 30 minuter till Suzuki verkstan. Man ska serva den första gången efter att den körts 20 timmar och sen igen efter 100 timmar, varje gång 1000 spänn i avgift. Alltså kan man lägga 2000 till priset bara första året.

Kommentera

Jag själv är svag för Tohatsu,
                Är inne på min 3e Tohatsu motor nu!

Fungerar formidabelt fint,

Klar som sjutton du kan trolla med andra märken är Suzuki, en ny/nyare 4takt motor av oavsett märke går jättefint att trolla med!
                Vibrationer o högljudda?,. Kanske gamla 2 taktare men det är ju ingen som du ska ha!

Förresten saknar nästan jag 2takts röken man fick i ansiktet vid trollingen tidigare när man körde 2takt o vinden vände,.. luktar gammal trimmad moppe liksom.

Kommentera

1000 kr vid varje service,..
                  Det drar iväg med slantar det.
                  Jag vet faktiskt inte vad de gör vid en sådan service, men gissar på oljebyte och byte av oljan i växelhuset/riggen.

Köpte min senaste motor en ny Tohatsu 9,8hk 4takt -2014, den aldrig servad på verkstad! Så förmodligen finns ingen garanti kvar?
                  Jag byter själv motoroljan samt växelhusoljan varje vår innan första fiskesvängen.

Har förmånen att jobba med olja, så får köpa för inköpspris.
                  Tippar på min egen service hamnar på 80-90 kr för oljorna!

Kommentera

(Går inte svara med att citera på denna skitsida, så dålig den har blivit)
                    Min erfarenhet av den är inte mycket då den bara är körd några gånger. Men det känns som kvalitet. Vet inte vad du menar med nyligen kom ut. Denna är inköp mars 2016. Där är en betald service så det går att få den servad vid leverans (om man vill följa garantivillkoren). Ja då vet du vad en ny kostar första året med service. Jag är inne på mitt femte diskbråck just nu och bära båtmotor är inte aktuellt. Dessutom har jag princip slutat fiska i Vombsjön då det blivit så dåligt fiske där. Hade den i Vombsjön på en hyrd båt. Men nu är det både dyrt och dåligt fiske, och det lockar inte längre köra dit.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 528 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv