Hjälp med Evinrude 6hp som ej startar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med Evinrude 6hp som ej startar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med Evinrude 6hp som ej startar

    Har köpt en Evinrude Fisherman 2-taktare 6hp från kanske 60-70 talet och behöver hjälp med att felsöka den. Förra ägaren hade haft den stående i garaget ngr år, men fick igång den med startgas. Dock hade han ingen extern bensintank, så han hade inte kört den.

    I min ägo har jag nu försökt två dagar att få igång den utan framgång och är tacksam för hjälp. Har ej kunnat få igång den med hjälp av startgas, men genom att droppa in ngr ml bensin i förgasaren så fick jag den att snurra i någon sekund iaf. Har försökt felsöka så gott jag kan, bensin kommer fram till bensinpumpen. I min frustration så öppnade jag upp denna, vilket kanske var dumt då jag inte är helt hundra på att jag fick ihop delarna rätt men tror iaf det. Kommer bensin genom slangen som går till förgasaren när man drar i startsnöret, inga stora mängder men lite iaf. Vet inte hur mkt som ska komma.

    Kollar man på tändstiften, som jag köpt nya, så verkar de helt torra. Och det verkar också som att de ger en gnista, testade dem mot en jordpunkt och det kom en gnista. De gamla som satt i förr var geggiga, så gjorde rent dem och även dessa verkade helt torra efter att man dragit några gånger. Kommer ingen bensin fram till själva motorn? Kan man testa detta på något sätt? Kan detta vara problemet och vart är mest troligt att stoppet är?

    Är det rekommenderat att kolla förgasaren, vad jag förstått när man läser på så verkar mkt problem sitta i denna och att man ska rengöra denna. Är detta svårt?

    Mycket tacksam för all hjälp och tips jag kan få, tack på förhand

    Bilder kan skickas om det underlättar

  • #2
    är tändstiften torra så kommer det ingen bensin nej.

    hur låter den när du försöker dra igång?
    tänder den någon gång, är den stendöd vid drag? går det lätt eller tungt att dra?

    den ger ju gnista, så det funkar ju.

    flottören skulle det ju kunna vara, eller den hade du rengjort?

    Kommentera


    • #3
      Svårt beskriva hur den låter, men erfarenhetsmässigt låter den som det brukar när man försöker dra. Kolvarna "kluckar". Och det går relativt lätt att dra, också som det brukar på sådana motorer enligt min erfarenhet

      Som sagt har den tänt 2-3 gånger när jag hällt in bensin i förgasaren, men inte utan att jag gjort så eller med hjälp av startgas.

      Ang flottören så är den inte rengjord, ej varit inne i förgasaren än

      Kommentera


      • #4
        testa att byta ut hela bränslesystemet, och rengör förgasaren som du fick tips på i andra tråden ,)

        lägg inte ut allt för mycket pengar på motorn inte mycket värdr i den

        Kommentera


        • #5
          Stopp nånstans i bränsleslangarna eller förgasaren behöver en UL-tvätt.

          Kommentera


          • #6
            Skulle tro att det räcker med att göra rent förgasaren, det är ett rätt klassiskt problem på båtmotorer. Har själv en 6hk evinrude på min båt tycker den går rätt trevligt.

            Kommentera


            • #7
              Skruva bort förgasaren från motorn, ta bort flottör huset. Lägg sedan allt i en behållare med cellulosathinner finns på färgaffären låt allt ligga där, väl täckt med thinner i någon dag. Sen blås rent titta så du inte har några ställen där det har börjat oxidera ofta i nålventil säten, gör rent OBS inte med slipduk eller liknande, väldigt små toleranser, byt packning om du behöver. Sätt tillbaka och provkör, gammal bensin som blir stående i förgasaren kan ställa till det.

              Kommentera


              • #8
                Till slut kom motorn igång efter att ha gjort rent förgasaren ordentligt samt gått igenom alla tips ni gav. Hittade inget uppenbart stopp eller klet, men startar lätt när man har gasen på startläge. Tack för all hjälp.

                Dock kommer nu nästa problem. Gasreglaget har flera lägen, tyvärr så har lappen med text försvunnit men vad jag läst på så står det fast, start, slow typ. För att kunna starta motorn måste man ha reglaget på start, vilket är ungefär 4/5 och fast är 5/5. Så länge reglaget är på 4/5 går den på tomgång och man kan dra upp till 5/5 och då varvar den på rejält. Till saken hör också att det tar några sekunder för den att komma upp i varv när man vrider upp reglaget Dock så stannar motorn om man drar ner minsta lilla under 4/5 (dvs startläge). Den dör alltså när man försöker köra med lägre tomgång. När man lägger i framväxeln så är det samma sak, går inte köra lägre än 4/5 och drar man upp till 5/5 så varvar den inte upp. Dock bara kört med stillastående båt. Men svårt tänka mig att det går speciellt snabbt att köra med den på segelbåten. Dvs det går inte att maxa med motorn och inte heller köra på tomgång/långsamt, men går dra på väldigt mycket med tomgången. Vad skulle detta problem kunna vara? Till saken hör också att det tar några sekunder för den att komma upp i varv när man vrider upp reglaget och dessutom ryker den andra mycket.

                Borde inte vara bränsletillförseln, pumpar man på blåsan så blir det ingen skillnad. Men kanske är bränslepumpen?

                Kan det vara nått med kylningen och behov att byta impeller?Ser ingen tydlig vattenstråle som kommer ut från motorn, vilket borde betyda att kylningen är dålig och impellern dålig. Kan detta skapa problemet?
                Senast ändrad av Blaster86; 2016-08-25, 11:02.

                Kommentera


                • #9
                  Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	965,8 KB
ID:	1782345

                  Så här såg tändstiften ut efter att ha kört ett tag. Det ena sotigt och bränt, det andra lite blött bara. Har nu felsökt lite mer. Det kommer fortfarande gnistor från båda tändstiften när man tar av dem en och en. Däremot har jag testat att starta motorn och ta bort en av kablarna till tändstiften, när man kopplat bort det till det sotiga tändstiftet går det inte att starta motorn, men kopplar man av det andra så kommer motorn igång och kör precis som tidigare. Är det så att en cylinder inte fungerar och att den bara kör på en och därför inte klarar full gas/lågt varvtal? Hur kan man fixa det? Eller är det så att de är seriekopplade så att om man kopplar bort det första så funkar inte andra, men kopplar man bort andra så funkar fortfarande första...
                  Senast ändrad av Blaster86; 2016-08-25, 15:07.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Blaster86 Visa inlägg
                    [ATTACH=CONFIG]89369[/ATTACH]

                    Så här såg tändstiften ut efter att ha kört ett tag. Det ena sotigt och bränt, det andra lite blött bara. Har nu felsökt lite mer. Det kommer fortfarande gnistor från båda tändstiften när man tar av dem en och en. Däremot har jag testat att starta motorn och ta bort en av kablarna till tändstiften, när man kopplat bort det till det sotiga tändstiftet går det inte att starta motorn, men kopplar man av det andra så kommer motorn igång och kör precis som tidigare. Är det så att en cylinder inte fungerar och att den bara kör på en och därför inte klarar full gas/lågt varvtal? Hur kan man fixa det? Eller är det så att de är seriekopplade så att om man kopplar bort det första så funkar inte andra, men kopplar man bort andra så funkar fortfarande första...
                    Problemet i förgasaren kvarstår, du kanske fick bort lite skit och fick igång den men alla munstycken verkar inte vara rena. Finns massa tips på nätet hur man rengör en förgasare bäst. Jag gillar UL-tvätt men det finns metoder om du inte har tillgång till en UL-tvätt eller vill köpa en.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 852 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52
                    1 svar
                    368 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
                    10 svar
                    746 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg brollann  
                    Startad av Siks, 2024-02-04, 20:54
                    10 svar
                    691 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Siks
                    av Siks
                     
                    Startad av Rexan2, 2024-02-24, 08:48
                    5 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Arbetar...
                    X