Förvara motorn utomhus? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förvara motorn utomhus?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Drevpaketet i vattnet har ju nästan konstant temperatur och är dessutom fylld med olja, medan själva motorn i sin tur är uppe i luften vars temperatur och fuktighet varierar. Men en motor som står i vattnet och används regelbundet har nog ingen större risk, men däremot kan en motor som står oanvänd en längre tid på land ta skada. Min gammaldags 2t och båt står ute på trailern under bar himmel från December till April som de alltid har gjort, den enda "konserveringen" som jag har gjort var att stanna motorn med choken som instruktionsboken säger att man ska göra innan ett längre uppehåll i körningen. Och förgasaren håller sig ren och fin den med då jag alltid kör på alkylatbensin.

Kommentera

Vinterkonservering måste vara väldigt överskattat.

Veteranbilar 50, 60 och 70 talare ställs bara undan och batteriet plockas ur.
      En utombordare tar inte stryk av kyla om det inte finns defekter innan (vatten i oljan sedan tidigare)

Det är någon månad den står och inte övergiven i 5-10 år

Tur man har en Honda som står där ute så man inte behöver tajma in oljebyten i kalendern (gör en per säsong, ofta vår) och tro att den far illa av rimfrost på kåpan.

Viktigaste enligt mig i skötsel av alla motorer i kyla eller ej är att låta de få upp motortemp innan de belastas.
      Att bara starta motorn vid ramp och sekunder senare plana upp en båt med 5500rpm på mätaren när oljan har 60-70 grader kvar till arbetstemp är ju inte ovanlig syn tyvärr.
      Vore intressant att veta hur sådana tänker.

Det största att oroa sig för med att ha en utombordare hängande på båten i en carport är väl just OM det finns något kvar att serva till våren.
      Senast ändrad av Tybling; 2017-03-12, 18:09.
      Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
      14 svar
      1 881 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Karlmagnus