Ursprungligen postat av Gösta
Visa inlägg
C20 betyder att man kör x-antal Ampere under 20h och C5 är då under 5h.
Så det är ett värde på under hur lång tid man har mätt upp värdet man fått på batteriet. Detta för att kunna jämföra batterier på rätt sätt.
Om man har tex 100Ah under 20h så är det då 5A konstant belastning men under 5h blir det 20A belastning.
Ett batteri klarar att lämna mer långvarig effekt under 20h än under 5h på grund av att man plockar ut mindre Ampere.
Exempel 100Ah mätning C20 så ger det för C5 kanske 85Ah istället. Detta på grund av att man plockar ut betydligt mer ström.
Och om man då pockar ut max effekt på motorn så är det runt 45A, då kanske batteriet inte klarar att leverera mer än 60Ah innan det är tomt.
Därför måste man ha en kurva när man räknar ut hur mycket batteri vi har kvar att plocka ut innan det är "slut".
Man kan inte bara räkna effekt och när vi går över ett visst värde stänga av, inte om man vill få ut så mycket som möjligt från batteriet utan att skada det.
Inser nu när jag läser det inlägget att det kanske, bara kanske, inte är helt logiskt för den som inte är insatt i det
Kommentera