Koppla minn kota PD55ipilot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koppla minn kota PD55ipilot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Koppla minn kota PD55ipilot

Halloj! Jag är en färsking gällande elmotorer.
    Har nyss köpt en Minn kota PD55IPILOT och nu ska jag köpa batteri eller batterier . Hur mycket batteri behöver jag om jag ska trolla också med elmotorn . Vet inte hur mycket det räcker. Räcker det med ett 100ah batteri eller två mindre tex 75ah. Duger biltema silver batteri? Eller vilket rekommenderas. Laddare dessutom behövs vilken. Duger biltemas?
    Kan man koppla ett förbrukningsbatteri till startbatteriet så man får laddning från huvudmotorn?

Vad ska jag skaffa så man blir nöjd utan att man blir ruinerad.

Hallå (igen) Emil,

Du måste ge lite mer info om du vill få ett vettigt svar: Vad har du för båt (typ, storlek, vikt), trollar du mest i små eller stora sjöar (= måste du ofta köra i mycket vind), tänker du trolla gös (1-1.5 knop) eller gädda (1.5-3 knop)? Allt detta påverkar väldigt mycket när det gäller hur stor batterikapacitet du behöver...

Jag tar min båt som exempel:
    Motorguide xi5, 24 volt, 80 lbs. Båten är en styrpulpet på 5 meter som väger 800 kg inklusive allt. Jag kör med 2 st 100 Ah 12 volt Biltema batterier. Ankra med elmotorn kan jag göra i flera dagar även i hård vind, trolla gös i 1-1.5 knop har jag fortfarande inte lyckats tömma batterierna på, gäddtrolling i 2.5 knop i 6-8 m/s motvind gick i 6 timmar...

Hänger du med?

Kommentera

Jag har en buster rs som är 4.5 m väger typ 370 med motor + packning och två man. Fiskar i strömmande vatten och sjö. Spinnfiskar för det mesta och kan ju trolla med Hondas. Men nu till hösten vill jag smyga fram sakta med elmotorn då vattnet är 2-4 grader.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
      14 svar
      1 881 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Karlmagnus  
      Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58