Obalans i motorguide xi5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Obalans i motorguide xi5

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Obalans i motorguide xi5

Hej!
    Har köpt en ny motorguide xi5 men upplever att det är obalans i den när man ger den full gas. Är detta normalt eller är något fel?
    Tack på förhand.

Det beror väl lite på hur mycket vibrationer du har. Lite grand får du nog räkna med, men skakar det ordentligt är det något som inte är OK. Antar att du kollat att propellern ser OK ut och att du skruvat fast den ordentligt. Antar att du också kollat så att motorn sitter tillräckligt djupt och inte suger luft...

Kommentera

Låter ju lite skumt.
      Jag har inte hunnit montera min Xi5 ännu men jag vet från tidigare elsnurror att det är viktigt att fästet inte rör sig, att den sitter riktigt stadigt alltså.
      Maströret på elsnurror är ju alltid lite flexibelt jämfört med en förbränningsmotor och den virationen som alltid till viss del finns i maströret kan fortplanta sig upp och förstärkas om fästet inte sitter 100% fast.

PS, tryckförändringar från bogvågen på din båt skulle också kunna påverka detta..... tror jag... så placeringen kan alltså ha en viss betydelse gissar jag... lite osäker på detta men det finns säkert någon förståsigpåare som kan ge bättre besked.?
      Senast ändrad av Husse0416; 2017-07-06, 11:14.

Kommentera

Endel nyere Xi5 har skjev propell, noe som gir kraftige vibrasjoner på full gass. Snakk med forhandler og få en ny propell å teste med.
        Team Colibri

Kommentera

Har hittat vad felet var. Köpte till saltvatten-kit till den som jag hade monterat, bytte tillbaka till vanliga sötvatten och problemet var väck. Ska forska lite i vad det är som gör att det blir obalans med det kittet.

Kommentera

Är supernöjd med min motorguide xi5, trollade i veckan runt 1,2knop i 9 timmar!! Har 2st Tudor batterin på 80amp.
            Och fisket gick grymt bra blev 26 gösar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Funken Visa inlägg
              Är supernöjd med min motorguide xi5, trollade i veckan runt 1,2knop i 9 timmar!! Har 2st Tudor batterin på 80amp.
              Och fisket gick grymt bra blev 26 gösar!
              Låter bra det! - nästa gång du trollat 8-9 timmar kan du kolla batteribankens vilospänning 30-60 min efter användning? Vore intressant att få veta vad en Xi5 drar!

Vanliga tudor marinbatterier? Vad ha du för båt/vikt?

Kommentera

Ursprungligen postat av lumberjack Visa inlägg
                Hej!
                Har köpt en ny motorguide xi5 men upplever att det är obalans i den när man ger den full gas. Är detta normalt eller är något fel?
                Tack på förhand.

Hej Martin;

Det behöver inte vara fel på din elmotor "motorguide xi5" om den vibrerar vid "full gas"!
                Testa att sänka ner motorn lite djupare i vattnet och gärna vid sidan av båtens köllinje. Motorns riggrör bör vid körning vara vertikalt och motoraxeln horisontell....

Förslagsvis kan du köpa en amperemätare för att se hur mycket ström din motor drar vid olika hastighetslägen och 12 volts spänning...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2017-07-09, 10:12.

Kommentera

Alltså har tudor marinbatterier och man kan ju se en grön prick om dom e ok, nu var det svart där man skall se en grön prick!
                  Så jäkligt utpumppade var dom.
                  Men 9 timmar e fan grymt!
                  Linder Arkip aluminiumbåt, båtvikt med 50hk Yamaha runt 450 kg, med 3 batterin och full tank?
                  Senast ändrad av Funken; 2017-07-09, 00:53.

Kommentera

Ok, ungefär min båtvikt/storlek. Ja imponerande eller bara dyrt kan vara frågan. Är du inte rädd att du snabbt tar livet ur batterierna med det uttaget? Våta batterier ska ju helst aldrig tömmas mer än till hälften av total Ahkapacitet.

9 timmar med 160 Ah låter mycket även om du endast körde 1,2 k. och svag vind. Så om du tar ut 9 timmar kan du ha tömt det till 80-90%, då kommer batteriet sannolikt inte klara den uppgiften mer än högst några gånger, sen ger de upp, de är inte gjorda för så djupa urladdningar http://www.energymatters.com.au/comp...age-discharge/

Jag har bestämt mig för att inte använda mina gelbatterier lägre än 12V (har inte hänt än) så jag mäter mina batterier efter en längre stunds användning (och ska snart montera fast voltmätare) Hade varit intressant att få veta vad dina batterier hade för V efter 9 timmar...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 429 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv