Suzuki 30hp 2-takt, 90-95 Hjälp önskas. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki 30hp 2-takt, 90-95 Hjälp önskas.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Suzuki 30hp 2-takt, 90-95 Hjälp önskas.

Click image for larger version

Name:	1268767431_suzuki30hp.jpg
Views:	1
Size:	14,5 KB
ID:	1853222

Hur byter man olja på en sådan häringa motor? Skall man blanda i olja i bensinen också??
    Abborre: 665gram
    Gädda: 5.8kg
    Brax: 2.3kg
    Regnbåge: 3.50kg
    Insjööring: 1.0kg

Ta av kåpan, där finns en oljebehållare, du ska inte blanda i bensinen. Med "byta olja" antar jag att du menar växelhuset, kolla på växelhuset så ser du två skruvar. Lossa den övre, sedan den undre och låt oljan rinna ut. Sedan trycker du i olja i det undre hålet tills det rinner ut ur det övre hålet, då drar du i övre skruven sedan den undre. Klart.

edit: Du behöver inte ta av kåpan för att fylla på olja, det finns en lucka ovanpå kåpan.
    Senast ändrad av Mabo; 2017-07-17, 08:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
      Ta av kåpan, där finns en oljebehållare, du ska inte blanda i bensinen. Med "byta olja" antar jag att du menar växelhuset, kolla på växelhuset så ser du två skruvar. Lossa den övre, sedan den undre och låt oljan rinna ut. Sedan trycker du i olja i det undre hålet tills det rinner ut ur det övre hålet, då drar du i övre skruven sedan den undre. Klart.

edit: Du behöver inte ta av kåpan för att fylla på olja, det finns en lucka ovanpå kåpan.
      Oki, han ja köpte den av sade jag skulle blanda 2% olja med bensin?? så då behöver jag inte det alltså?

Tackar =)

Kommentera

Kan vara olika trix där. Hade en Mariner/yamaha för några år sedan och där var ett std trix att ta väck motorns egna oljeinblandningen och köra direkt med färdigblandad bensin.
        Skulle kollat en extra sväng om jag var du så att det inte blir fel. En tvåtaktare som inte får olja i bensinen kan må dåligt rätt så fort.
        __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
          Kan vara olika trix där. Hade en Mariner/yamaha för några år sedan och där var ett std trix att ta väck motorns egna oljeinblandningen och köra direkt med färdigblandad bensin.
          Skulle kollat en extra sväng om jag var du så att det inte blir fel. En tvåtaktare som inte får olja i bensinen kan må dåligt rätt så fort.
          hur upptäcker man detta? är ny så ingen riktig koll om man säger så än

Kommentera

Ursprungligen postat av Smugglar kungen Visa inlägg
            hur upptäcker man detta? är ny så ingen riktig koll om man säger så än
            Den enda som vet är han som du köpte motorn av. Till min motor så var det dyra reservdelar till oljeinblandningen, och svåra att få tag på, så genvägen var att helt enkelt koppla väck det interna systemet.

Om han du köpte motorn av sade att han kört med färdigblandat så skulle inte jag våga ändra på det utan att veta varför han gjorde det. Folk har en massa olika ideér. Motorn skadas ju inte av för fet bensin men det kan gå illa med för magar sådan.
            __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ett sätt att lura ut det själv skulle ju kunna vara att fylla både den interna oljetanken och dessutom köra på tvåprocent färdigblandat. Förbrukar motorn oljan i den interna tanken så är ju dess egna system intakt.
              Och följaktligen så borde du slippa att serva den med färdigblandat. Det borde visa sig på några tankar rätt så tydligt.

Min motor hade dessutom ett larm som tjoade då det blev fel i självblandningen och drog ner varvet till ett skyddsläge. En nittiotalare.

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                Den enda som vet är han som du köpte motorn av. Till min motor så var det dyra reservdelar till oljeinblandningen, och svåra att få tag på, så genvägen var att helt enkelt koppla väck det interna systemet.

Om han du köpte motorn av sade att han kört med färdigblandat så skulle inte jag våga ändra på det utan att veta varför han gjorde det. Folk har en massa olika ideér. Motorn skadas ju inte av för fet bensin men det kan gå illa med för magar sådan.
                Det är inte alls bra med för "fet" bensin.
                Dom båtmotormekar jag varit i kontakt med genom åren säger samstämmigt att det är ganska vanlig orsak till verkstadsbesök.

Kör på rätt oljeblandning!

Kommentera

Ursprungligen postat av gc Visa inlägg
                  Det är inte alls bra med för "fet" bensin.
                  Dom båtmotormekar jag varit i kontakt med genom åren säger samstämmigt att det är ganska vanlig orsak till verkstadsbesök.

Kör på rätt oljeblandning!
                  Beror helt på hur fet blandningen är, går hur bra som helst att köra på 2,5-3 % däremot så kan jag hålla med om att det inte är bra om det blir mycket högre

Kommentera

Nu är det ju under felsökningsfasen sas som fel inblandning ev skulle kunna användas. Det skall väldans mycket till för att det skulle kunna ha någon som helst påverkan på motorn och dess livslängd.

Men visst. Man skall använda rätt oljeblandning. Det är ju miljövänligare om inte annat. Det är ingen avgörande skillnad på de två och ev fyra procenten vi talar om i detta fallet.

Haken i detta fallet är ju att han som sålt blandar i 2 proc och motorn är utrustad med en egen inblandnings funktion enligt Mabo. Där ligger ju en hund begraven någonstans som ivf jag hade försökt få klarhet över.

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 849 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus