Reservbatteri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reservbatteri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Reservbatteri?

Tjena! Dags för ny noob-fråga!

Många på forumet rekommenderar att till elmotorn köpa två batterier runt 80 Ah istället för ett stort eftersom det blir billigare per Ah och mindre bökigt att bära.

Är tanken då att parallellkoppla? Jag undrar om det är lämpligt att istället använda batterierna ena efter andra, dvs när man når 50% av första så byter man till andra, eller blir tiden till laddning då för lång för första batteriet? Många skriver att man ska ladda omedelbart, men betyder det inom minuten, kvarten, timmen, eller samma dag? :-)

Tack!

Jag skulle parallellkopplat.
    Senast ändrad av stefan1; 2017-07-06, 16:27.

Kommentera

Om du parallell- eller seriekobler kommer mest an på om du skal ha 12V eller 24V... Du bør sjekke hva du skal ha før du kobler, hvis ikke blir det dyrt.

Ja, sørg for å lade opp så fort som mulig. Desto fortere desto bedre. Sulfateringen begynner med en gang, så desto fortere du får koblet på laderen, desto lengre lever batteriene dine.
      Team Colibri

Kommentera

Jag ska ha 12, så det är antingen parallellkoppling eller vanlig koppling med ett reservbatteri som gäller. Rent generellt, är det dåligt för ett batteri att stå halvtomt 3-4 timmar? Dvs vad betyder "omedelbart"? :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Phisherman Visa inlägg
          Tjena! Dags för ny noob-fråga!

Många på forumet rekommenderar att till elmotorn köpa två batterier runt 80 Ah istället för ett stort eftersom det blir billigare per Ah och mindre bökigt att bära.

Är tanken då att parallellkoppla? Jag undrar om det är lämpligt att istället använda batterierna ena efter andra, dvs när man når 50% av första så byter man till andra, eller blir tiden till laddning då för lång för första batteriet? Många skriver att man ska ladda omedelbart, men betyder det inom minuten, kvarten, timmen, eller samma dag? :-)

Tack!
          Hej Tore;

Givetvis bör du parallellkoppla de båda 12 volts, 80 Ah marinbatterierna både vid körning av din elmotor och vid laddning av de båda batterierna... Du ser de två parallellkopplade 12 volts Tudor-batterierna här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm .. och även här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_04.htm ..

Omvänt skulle du köra ut ett batteri först och sedan koppla in det andra batteriet då kommer du att reducera de båda batteriernas livslängd avsevärt....

När du kommer hem efter fisketuren ska du alltid ladda batterierna. Inget batteri mår bra av att stå halvladdat!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2017-07-06, 17:11.

Kommentera

Att ett halvtomt batteri står i 3-4 timmar innan laddningen påbörjas är inte så farligt, mitt elmotorbatteri tex börjar närma sig halvtomt vid de sista två fisketimmarna och får sedan oftast vänta i ytterligare en timme under färden hem innan det laddas igen. Men ett batteri som är typ slutkört tar definitivt ännu mer skada av att stå innan det laddas.

Kommentera

Instämmer i att parallellkoppling är det bästa i Ditt fall.

Kommentera

precis som Old Firehand m fl är inne på så får du ut mera livslängd om du parallellkopplar eftersom batterierna då belastas lika mycket varje gång.

Säg att du slutar fiska en dag och att batteriet då är "tomt" dvs du har tagit ut 50% av tillgänglig kapacitet, då har du egentligen bytt för sent. Då bör det andra batteriet användas först nästa fisketur... Och det tomma (50%) batteriet mår extra dåligt av att vänta på laddning.

Att hålla koll på hur mycket du tömmer de skilda batterierna låter bara besvärlig och svårt. Såvida du inte alltid byter till batteri nummer två när du fiskat (utnyttjat hälften av den totala batterikapacitet du tänker nyttja) halva fisketuren men hur håller man koll på sånt?

Det är ju inte fisketurens längd man kan gå på utan hur du använder elmotorn under fisketuren. Om du börjar och trollar 1 timme kan det sedan vara dags att byta batteri när du under senare timmar av fisketuren bara kommer att t ex ankra med elmotorn.

Hur mycket man förlorar på att inte ladda upp "i tid" är en intressant fråga, ett sånt batteri kan säkert leva en god stund (år) men kanske hade det levt ett år extra med "rätt" laddning? Säg 10-30 % längre, sånt är pengar det med men man märker det inte, finns inget att jämföra med i efterhand...
                Senast ändrad av anteman; 2017-07-06, 22:17.

Kommentera

Tack för svaren alla! Jättebra och snabba svar, mycket uppskattat!

Brukar ni köra med batterilådor, t ex minn kotas? I så fall blir det inte bara 2 batterier utan även 2 lådor också, eller hur?

Jag har aluminiumbåt och vill då gärna ha batterierna i lådor, och hade jag haft ett batteri som reserv så hade jag kunnat ha det i en billig låda utan yttre kopplingsmöjligheter, men om jag parallellkopplar, visst behöver jag då två dyrare lådor? Eller finns det smartare sätt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Phisherman Visa inlägg
                    Tack för svaren alla! Jättebra och snabba svar, mycket uppskattat!

Brukar ni köra med batterilådor, t ex minn kotas? I så fall blir det inte bara 2 batterier utan även 2 lådor också, eller hur?

Jag har aluminiumbåt och vill då gärna ha batterierna i lådor, och hade jag haft ett batteri som reserv så hade jag kunnat ha det i en billig låda utan yttre kopplingsmöjligheter, men om jag parallellkopplar, visst behöver jag då två dyrare lådor? Eller finns det smartare sätt?
                    Behövs inga dyra lådor för detta, köp två lådor med lock från BT elle liknande och så köp 2 par polskor som dessa http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...ts-2000016610/ och så kabel i samma dim som Du kan koppla ihop batterierna med och sedan till elmotorn.

Det är alltid klokt att ha lådor till batterierna men speciellt i en alu båt så rätt tänkt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 879 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58