En lite speciell fråga angående Minn kota - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En lite speciell fråga angående Minn kota

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En lite speciell fråga angående Minn kota

Har en 40 Pounds Minn kota endura 40 Pound! Mycket nöjd, den går som en klocka! Nu till min fråga Kan man modda den för förlig montering? (Har den inte framför mig just nu iom att jag är på annan ort) Så kan inte kolla om man kan snurra fästet? Då borde det bli så att "fram"förandet sker genom backen!? Back läget har 3 lägen, och om det är vindstilla blir det perfekt trollingfart med min båt! Brukar normalt gäddtrolla på 2-3, beroende på årstid och bete!

Jag kanske är helt ute och cyklar, och om det går så kanske det inte är bra för motorn, men det skulle vara riktigt gött och sitta på mitt fiskedäck jag byggt och trolla med den i fören som omväxling!

Lätt som en plätt, du vänder bara styrhuvudet 180°, det finns en skruv i kragen som ska lossas, sedan är det fritt fram. Och du har fortfarande fem lägen till förfogande då motorn är åt samma håll som tidigare, bara styrhuvudet har bytt riktning.

Kommentera

Najs! Men varför finns det då modeller för både akter och förlig montering??? Varav de för förlig montering oftast är dyrare!

Kommentera

Ska genast bygga en fästanordning av marinplyfa till min porta bote!

Kommentera

Precis som Kai säger: Lätt som en plätt!
          Min Minn Kota 30 har gått med vänt huvud sedan 2009 = mååånga timmar.
          Den vändes för att kunna backa mot vinden effektivare (vid vertikalfiske) och var alltså monterad på aktern. Då får man "gasa" åt fel håll.

Monterad i fören gasar man däremot åt rätt håll.
          Har använt en Traxxis 55:a till det en hel del och det funkar bra.
          Men tänk på att när du vrider huvudet så gör det motsols. Det sitter en wire invändigt som driver propellern. Skulle du vilja återställa vrider du bara medsols tillbaka.
          Anledningen till detta är att det är lätt att glömma vilket håll man vred åt.
          Vrider du medsols när du vänder huvudet, glömmer åt vilket håll det gjordes och råkar vrida medsols igen när du ska återställa motorn är det lätt hänt att wiren blir alldeles för uppsträckt och kan skadas.

En orsak till att fler inte använder vanliga motorer fram är att rigglängden på dessa ofta blir för korta.
          Funkar vid lugnt väder men vid lite vågor kan det bli problem. Men på båtar med låg för är det bara att köra på.

Kommentera

Perfekt! Min båt har låg förtoft och mjukt skrov så det borde funka perfa!! Blir det någon skillnad på framdrivningen när man har den för monterad? Typ hastighet, stabilitet och så vidare?

Kommentera

Eftersom motorn hamnar fram och drar båten genom sjön istället för att skjuta båten framför sig blir färden mycket stadigare.
              Den tål då även blåst bättre samtidigt som man sparar på batterierna.
              Växelhuset kommer även bli vänt i åkriktningen, precis som en frontmonterad elmotor redan har så det blir alltså ingen bromsande verkan av propellern vilket spar på batterierna.

En annan fördel med vänt huvud är att balansen i motorn blir bättre.
              När man tiltar upp en aktermonterad elmotor är den sida där propeller sitter alltid tyngst. Motorn vill då vrida sig och i uppfällt läge kommer rorkulten att peka rakt upp i skyn.
              Med vänt huvud pekar propellersidan och rorkulten åt samma håll vilket underlättar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
              14 svar
              1 867 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Karlmagnus  
              Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58