Tohatsu 3,5 hk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tohatsu 3,5 hk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tohatsu 3,5 hk?

Hej!
    Jag har tröttnat på att åka längre sträckor på sjön med hjälp av min elmotor så jag har bestämt mig för att köpa en utombordare. Min båt är en Marine 12M som jag transporterar på biltaket för att vara så mobil inom mitt fiske som möjligt. Så motorn måste vara smidig att bära och kunnas fraktas i bilen för att passa detta ändamål.
    Jag har tänkt lägga ca 7000-8000 (give or take) på motorn och har kollat lite på en Tohatsu 3,5 hk fyrtakt som säljs av Marin och Fritid för knappt 8000.
    Jag är nybörjare inom detta med båtmotorer (förutom el) och vet egentligen inte om Tohatsu är ett erkänt bra märke eller om man ska satsa på ett mera känt märke? Fast Tohatsu kanske är känt i båtkretsar?

Tanken är att jag ska kunna fortsätta använda min elmotor vid trolling och kortare förflyttningar så ljudnivån på utombordaren är inte jätteviktigt. Med andra ord behöver jag inte nödvändigtvis en tvåcylindrig framför en encylindring pga ljudnivån.

Tacksam för hjälp!

Tohatsu är ett bra märke! Kör själv Tohatsu sen 7 år tillbaka och är väldigt nöjd med motorn. Har kört Yamaha och Mercury tidigare och ser inte att Tohatsu är sämre på nåt vis än dessa märken. Dom små motorerna tillverkas i Nissan fabriken som även tillverkar Mercury, Mariner och jag tror även Yamaha upp till 20hp. Tittar man under kåpan på Mercury, Yamaha och Tohatsu så är blocken identiska just pga att dessa tillverkas av Nissan! Köp en Tohatsu och jag tror du kommer att bli nöjd

Kommentera

Fast på riktigt är det Tohatsu som tillverkar motorerna som sedan säljs som Tohatsu, Nissan och Mercury. Nissan är bara ett försäljningsnamn som används främst i USA, där det anses som noblare än Tohatsu fast motorerna är identiska.

Kommentera

Då fick jag fel information av återförsäljaren som prånglade på mig Tohatsun eftersom det inte fanns någon 20 hästars Mercury att få tag på. Han sa att dessa motorer gjordes i Nissan fabriken tillsammans med att par andra märken. Strunt samma, Tokatsu är en riktigt bra motor!

Kommentera

Jag har en 6 Hk Zuzuki DF 6 AS fyrtakt som är ca halvår gammal. Körd 4 gånger. Princip nästan ny. Inklusive en service på kvittot som jag förhandlade till mig. Och en 12 liters extern semper kvalitetstank med slang och original Zuzuki anslutning. Den har en 1,5 liter intern tank också om man orkar fylla på när man fiskar. Då behöver man inte externa tanken. Det är den störta bärbara motorn. Sen blir de mycket större. Och en 6 hästars rör på sig betydligt bättre än en 3,5 hästars. Och så är den fyrtakt och bränslesnålare än tvåtakt. Kan lova det är stor skillnad mot elmotor. Själv kört elmotor en gång i tiden. Denna har fram och back. De mindre brukar bara ha fram.

"Give or take" och du orkar köra ner och hämta den kan jag göra ett kanonpris på den. Finns ett motorställ för hängande förvaring som följer med.

Finns även ett Humminbird Helix 5 GPS, Down och sideimage till ett bra pris. Givare på Minkota stativ. Batteri (nytt gel) och laddare förhandlingsbart.

Skicka PM om du är intresserad.
          Senast ändrad av Silverfisk; 2016-10-02, 16:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av esoxlucius666 Visa inlägg
            Då fick jag fel information av återförsäljaren som prånglade på mig Tohatsun eftersom det inte fanns någon 20 hästars Mercury att få tag på. Han sa att dessa motorer gjordes i Nissan fabriken tillsammans med att par andra märken. Strunt samma, Tokatsu är en riktigt bra motor!
            Det han sade stämmer ju iofs, alla tillverkas på samma fabrik, bara det att den inte heter Nissan.

Kommentera

Tohatsu är Nissan. Deras båtmotor märke. Så det är inte konstigt att de tillverkas i deras fabriker..

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Tohatsu är Nissan. Deras båtmotor märke. Så det är inte konstigt att de tillverkas i deras fabriker..
                Står det något om Nissan här ?: http://www.tohatsu.com/outboards/ Det är faktiskt tvärtom, Nissan är dekaltrimmade Tohatsu.
                http://www.nissanmarine.com/ för mer info.
                Senast ändrad av Jester Burk II; 2016-10-02, 17:46.

Kommentera

Är det inte så att Mercury äger en (stor?) andel i Tohatsu? I vilket fall, utombordartillverkningen är rejält nestlad. Honda gör Tohatsus motorer från 60hk och uppåt. Har även läst på amerikanska forum att Ford gjuter motorblock till yamaha och mercury på vissa motorstorlekar. Kanske är en skröna men knappast omöjligt.

Det man ska tänka på med de där små motorer är att de kan vibrera rätt rejält. Med vita fingrar och amputering som följd Seriöst det kan bli lite halvdrygt att åka en längre bit om det vibbar mycket.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                  14 svar
                  1 875 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Karlmagnus  
                  Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58