säkring minn kota elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

säkring minn kota elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej!

Ja ska man vara helt ärlig så är elen i många båtar under all kritik, höll på mycket då jag hade en Yamarin 68dc-2014. Trodde i min enfald att elen skulle hålla samma kvalitet som båten, vilken röra... Likaså i min nuvarande båt Buster SCC-2016.... Så med tanke på det så kan jag nog skylla en ev. brand på deras eldragning istället för kinasäkringarna
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
      Hej!

Ledsen att jag kör lite OT i denna tråd men har en fråga angående MinnKotas Batterilåda.

Undrar helt enkelt om någon vet huruvida det kan vara skadligt för lådan att ladda batteriet via "skruvpolerna" dvs. om elektroniken i lådan ev. kan ta stryk? Har noterat att jag inte kan kolla laddningen via lådan längre efter att jag laddat på det viset, eller är det bara en slump?

Hoppas på att någon elektronikkunnig har svar!?
      Jag har laddat min Minnkota box genom skruvpolerna 4 säsonger nu, och det har inte blivit några problem alls. Det du kallar elektroniken är väl egentligen bara en voltmätare skulle jag gissa (plus säkringarna då)? Alltså inget som borde ta någon skada av att laddas den vägen med en bra laddare. Däremot känns knappen man aktiverar mätaren med ganska smäckig, jag skulle nog gissa på att det är den som givit upp på din låda?

Jag ska själv bygga om min batteribank till våren och koppla in en effektmätare för att få lite bättre koll på batterierna i fortsättningen.

Kommentera

Hej!

Jag fick en minn kota C2 30 i present nyligen. Har införskaffat ett batteri (72A) och en laddare samt testat den en första gång . Jag har dock läst en massa om att man ska ansluta en säkring. Tyvärr har jag mycket begränsad kunskap om el. Skulle gärna se en bild eller länk på vad jag förväntas göra så att ett barn skulle förstå. Som jag läst mig till ska man sätta en säkringshållare mellan batteri och motor. Men mer än så är jag inte med på... Tacksam för all hjälp jag kan få. Undrar även en sak gällande batteriet. Har lärt mig att man inte ska tömma dem helt. Batteriindikator på motorn visade 3/4 fullt (trots fulladdat) batteri och visade en 1/4 när vi la av för dagen. Har man egentligen tömt batteriet för mycket då?
        Senast ändrad av rjiremo; 2018-07-31, 22:30. Anledning: Felstav

Kommentera

Jag laddar alltid batteriet via polerna på boxen eftersom jag är för lat för att ta ur batteriet, aldrig haft problem. Testknappen är totalt opålitlig eftersom den alltid visar fullt, laddar över natten efter varje pass istället för att använda den så jag vet att batteriet alltid är fulladdat när jag ska ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av rjiremo Visa inlägg
            Hej!

Jag fick en minn kota C2 30 i present nyligen. Har införskaffat ett batteri (72A) och en laddare samt testat den en första gång . Jag har dock läst en massa om att man ska ansluta en säkring. Tyvärr har jag mycket begränsad kunskap om el. Skulle gärna se en bild eller länk på vad jag förväntas göra så att ett barn skulle förstå. Som jag läst mig till ska man sätta en säkringshållare mellan batteri och motor. Men mer än så är jag inte med på... Tacksam för all hjälp jag kan få. Undrar även en sak gällande batteriet. Har lärt mig att man inte ska tömma dem helt. Batteriindikator på motorn visade 3/4 fullt (trots fulladdat) batteri och visade en 1/4 när vi la av för dagen. Har man egentligen tömt batteriet för mycket då?
            Beroende på vad det är för batteri så ja. Men den mätaren är långt från exakt och det bästa är att mäta batteriet när det varit obelastat i över 10min.

Säkringne monterar du på pluskabeln bara. Klipp den och montera den där, inte svårare än så.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ah, okey. Tack! Finns det olika typer av säkringar och hållare? Har läst att man ska ha 60A säkring. Frågades efter det på Biltema och reaktionen var typ ”Oj, nä så stora säkringar säljer vi inte”. Lät som att han tyckte att det var något relativt ovanligt/extremt.

Kommentera

Ah, okey. Tack! Finns det olika typer av säkringar och hållare? Har läst att man ska ha 60A säkring. Frågades efter det på Biltema och reaktionen var typ ”Oj, nä så stora säkringar säljer vi inte”. Lät som att han tyckte att det var något relativt ovanligt/extremt.
                Biltema har automatisering 70 A, men de har även AGU-säkringar upp 80A, en hållare för 30kr och 2st säkringar för 60:-
                Dessa kräver dock tjock kabel och används mest till bilstereo

Kommentera

Nån som vill förklara lite kort hur det här med Amper fungerar när det kommer till storlek på säkringen? Vad ”betyder” det att en säkring är på tex 60A.

Kommentera

Nån som vill förklara lite kort hur det här med Amper fungerar när det kommer till storlek på säkringen? Vad ”betyder” det att en säkring är på tex 60A.
                    Lätt förklarat så är ampere hur mycket en maskin drar för tillfället, AH är hur mycket den drar i timmen.
                    En AGU-säkring eller en flatstiftsäkring har en stålbit som klarar en viss ampere/styrka, går det över den styrkan (strömspik/överbelastning) så "brinner"den och går av.

Lekmannamässigt kan man nog förklara det som en glödlampa som inte slits eller ger ut ljus.
                    Får den mer ström än den klarar av så går glödtråden av

Wikipedia förklarar det hyffsat här

Kommentera

Tack! Nu börjar det klarna!

Betyder det att det är meningslöst att tex ha en säkring som är större än batteriets kapacitet? Eller är det något annat? Mitt batteri är på 72A. Om jag använt batteriet en stund och det är låt säga 50A kvar, då antar jag att säkringen i teorin inte behövs längre eller..?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                      14 svar
                      1 878 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Karlmagnus  
                      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58