Laddningsregulator, samt inkoppling utav denna (Yamaha 2-takt 30hk). - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laddningsregulator, samt inkoppling utav denna (Yamaha 2-takt 30hk).

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laddningsregulator, samt inkoppling utav denna (Yamaha 2-takt 30hk).

Hejsan.
    Satt och funderade på hur jag ska få laddning från min motor.
    Satt och googlade efter just laddningsregulatorer.

Fick upp b.la den här:

Och blev nyfiken, så jag gick ut och lyfte på locket till min motor.

Fick då se detta:

Vad jag kan förstå så har jag alltså redan en laddningsregulator på min motor.

Om så är fallet undrar jag hur jag ska koppla in den till mitt batteri (62a), samt om motorn orkar ladda upp detta batteriet.
    Det som drivs utav batteriet idag är enbart mitt ekolod.
    Men har planer att montera 3-4st ledstrålkastare (kanske Max 150-200w tillsammans) samt 12v cigguttag i framtiden.

Tror ni detta går?
    Och hur ska jag koppla?
    Samt vart får man tag i en kabel som passar i uttaget som jag har på motorn?

Laddar i dagsläget batteriet med laddare vid behov.

Kanske ska tilläggas att motorn är från -95, och har varit rorkult fram tills för ett par veckor sedan.
    Kan även tilläggas att det är dragstart på motorn.
    Senast ändrad av Fraden; 2016-08-28, 23:01.

Kan du hitta någon sprängskiss eller parts manual för motorn? Kan det vara så att den där ger ström till eventuell elektronik på motorn och du behöver ytterligare en för laddning av batteri? Tror inte det är så men kan vara värt att dubbelkolla. Jag kan vara helt ute o cykla...

Kommentera

Hej,

Som diskuterats många gånger tidigare så är denna typ av regulator och tillhörande laddkrets (belysningsspole) inte egentligen tänkt för att ladda batteriet. Den är tänkt för att driva ett par lanternor på sin höjd och varken mängden ström eller spänningens nivå eller kvalitet räcker till för att ladda ett batteri. I.o.m. att motorn har dragstart så har du inte ens den fabriksmonterade "laddaren" som finns om du har en elstartad motor...

Kommentera

Ok. Tack för svaren.
        Blev fundersam över att den kallades just laddningsregulator.

Får forska vidare.

Kommentera

Det kan vara en regulator, på gamla motorer så var det bara en diodbrygga.

Normalt laddar en utombordsmotor ungefär 5-10 A.

Spänningen kan dock störa elektronik som är dåligt avstörda, dock inte förstöra utan störa annat än om man kopplar bort batteriet

Kommentera

Ok. Tack för info.
            Är riktigt sugen på att prova på att koppla på batteriet för att testa.
            Någon som har koll på vart man får tag i en elkabel som passar direkt i uttaget på motorn?

Kommentera

Ser ut som att det bara är vanliga rundhylsor på motorns kablage (vilket det brukar vara) bara att köpa motsvarande (se bild) på valfri bil/båt-tillbehörsbutik och crimpa dit på en hyfsad kabel, så har du ditt kablage...

Click image for larger version

Name:	1440-000316_320_h9.jpg
Views:	1
Size:	3,8 KB
ID:	1782434

Kommentera

Ifall det är en regulator vilket du lätt kan kontrollera genom att bara ansluta en voltmätare till uttaget och sedan kör en sväng med relativt hög gas, om spänningen sticker över 14-14,5 volt då är det inte en regulator utan en likriktare(diod), isåfall så måste du som jag skrev ha ett batteriinkopplat, ju större desto bättre samt det ska vara ett friskt batteri eftersom det ska klara av att "suga" i sig strömmen så att inte spänningen blir för hög.

Ett tips är att ansluta en voltmeter till batteriet, på så sätt har du koll på läget.

Lite om el nedan

En enkel voltmätare men finns såklart runda avsedda för båtar också

Och glöm inte att använda förtennta kablar i båten, kopparkablar oxiderar lätt!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                14 svar
                1 849 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Karlmagnus  
                Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52